تكرار دروس اول ابتدایی در مدرسه تلویزیونی تابستانی
پروژه آسان: مدیركل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه حتما در مدرسه تلویزیونی تابستانی دروس را برای پایه اول ابتدایی تكرار می نماییم اظهار داشت: باید مطمئن باشیم دانش آموز كلاس اولی ما حروف الفبا را یاد گرفته است. همینطور آموزش والدین را حتما در برنامه داریم كه محیط خانه را برای درس خواندن فراهم نموده و دستیار معلم باشند.
محمدرضا سیفی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از نهم اسفند ۹۸ تا کنون بیشتر از ۷۰۰ساعت برنامه آموزشی در دوره تحصیلی ابتدایی از شبکه آموزش سیما پخش شده است اظهار نمود: تلویزیون آموزشی به توسعه مثبت در جهت یادگیری و تثبیت برخی ارزش های رفتاری، شناختی و عاطفی در دانش آموزان کمک کرده و به شکلی مکمل آموزش است.
وی ادامه داد: رسانه ملی بر مبنای اسناد بالادستی باید همراه و کمک حال آموزش و پرورش باشد که در دوران کرونا شاهد این همراهی خوب بودیم، البته این مورد فقط مختص کرونا نیست و در دوران دفاع مقدس چنین تجربه ای را داشتیم و مرحوم نیرزاده با استفاده از ابزار قصه گویی و نمایش، حروف الفبا را به دانش آموزانی که بخاطر دفاع مقدس از مدرسه محروم بودند از راه تلویزیون آموزش می داد.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تلویزیون آموزشی مخاطب دارد اما اشکال آن تعاملی نبودن است و قرار شده است در تابستان این مساله هم بگونه ای بر طرف شود تا بینندگان تلویزیونی هم مشارکت داشته باشند اما در همین راستا بستر دیگری چون شبکه شاد هم برای تداوم آموزش افتتاح شد که تعامل دوسویه با دانش آموزان و معلم برقرار می شود.
وی اظهار داشت: از آغاز تیر ماه مدرسه تلویزیونی تابستانی پخش برنامه ها را شروع کرده و قرار شده در مدرسه تابستانی مهارت های زندگی بیشتر آموزش داده شوند.
سیفی افزود: اگر بتوانیم در یک ماه آینده در مدرسه تلویزیونی تابستانی یک مبحث را هم جابیندازیم به کل کشور کمک کرده ایم. همانطور که طرح همیار پلیس در مدارس جا افتاد و یا بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی فرهنگ سازی شد بنابراین اگر بتوانیم برخی آداب زندگی و مهارتهای اجتماعی را نهادینه نماییم موفق عمل کرده ایم. همین که فرزند ما بیاموزد و به اعضای خانواده تذکر بدهد موقع بیرون رفتن از منزل و به جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان از ماسک استفاده کنند به تضمین سلامت جامعه کمک کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه قرار نیست در مدرسه تلویزیونی تابستانی، آموزش، پای تخته ای باشد اظهار نمود: مقرر است با همکاری معاونتهای دیگر وزارتخانه قالب ها تغییر کنند و آموزش از راه نمایش عروسکی و قصه گویی، نقالی و... را داشته باشیم.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از آغاز مهر، آموزش ها ترکیبی و تلفیقی خواهد بود اظهار داشت: آموزش دانش آموزان شامل تدریس حضوری، غیرحضوری، استفاده از شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی است. درباره مدرسه تلویزیونی موفق عمل کردیم اما از اول مهر تدریس ها با تغییر محتوا و فرم همراه شده و صرفاً اینطور نیست که معلم پای تخته بنویسد.
سیفی با اشاره به مزیت مدرسه تلویزیونی برای دانش آموزان مناطق محروم اظهار داشت: یک دانش آموز در منطقه دوردست در شش پایه تحصیلی فقط توسط سرباز معلم آموزش می بیند در حالیکه در کشورهای دیگر بهترین، باتجربه ترین و باکیفیت ترین معلم ها را به مناطق صعب العبور و محروم می فرستند، اما قانون ما مشکل دارد چون در قانون آمده است که سرباز معلم را به مناطق محروم بفرستیم و در ادارات آموزش و پرورش و مدارس شهری استفاده نکنیم، اما ما سرباز معلمان را به مناطقی می فرستیم که دانش آموزانش به هیچ امکانات و بسته های آموزشی دیگری دسترسی ندارند و در مقابل بهترین معلم ها در مدارس خاص شمال تهران تدریس می کنند.
وی ادامه داد: تا پیش از آموزش های تلویزیونی دانش آموز منطقه محروم با یک نوع آموزش آشنا بود اما مدرسه تلویزیونی سبب شد از روش های دیگر با کیفیت تدریس هم بهره مند شود.
وی با اشاره به اینکه حتما در مدرسه تلویزیونی تابستانی دروس را برای پایه اول ابتدایی تکرار می نماییم اظهار داشت: باید مطمئن باشیم دانش آموز کلاس اولی ما حروف الفبا را یاد گرفته است. همینطور آموزش والدین را در برنامه داریم که محیط خانه را برای درس خواندن فراهم نموده و دستیار معلم باشند.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر تصریح کرد: در هیچ صورتی آموزش ها در مدارس به دوران پیش از کرونا بر نخواهد گشت و آموزش و پرورش باید آمادگی داشته باشد تا با سطح توقع و انتظارات اولیاء دانش آموزان خدمات خویش را بهبود ببخشد، پساکرونا وظیفه آموزش و پرورش و نهادهای دیگر را برای کیفیت بخشی به آموزش دانش آموزان سخت تر خواهد کرد، بخصوص در بخش زیرساخت های فضای مجازی که نیاز است همه وزارتخانه ها در کنار دستگاه تعلیم و تربیت باشند.
سیفی افزود: مبحث مهم اعزام معلم با کیفیت به مناطق محروم هم در پساکرونا توقع به حق دانش آموزان و والدین آنهاست، عدالت اجتماعی و کم شدن فاصله های طبقاتی که آرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود، وقتی محقق می شود که فقط عدالت آموزشی یک تیتر شیک برای رسانه ها نباشد و عملا برای اجرای آن گام برداریم که مدرسه تلویزیونی در این حوزه از روش های دیگر موثرتر عمل کرده است.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب