نوبت گیری ۹۸ و نیم درصد نوآموزان در برنامه سنجش
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینكه اطلاعات ۴۰ درصد دانش آموزان استثنایی در مورد شیوه های دسترسی به آموزش و اطلس یادگیری هنوز در سامانه ثبت نشده است اظهار داشت: باوجود شرایط كرونا و نگرانی خانواده ها تاكنون ۹۸.۵۴ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری كرده اند و بیشتر از ۹۳ درصد این نوآموزان هم ارزیابی شده اند.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، با حضور اعضای شورای راهبری و حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استنشایی استان ها نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار گردید. دکتر سید جواد حسینی، معاون وزیر در این جلسه با تاکید بر اینکه اولویت اصلی در شرایط حاضر تهیه اطلس یادگیری برای تمامی دانش آموزان استثنایی است اظهار نمود: اطلاعات ۴۰ درصد دانش آموزان استثنایی در مورد شیوه های دسترسی به آموزش و اطلس یادگیری هنوز در سامانه ثبت نشده است که نیازمند پیگیری مدام روسای ادارات استان ها است.
وی ادامه داد: مدیران مدارس، مانند مدرسه فیزیکی باید بر انواع شیوه های یادگیری دانش آموزان مسلط باشند و برای تک تک دانش آموزان شیوه ها و مدلهای یادگیری هم باید مشخص باشد.
حسینی خواهان اهتمام جدی استان ها در تولید محتوای الکترونیکی شد و اظهار داشت: در شرایط کرونا مدرسه با تغییر نقش باید تولید کننده محتوا باشد و ادارات ضمن نظارت بر محتواهای تولیدی و ارسال آنها به سازمان به غنی شدن بانک جامع محتوای الکترونیکی دانش آموزان با نیازهای ویژه در شبکه شاد کمک شایانی می کنند.
معاون وزیر در ادامه با تقدیر از تمامی دست اندرکاران برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهارکرد: باوجود شرایط کرونا و نگرانی خانواده ها تابحال ۹۸.۵۴ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری کرده اند و بیشتر از ۹۳ درصد این نوآموزان هم ارزیابی شده اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه این نشست که با محوریت اعلام گزارش مراکز مشکلات ویژه یادگیری برگزار گردید ضمن اعلام اینکه بسته تحولی توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری طی یک ماه آینده تدوین و اجرای خواهد شد، اضافه کرد: در طراحی این بسته تحولی اصول سیزده گانه ای باید مد نظر قرار گیرد تا بسته ای تحولی کامل و جامعی طراحی شود.
وی نخستین اصل را توسعه کمی و کیفی این مراکز دانست و اظهار داشت: پایش سرزمینی و احصای تعداد دقیق مراکز مورد نیاز بر مبنای توجیهات علمی، تأمین مکان و اعتبار برای ایجاد مراکز جدید و تأمین تجهیزات لازم این مراکز، احصا نیروی انسانی مورد نیاز این مراکز، عدم تغییر کاربری مدارس و عدم تغییر پست های سازمانی نیروهای این مراکز همچون مواردی است که در توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید لحاظ شود.
حسینی دومین اصل را وجود نیروی انسانی ماهر و تخصصی در این مراکز دانست و اضافه کرد: مراکز مشکلات ویژه یادگیری انسان محور هستند و مربیان متخصص در این مراکز می توانند جانشین تمامی نداشته ها باشند.
وی ادامه داد: توجه جدی به کیفیت بخشی شیوه های مداخلات در این مراکز و فراگیر شدن خدمات به جمعیت مخاطب و افزایش قلمرو خدمات از دیگر نکاتی است که در مورد مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید لحاظ شود
حسینی سومین اصل را اهمیت بالای این مراکز در تشخیص های بهنگام دانست و اضافه کرد: اهمیت این مراکز گاهی از خود مدارس بیشتر است و این مراکز می توانند در تشخیص های بهنگام و مداخلات طلایی جلوی خیلی از معلولیت ها را بگیرند.
وی ادامه داد: ورود مدارس در چارچوب ایجاد اتاق های مرجع و تخصیص معلمین رابط جهت گسترش خدمات مراکز از دیگر نکاتی است که باید در تدوین بسته تحولی لحاظ شود.
حسینی پنجمین اصل را جامعه پذیری مراکز مشکلات ویژه یادگیری دانست و اضافه کرد: یکی از استراتژی های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی جامعه پذیری سازمان است و جامعه پذیری مراکز مشکلات ویژه یادگیری هم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
وی ادامه داد: اطلاع رسانی گسترده جهت آشنایی اولیا و معلمان با خدمات این مراکز و توانمند سازی معلمان والدین و مدیران مدارس همچون مواردی است که در تدوین بسته تحولی لحاظ خواهد شد.
وی اظهار داشت: ششمین اصل که باید در بسته تحولی مراکز مشکلات ویژه یادگیری مد نظر قرار گیرد، توجه و تمرکز بر ابزارهای تشخیصی سنجش، بروز رسانی این ابزارها و نرم سازی آنها و همینطور استفاده از ابزارهای مدرن مطرح در جهان است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید مرجعیت آزمون ها را پیدا کند و تهیه بانک جامع آزمون ها شروعی برای این حرکت است.
حسینی طراحی مکانیزم ارزیابی از مراکز مشکلات ویژه یادگیری را اصل هفتم دانست و اظهار داشت: به روز رسانی سامانه مراکز مشکلات ویژه یادگیری و اتصال آن به سامانه های مرتبط، هشتمین اصلی است که باید در تدوین بسته تحولی مد نظر قرار گیرد.
معاون وزیر چرخش از تشخیص محوری به سمت غربالگری و از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مشکلات ویژه یادگیری را نهمین اصل مد نظر در تدوین بسته تحولی دانست و اضافه کرد: برای تحقق این چرخش ها نیازمندیم که بسته های آموزشی الکترونیکی طراحی نماییم تا والدین از روی سیاهه ها و نشانگرهای که آموزش می بینید بتوانند مسائل خواندن، نوشتن، ریاضی و سایر مشکلات را تشخیص دهند و بعد از آن با تمرین های حرفه ای که برای آنان در این سیاهه ها در نظر گرفته شده است، اولیا بتوانند مداخلات حرفه ای موثر بر روی فرزند خود به انجام رسانند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی ادامه داد: راه اندازی صدای همراه در کنار سامانه ندای همراه در مراکز مشکلات ویژه یادگیری و استفاده از ظرفیت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در فرایند شناسایی و مداخلات بهنگام اصول دهم و یازدهم است که باید مد نظر قرار گیرد.
حسینی تدوین شاخص ها و استانداردها در حوزه های آموزشی، توانبخشی و تجهیزات مراکز اختلالات ویژه یادگیری را اصل دوازدهم دانست و اضافه کرد: سیزدهمین اصل هم رسیدگی به مشکلات ویژه یاددهی در کنار مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز است.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب