یك استاد دانشگاه:
خانواده ها در آموزش مجازی نقش معلم را ایفا می كنند
به گزارش پروژه آسان اردبیل عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی اظهار داشت: در آموزش مجازی، خانواده ها نقش معلم را ایفا می کنند و مثل گذشته تنها نقش نظاره گر ندارند.
علی خالق خواه در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: خانواده ها در این نوع آموزش به صورتی کنترل گر هستند و باید با فرزندانشان کارکرده و آنها را به یادگیری سوق بدهند.
وی افزود: خانواده ها هم برای کمک به دانش آموزان در زمان کرونا و آموزش مجازی، آموزش ندیده اند بدین سبب با روش یاددهی به دانش آموزان و همین طور کنترل آنها آشنایی ندارند بدین سبب خانواده ها در این سیستم آموزشی با چالش مواجه می شوند چون ایفای نقش معلمی را بلد نیستند.
خالق خواه با اعلان اینکه خانواده ها باید وقت بیشتری برای آموزش بگذارند و برخی خانواده ها امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را برای آموزش مجازی ندارند، اظهار نمود: خانواده ها باید در زمینه محتوای درسی مطالعه داشته باشند تا مطالب را به نحو احسن به دانش آموزان یاد بدهند.
این استاد دانشگاه محقق اردبیلی تشریح کرد: خانواده ها شیوه یاددادن را بلد نیستند و دانش آموزان را زیر فشار می گذارند و اعتمادبه نفس آنها را خدشه دار می کنند پس باید خانواده ها چگونگی یاددهی به فرزندانشان را مطالعه و یاد بگیرند.
به باور خالق خواه، خانواده ها باید با معلمان در ارتباط باشند و بودجه بندی یادگیری را حتما از معلمان دریافت کرده و برمبنای طرح درس معلمان و بودجه بندی از دانش آموزان تکالیف بخواهند.
وی با اعلان اینکه آموزش مجازی نسبت به آموزش چهره به چهره کیفیت پایین تری دارد، افزود: در این نوع آموزش سکنات، حرکات و نوع فهم دانش آموز قابل تشخیص نبوده و یادگیری دانش آموز به نحو مطلوب نمی تواند ارزیابی شود.
روش های آموزش حضوری برای آموزش مجازی پاسخگو نیست
به گفته خالق خواه، در آموزش مجازی دانش آموز هم با معلمان در ارتباط مستقیم نیست و آن مباحثی که به صورت چهره به چهره قابل انتقال هستند، به دانش آموزش منتقل نمی گردد.
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی با اعلان اینکه در آموزش مجازی معلمان باید قبل و پس از ساعات آموزشی وقت بیشتری را صرف مطالعه و انتقال مطلوب مباحث بکنند، افزود: روش های تدریس حضوری در آموزش مجازی پاسخگو نیست برای اینکه آموزش مجازی به صورتی یک طرفه بوده و عمدتاً از جانب معلم به دانش آموز است.
خالق خواه اظهار نمود: در آموزش مجازی دانش آموز در مباحث کلاسی مشارکت فعال نمی تواند داشته باشد بدین سبب باید روش های تدریس و انگیزه معلمان مورد بازبینی قرار بگیرد.
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: در این نوع آموزش، دانش آموزان تحت تسلط معلم نیستند بدین سبب وارد بحث یادگیری نمی شوند و در انجام تکالیف درسی کوتاهی می کنند.
این استاد فلسفه تعلیم وتربیت با اعلان اینکه معلمان هم برای ارائه مطلوب مباحث درسی در این روش نیاز به آموزش دارند، اشاره کرد: معلمان باید نحوه کارکردن با ابزارهای آموزش مجازی را یاد گرفته و برای کنترل دانش آموزان، ارائه مناسب محتوای آموزشی و نحوه ارائه تکلیف درسی و دریافت آن نیاز به آموزش دارند.
استاد دانشگاه محقق اردبیلی با اعلان اینکه مدیران آموزشی باید بر آموزش مجازی نظارت کامل داشته و معلمان را مکلف به پاسخگویی سؤالات دانش آموزان بکنند، افزود: دانش آموزان هم به آموزش چهره به چهره عادت کرده اند بدین سبب برای آنها هم باید آموزش های لازم ارائه شود تا بتوانند بیشترین استفاده را از آموزش مجازی داشته باشند.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب