با امضای معاون وزیر انجام شد؛
ابلاغ شیوه نامه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه از اول بهمن
به گزارش پروژه آسان با امضای معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی، شیوه نامه نحوه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه، از اول بهمن به استان ها ابلاغ گردید.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی، در این شیوه نامه آمده است:
با عنایت به بخشنامه شماره ۴۳۷/۱۴۰ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱ ابلاغی از جانب مقام عالی وزارت در مورد بازگشایی مدارس از اول بهمن ماه، ضمن تاکید بر موارد ذکر شده در بخشنامه مذکور و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، موارد ذیل در مورد آموزش حضوری و بازگشایی مدارس و مراکز تحت پوشش آن اداره اعلام می گردد:
۱- آموزش نوآموزان دوره قبل از دبستان و دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی در تمامی گروه ها در مناطق با وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین به صورت حضوری می باشد.
۲- آموزش دانش آموزان تمامی گروه ها از پایه سوم تا انتهای دوره دوم متوسطه / متوسطه حرفه ای که به فضای مجازی دسترسی ندارند در وضعیت زرد و آبی با نظر شورای مدرسه و رضایت والدین به صورت حضوری می باشد.
۳- آموزش دانش آموزان استثنایی هنرستان های فنی و حرفه ای، کار و دانش و متوسطه دوم حرفه ای در خوشه دروس شایستگی های فنی و استاندارد آموزش مهارت و کارآموزی و کارورزی در وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین به صورت حضوری می باشد.
تبصره: تعداد دانش آموزان در کلاس های حضوری، حداکثر ۶ نفر است.
۴- به غیر از دانش آموزان ذکر شده در بند ۱، ۲ و ۳، آموزش سایر دانش آموزان در تمامی پایه ها و گروه ها در وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین و با نظر شورای مدرسه (به خصوص در دروس عملی مانند هنر، مهارت آموزی، تفکر و پژوهش، کار و فناوری و....) به صورت حضوری می باشد.
۵- آموزش دانش آموزان (درون استانی) در مدارس شبانه روزی در وضعیت آبی با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی (ویرایش ۰۵) و دستورالعمل بهداشتی مدارس شبانه روزی و با رضایت والدین به صورت حضوری می باشد.
تبصره: آموزش دانش آموزان برون استانی در مدارس شبانه روزی به صورت مجازی می باشد.
۶- در مدارس شبانه روزی در وضعیت زرد و نارنجی، آموزش به صورت مجازی می باشد.
تبصره: آموزش برای دانش آموزان شبانه روزی (درون استانی) در وضعیت زرد در دروس مهارتی با رضایت والدین و مصوبات شورای مدرسه به صورت حضوری می باشد.
۷- با عنایت به تعداد کم دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم، چند معلولیتی و جسمی - حرکتی در کلاس به غیر از دانش آموزان ذکر شده در بند ۱، ۲ و ۳ آموزش این گروه از دانش آموزان در تمامی پایه ها در وضعیت زرد و آبی مشروط به رعایت پروتکل های بهداشتی، نداشتن بیماری زمینه ای و رضایت والدین، به صورت حضوری می باشد.
تبصره: آموزش دانش آموزان جسمی - حرکتی که دارای مشکلات تنفسی بوده و توانایی استفاده از ماسک را به مدت طولانی ندارند، به صورت مجازی می باشد.
۸- مدیر مدرسه/ مرکز، موظف است نسبت به تشکیل شورای مدرسه در مورد دانش آموزان با بیماری زمینه ای اقدام نماید و بعد از بررسی های لازم تصمیم مقتضی را جهت آموزش حضوری، مجازی و یا ترکیبی اتخاذ و به اطلاع والدین و معلمان دانش آموز برساند.
۹- تأمین سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان در آموزش های حضوری مانند گذشته بر عهده اداره آموزش وپرورش استثنایی استان و مدیران مدارس با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می باشد.
۱۰- حضور تمامی دانش آموزان تلفیقی فراگیر در مدارس مربوطه، تابع قوانین آموزش وپرورش عادی می باشد.
۱۱- عرضه خدمات در مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری در وضعیت نارنجی، زرد و آبی با رعایت موارد زیر به صورت حضوری می باشد:
۱-۱۱- حضور دانش آموز به همراه یک والد جهت دریافت خدمات در مرکز.
۲-۱۱- ارزیابی یا مداخله صرفاً" با یک دانش آموز توسط معلمان مرکز.
۳-۱۱- پیشگیری از هرگونه ازدحام در زمان های رجوع دانش آموز به مرکز.
۴-۱۱- عدم پذیرش دانش آموزان دارای مشکلات زمینه ای به صورت حضوری بر مبنای مصاحبه بالینی.
۵-۱۱- ارزیابی روزانه ۲ مراجع توسط هر معلم در مرکز.
۶-۱۱- عرضه خدمات مداخله ای حداکثر به ۳ مراجع به جای ۴ مراجع توسط معلم مرکز.
۷-۱۱- برگزاری جلسات ارزیابی و تشخیصی و تنظیم برنامه درمانی به صورت حضوری و در صورت نیاز ادامه روند آموزش ها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی).
تبصره: ترجیحاً هر دانش آموز یک جلسه در هفته به مرکز رجوع نماید و تکالیف و فعالیت ها را در طول هفته با نظارت والدین و هدایت مربی انجام دهد.
۸-۱۱- تعامل مطلوب مراکز با مدارس عادی تحت پوشش جهت غربالگری ارجاع دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری.
۱۲- با عنایت به این که عرضه خدمات توان بخشی و مشاوره به صورت انفرادی انجام می گیرد، در مناطق نارنجی، زرد و آبی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و نظر شورای مدرسه، خدمات به صورت حضوری می باشد.
نکته: در صورت عدم رضایت والدین، الزامی برای حضور دانش آموزان در هیچ کدام از موارد فوق الذکر وجود ندارد.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب