انسان ها باهم متفاوت هستند اما استثنایی نیستند
به گزارش پروژه آسان رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی كشور از تدوین ۳ سند جامع آموزش های فنی حرفه ای، سند جامع استانداردسازی تجهیزات و فضا و سند جامع كارآفرینی اطلاع داد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی در گردهمایی روسای مناطق آموزش وپرورش تهران با اشاره به سه اصل تفاوت، تطابق و تعادل بعنوان جهت گیری های سازمان آموزش وپرورش، اظهار نمود: انسان ها باهم متفاوت هستند ولی استثنایی نیستند، ازاین رو آموزش وپرورش با عنایت به اصل تفاوت های فردی باید تعلیم و تربیت را سرلوحه كار خود قرار بدهد.
وی ادامه داد: برپایه اصل تطابق باید معلمان، مدیران، خانواده، فضا، تجهیزات، كتاب ها و دانش آموزان عادی با شرایط ویژه دانش آموزان استثنایی تطابق پیدا كنند كه این همان مناسب سازی و ایجاد مدارس انطباقی است. مهم ترین رویكرد ما فراگیر سازی است و راه آن ایجاد مدارس انطباقی است.
حسینی بابیان اینكه منظور از اصل تعادل، ایجاد عدالت است، اظهار داشت: عدالت حكم می كند كه در این تطابق سازی هزینه بیشتری را بپردازیم چونكه هزینه هایی ازجمله مالی، زمان، تخصص و حتی هزینه عاطفی دانش آموزان با نیازهای ویژه ۵ برابر نسبت به دانش آموزان عادی بیشتر است و به جهت اینكه تفاوت ها، شناسایی و محقق شود باید تلاش نماییم تا با رویكرد عدالت محورانه، فرصت های بالقوه دانش آموزان را به بالفعل تبدیل نماییم.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با اشاره به رویكرد انسان مدارانه، توانمندسازانه و فرصت آفرینانه در سازمان، اظهاركرد: زمانی توسعه، تكنولوژی محور، سرمایه محور و منبع محور بود ولی امروزه توسعه، انسان محور است یعنی انسان عامل توسعه است و نتیجه توسعه هم باید شامل انسان شود و همه انسان باید عاملیت توسعه و بهره مندی از توسعه را داشته باشند ازاین رو توسعه باید با رویكرد انسان محورانه باشد.
حسینی تصریح كرد: اگر توسعه را انسان مبنا فرض نماییم، باید این انسان را توانمند نماییم و توانمندسازی هم با عنایت به اصل تفاوت های فردی و خصوصیت های متفاوت تحقق پیدا كند و این فقط در جهت پذیرش تفاوت فردی است و پذیرش این مساله كه همه انسان ها دارایی هایی دارند ازاین رو دانش آموزان با نیازهای ویژه هم دارایی هایی دارند كه باید این دارایی ها را به فعلیت برسانیم.
وی خاطرنشان كرد: برای توانمندسازی باید استانداردسازی فضا و تجهیزات و منابع انسانی را در دستور كار قرار بدهیم و در این راستا ۳ سند جامع آموزش های فنی و حرفه ای، سند جامع استانداردسازی تجهیزات و فضا و سند جامع كارآفرینی با حضور خیرین تدوین خواهد شد.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی بابیان اینكه فرصت آفرینی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بسیار مهم می باشد، اظهار داشت: اگر این دانش آموزان به بازاركار و جامعه متصل شوند سبب افزایش انگیزه و خود شكوفایی آنان خواهد شد؛ ازاین رو هر منطقه از آموزش وپرورش قابلیت این را دارد كه طرح مركاب (مركز كارآفرینی و رشد) در آن راه اندازی شود.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب