دوربین های روشن
به گزارش پروژه آسان خراسان رضوی دانشجویان و دانش آموزان در کار گروهی از مشاهده دیگر همتایان خود لذت می برند و مربیان هم دوست دارند در زمان تدریس مخاطبان خویش را مشاهده کنند، چونکه تعامل چهره به چهره راهی برای ارزیابی درک یا عدم درک از مطالب آموزشی است. اما با یادگیری آنلاین این مولفه گم شده است و دانشجویان و دانش آموزان علاقه ای به حضور تصویری ندارند.
به نقل از نیوز، مدیر آزمایشگاه های آموزش زیست شناسی تحقیقاتی کالج علوم کشاورزی و زندگی امریکا (CALS) و مربی آن فرانک کاستلی، محقق فوق دکترا با ۳۱۲ دانشجو تلاش کردند تا علت این مورد را بیابد.
آنان دریافتند، درحالی که بعضی از دانشجویان از عدم رعایت حریم خصوصی یا نمایش محیط خانه خود احساس نگرانی داشتند، اما ۴۱ درصد از ۲۷۶ پاسخ دهنده علت عدم استفاده از دوربین را ظاهر خود ذکر کردند و بیشتر از نیمی از افرادی که گزینه «غیره» را علت خاموش نگه داشتن دوربین خود انتخاب کردند، توضیح دادند که علت این مورد هنجارهای اجتماعی است. هنجارهای اجتماعی یک قانون اساسی است که در گروه نفوذ می کند، روشی شهودی که دانش آموزان و دانشجویان کوچک ترین جزئیات را جمع کرده و یک رفتار اجتماعی مورد انتظار را تنظیم می کنند.
محققان اظهار کردند: «این دلیل نشان داده است که تشویق صریح استفاده از دوربین می تواند مشارکت را بدون اثرات سوء افزایش دهد. هم اکنون دانشجویان از خانه در جنبش های اجتماعی شرکت می کنند و با خانواده آموزش موردنیاز را فرا می گیرند.»
کاستلی اظهار داشت: «ما احساس کردیم که این امر سبب ایجاد فشار غیرضروری می شود و روشن کردن دوربین با استرس همراه خواهد بود و می تواند بر گروه های خاصی از دانشجویان ازجمله اقلیت ها تأثیر داشته باشد. حضور اقلیت ها در یک ساختمان مشترک در دانشکده نوعی برابری بوجود می آورد و دیگر ترس از اینکه بر مبنای گفته های اقتصادی - اجتماعی قضاوت شوند، وجود ندارد.»
در نظر برخی دانشجویان روشن بودن دوربین و مشاهده آنان در منزل نوعی توهین و یا موردی صدمه زا به حساب می آید. قرار گرفتن در معرض این نوع پویایی در کلاس با اجبار به روشن بودن دوربین ها خود هم حواس پرتی زیادی بوجود می آورد و بنابراین افراد رغبتی جهت شرکت در چنین کلاس هایی ندارند.
به نقل از کانورسیشن، روشن بودن دوربین امکان دارد مشکلاتی مانند افزایش اضطراب، استرس و خستگی همینطور نگرانی از تعهدات رقابتی، حریم خصوصی، مشکلات مالی و افزایش هزینه ایجاد نماید.
افزایش اضطراب و استرس
معلمان کلاس آنلاین از دانش آموزان انتظار دارند که طی کلاس به صفحه دستگاه خود نگاه کنند و بر همکلاسی های خود هم متمرکز شوند. این مورد می تواند سبب تماس چشمی طولانی مدت شود و احساس تهدید و ناراحتی ایجاد نماید. احساس اینکه همه در حال تماشای وی هستند هم امکان دارد سبب حواس پرتی شود.
خستگی
امکان دارد به نظر برسد، خستگی کلاس آنلاین تفاوتی با خستگی کلاس حضوری نداشته باشد، اما علم نشان داده است که متفاوت و درگیری مداوم با تصویر مشکل ساز است. بیشتر ما از علائم غیرکلامی چیزهای زیادی یاد می گیریم. قالب ویدئوی آنلاین با فرمت فقط چهره بسیاری از علائم غیرکلامی مانند حرکات دست را ندارد و افراد را مجبور می کند برای تفسیر موارد بیشتر تلاش کنند.
قالب فقط صورت، سبب می شود تا افراد بیشتر روی نشانه های کلامی تمرکز کنند که این تمرکز امکان دارد خسته کننده باشد. هنگامی که چهره های زیادی روی صفحه وجود دارند، اغلب افراد تلاش می کنند به همه آنها توجه نمایند و نوعی چندوظیفه ای به نام توجه جزئی مداوم ایجاد نماید. همینطور جابجایی سریع بین امور می تواند حافظه را مختل کرده و توانایی انجام کارها را کم کند. چندوظیفه ای موردنیاز جهت شرکت در یک کلاس دشوار است و این مشکلات سبب می شود شرکت کنندگان کمتر درگیر شوند و احساس خستگی کنند.
تعهدات رقابتی
باآنکه نشستن در خانه در یک اتاق ساکت و خالی از حواس پرتی در طول کلاس های آنلاین برای همه دانش آموزان و دانشجویان بسیار ایده آل است، اما همیشه این طور نخواهد بود. دانشجویان در تمام مراحل تحصیل امکان دارد مسئول مراقبت از سایر اعضای خانواده یا حتی فرزندان خود باشند.
دسترسی به مراقبت از کودکان طی همه گیری حتی از حد معمول محدودتر است. این امکان دارد به این مفهوم باشد که برخی از دانش آموزان و دانشجویان هنگام مراقبت از بچه ها یا خواهر و برادرهای خود هنگام شرکت در یک کلاس آنلاین با چندوظیفه ای روبرو شوند. این مسئولیت ها امکان دارد سبب حواس پرتی دیگران شود و برای دانشجویان درگیر شرم آور باشد. شایان ذکر است که این تعهدات رقابتی خاص دانشجویان نیست و خیلی از معلمان هم باید با همین نگرانی ها کنار بیایند.
حریم خصوصی
در مدرسه، لازم نیست دانش آموزان جزئیات در ارتباط با زندگی شخصی خویش را برای همسالان خود فاش کنند، اما بعضی از این حریم خصوصی در کلاس های مبتنی بر ویدئو از بین می رود. روشن کردن ویدئو به معنای اجازه دادن ورود دیگران به خانه است.
خیلی از این سیستم عامل های آنلاین ایمن نیستند و اطلاعات شخصی شرکت کنندگان را به اشتراک می گذارد. دیگران می توانند به اطلاعات عرضه شده توسط دانش آموزان دسترسی پیدا کنند و محتوای ویدئو می تواند محل زندگی دانش آموز را نشان دهد و برای بعضی از دانش آموزان، افشای این اطلاعات می تواند زندگی آنها یا خانواده آنان را به خطر بیندازد.
مشکلات مالی و افزایش هزینه ها
اجبار دانش آموزان به استفاده از ویدئو طی کلاس نگرانی هایی در مورد توانایی یا عدم توانایی دانش آموان و دانشجویان برای پرداخت هزینه های لازم برای فن آوری عرضه می دهد و بر مبنای آمار منتشرشده بعضی از دانشجویان قادر به تهیه و پرداخت هزینه هایی از این نوع نیستند.
درحالی که بعضی از مناطق کوشیده اند تا تبلت و لپ تاپ را بین دانش آموزان توزیع کنند، اما هزینه اینترنت هم باید موردتوجه قرار گیرد. باآنکه عرضه دهندگان خدمات اینترنتی برای افزایش دسترسی تلاش کردند، اما امکان دارد خیلی از خانوارها پهنای باند موردنیاز برای پخش ویدئو را نداشته باشند.
بعضی از افراد بی خانمانی را تجربه می کنند. دانش آموزان امکان دارد نخواهند اطلاعاتی را در مورد وضعیت زندگی خود با همکلاسی های خود به اشتراک گذارند، اما اجبار به استفاده از فیلم امکان دارد آنها را مجبور به این کار کند و همسالان امکان دارد متوجه شوند که آنان از موسسه، داخل خودرو و یا مکان دیگری در کلاس حضور بهم رساندند.
مشکلات ذکر شده جامع نیستند و وضعیتی که معلمان با آن روبرو هستند و دانشجویان که در خوابگاه حضور دارند هم بررسی نشده است. خیلی از مربیان بدون یافتن راهی دیگر برای دیدن و تعامل منظم با دانش آموزان خود از دوربین استفاده می نمایند.
این نگرانی ها در مورد ارتباط تصویری در کلاس های آنلاین به منظور پیشگیری از ارتباط معلمان با دانش آموزان مطرح نشده است بلکه هدف این است که اطمینان حاصل شود دانش آموزان هنگام یادگیری آنلاین احساس راحتی و امنیت می کنند. روش های زیادی برای تعامل با دانش آموزان از راه یادگیری از راه دور وجود دارد و یافتن سیستمی که برای همه بهتر باشد امکان دارد مدت زمان زیادی طول بکشد، اما تصویر آنلاین بخش ضروری آن نیست.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب