تربیت؛ فراتر از آموزش ساده در مدارس

دیدگاه معلمان تازه کار در رابطه با مفهوم تربیت

دیدگاه معلمان تازه کار در رابطه با مفهوم تربیت

به گزارش پروژه آسان، مفهوم تربیت و نقش آن در رشد و آموزش انسان ها از موضوعات مهمی است که همواره ذهن محققان را به خود مشغول کرده است. در پژوهشی تازه، سعی شده تا درک معلمان تازه کار از این مفهوم بررسی شود و ابعاد ناشناخته آن روشن شود.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، تحولات اجتماعی و پیشرفت های علمی، نیاز به بازبینی در روش های تربیتی را بالاتر از پیش آشکار کرده اند. تربیت، فرایندی گسترده و پیچیده است که به رشد انسان در تمام ابعاد وجودی او کمک می نماید. امروزه، نقش تربیت در ساختن جوامع آگاه و پیشرفته انکارناپذیر است. به همین دلیل، خیلی از کشورها تلاش دارند تا نظام آموزشی خودرا با رویکرد های تازه و کارآمدتر دراین خصوص بهبود بخشند. معلمان به عنوان پایه های اصلی این نظام، بیشترین تأثیر را بر کیفیت آموزش و تربیت دارند و کیفیت عملکرد آنها مستقیماً بر رشد دانش آموزان و جامعه اثر می گذارد.

با این وجود، آن چه تربیت را به مسئله ای چالش برانگیز تبدیل نموده است، تفاوت در برداشت ها و رویکرد های مختلف نسبت به آنست. تربیت نه فقط مفهومی چندلایه و پرابهام است، بلکه گاهی با اصطلاحات دیگری همچون آموزش، پرورش یا حتی تأدیب اشتباه گرفته می شود. این در حالیست که تربیت حقیقی، هدفی والاتر دارد و به مفهوم تحول و شکوفایی انسان در تمام جنبه هاست. ضرورت درک صحیح و عمیق از این مفهوم و شناخت روش های مؤثر تربیتی، همچون چالش های اصلی نظام های آموزشی به شمار می آید.

در همین راستا، مهدی سعیدی، پژوهشگر فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه شیراز، با انجام مطالعه ای دقیق، تلاش نموده است تا فهم معلمان تازه کار دوره ابتدایی از مفهوم تربیت را واکاوی کند. این پژوهش که در قالب یک مطالعه کیفی انجام شده، به بررسی دیدگاه ها و برداشت های نومعلمان پرداخته و اهتمام دارد تا شکاف میان نظر و عمل در عرصه تربیت را تحلیل کند.

برای انجام این پژوهش، سعیدی از روشی موسوم به پدیدارشناسی تفسیری بهره گرفته است. این تکنیک به پژوهشگران کمک می نماید تا به درک عمیق تری از تجربیات و دیدگاه های افراد دست یابند.

در این مطالعه، داده ها بوسیله مصاحبه های نیمه ساختاریافته با ۱۵ معلم تازه کار جمع آوری شد. این معلمان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مدارس ابتدایی شهرستان فلارد استان چهارمحال و بختیاری تدریس می کردند. تحلیل داده ها با بهره گیری از روش های علمی مربوطه انجام شد که به کشف موضوعات کلیدی و ارائه نتایج روشنگرانه کمک کرد.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که معلمان تازه کار در فهم و برداشت خود از تربیت، با ‌پریشانی روبه رو هستند. شش انگاره اصلی در بین دیدگاه های آنان شناسایی شد: تربیت مؤمن پرور، تربیت آداب دان، تربیت شهروندمدار، تربیت آگاهانه، تربیت نوگرا و تربیت سرسپرده. این انگاره ها نمایانگر تنوع نگاه معلمان به مفهوم تربیت است. در نهایت، مقوله اصلی پژوهش با عنوان «آشفتگی درنظر ـ پریشانی در عمل» مشخص شد که نشان دهنده اختلاف میان دیدگاه ها و عملکرد واقعی معلمان است.

تحلیل یافته ها نشان داد که فقدان درک دقیق از مفهوم تربیت ممکنست موجب شود که اهداف اصلی تربیتی فراموش شوند و رشد دانش آموزان در میانه راه متوقف شود. این پژوهش بر ضرورت نگاه عمیق تر به تربیت و اجتناب از ساده اندیشی دراین خصوص تاکید دارد؛ چونکه تربیت حقیقی باید با آزادی و آگاهی همراه باشد تا به رشد واقعی فرد کمک نماید.

یکی از مهم ترین نکات این پژوهش، تاکید بر نقش تربیت در ایجاد جامعه ای آگاه و پیشرفته است. یافته ها نشان می دهند که محدود کردن تربیت به الگوهای از پیش تعیین شده، می تواند به سرکوب خلاقیت و توانایی های بالقوه افراد منجر شود. به همین دلیل، پژوهشگران پیشنهاد می کنند که دوره های آموزشی معلمان بازبینی شود و بر درک عمیق تر آنها از تربیت تاکید شود.

این پژوهش در دوفصلنامه «پژوهش های برنامه درسی» وابسته به دانشگاه شیراز و انجمن مطالعات برنامه درسی انتشار یافته است. یافته های این مطالعه می توانند نقطه شروعی برای بازبینی در روش های تربیتی و پیشرفت کیفیت آموزش معلمان باشند.




منبع:

1403/11/03
11:22:47
5.0 / 5
6
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۹ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه

با پروژه آسان زمان را مدیریت کنید، نه پروژه‌ها را !