ورود ۵۹ هزار نفر به مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون آموزگاری

ورود ۵۹ هزار نفر به مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون آموزگاری

پروژه آسان: به گزارش پروژه آسان، به قول مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، برای جذب ۲۸ هزار آموزگار ابتدایی، سال جاری حدود ۵۹ هزار نفر وارد ارزیابی تکمیلی شده اند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دکتر سجاد صدیقی اظهار نمود: در سالهای گذشته بین ۱ تا ۱.۲ برابر ظرفیت برای مصاحبه فراخوان می شد. ازاین رو خیلی اوقات برای برخی شغل محل ها تنها یک داوطلب وجود داشت و همان یک نفر هم جذب می شد. ما سال جاری فراخوان را به حدود ۳ برابر ظرفیت رساندیم.

وی افزود: سال قبل این شرط وجود داشت که فرد باید ۵۰ درصد نمره نفر اول را کسب می کرد. سال جاری ما این شرط را به کسب ۵۰ درصد میانگین نمره سه نفر اول تغییر دادیم تا پوشش بیشتری را شامل شود. ازاین رو برای آزمون آموزگاری سال جاری که ۲۸ هزار نفر جذب خواهند شد، ۵۹ هزار نفر حائز حداقل ها برای ورود به ارزیابی تکمیلی شدند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: از بین این ۲۸ هزار ظرفیتی که داریم، بیشتر از ۱۱ هزار نقطه "شغل محل" خالی است چونکه یا این نقطه شغل محل ها در شهر های بزرگ است که داوطلبان مرد انگیزه حضور در آنرا به دلایلی همچون سطح درآمد کارمندی پایین ندارند، یا این نقطه شغل ها در محل هایی هستند که برای مثال اگر ۱۰ نفر ظرفیت داشته ایم تنها ۵ نفر شرکت کننده بوده اند و یا حد نصاب را گرفته اند. ازاین رو شاید به تعابیری بتوان گفت ما برای حدود ۱۷ هزار شغل محل رقابت جدی داریم.

صدیقی با ذکر مثالی توضیح داد: برای مثال اگر در یک شغل محل سه نفر واجد شرایط شوند، این سه نفر باید در مجموع نمره کتبی و ارزیابی تکمیلی حداقل نمره ای خاص را کسب کند. ازاین رو درصورتیکه هر سه این افراد نمره لازم را کسب نکنند هیچ کدام پذیرفته نمی شوند چونکه برایمان مهم می باشد این افراد حداقل شایستگی ها را کسب کنند. ازاین رو امکان دارد بسیاری از این ۱۷ هزار نفر هم در فرآیند ارزیابی تکمیلی رد شوند.


دریافت مجوز به کارگیری معلمان بازنشسته

این معلمان باید حداقل شایستگی در رتبه بندی را داشته باشند

وی در قسمت دیگر سخنان خود در رابطه با سیاست به کارگیری معلمان بازنشسته برای تدریس طی سالجاری هم اضافه کرد: سال قبل مجوز به کارگیری و همکاری بازنشستگان را گرفتیم اما سال جاری این دقت را کرده ایم که این فرد بازنشسته که مقرر است با ما همکاری کند حداقل شایستگی در رتبه بندی را هم داشته باشد، رتبه سه به بالا باشد تا حداقل صلاحیت ها را برای دعوت به کار داشته باشد چونکه ما دنبال انتخاب معلم قیمتی هستیم.


درصد ارزیابی تکمیلی در آزمون دبیری کمتر است


مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه های استخدامی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرایند ارزیابی تکمیلی برای آزمون دبیری هم همینگونه طی می شود، در عین حال اظهار داشت: درصد ارزیابی تکمیلی در آزمون دبیری کمتر است چونکه شغل آموزگار ابتدایی شغلی میان رشته است و قدر زیادی به مهارت های عملی وابسته است اما در مقطع متوسطه وزن دانش جدی تر است.

به قول صدیقی هم اکنون ۴۸۰ گروه ارزیابی به صورت بر خط در کشور درحال ارزیابی داوطلبان هستند، بیشتر از ۳۹ هزار نفر تا امروز ارزیابی شده اند، فرایند ارزیابی در بعضی استان ها نظیر سمنان، گیلان و قزوین به دلیل حجم کمتر داوطلب به اتمام رسیده است و برآورد می شود تا هفته آینده کار ارزیابی در استان ها به پایان برسد.


اعلام نتایج آزمون آموزگاری در نیمه اول شهریور

وی در رابطه با اعلام نتایج قطعی و نهایی آزمون آموزگاری هم اظهار نمود که برآورد می شود در نیمه اول شهریور سازمان سنجش بتواند نتایج را اعلام نماید.
وی با اشاره به اینکه طبق سند تحول بنیادین معلم باید صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه ای داشته باشد و ما هم بر همین مبنا مفاد آزمون را سال جاری تغییر دادیم، افزود: قبلا تفاوتی بین پذیرش معلم در وزارت آموزش و پرورش و استخدام نیرو در سایر وزارت خانه ها نبود اما ما بر مبنای سند تحول دگرگونی ایجاد کردیم. پذیرش را بر مبنای سه صلاحیت عمومی و تخصصی و حرفه ای تغییر دادیم. برای نخستین بار منابعی را معرفی کردیم که در دسترس عمومی باشد و نسبت به شغل معلمی تا حد قابل قبولی کفایت داشته باشد. به صورتی که آزمون سال جاری سبب شد تا حد زیادی بازار فرایند استخدامی جمع شد و این در شرایطی است که قبل تر حتی برای این امر کتاب سی سال آزمون استخدامی هم وجود داشت.


شرکت بیشتر از ۳۰ رشته در آزمون

تعیین شاخصهای شایستگی ها


صدیقی با یادآوری این که آزمون آموزگاری پیشتر محدود به پنج الی شش رشته بود اما حالا بیشتر از ۳۰ رشته در این آزمون می توانند شرکت داده شوند، توضیح داد: قبلا ابزارهایی که استفاده می کردیم در نهایت مصاحبه بود و فرد فقط مصاحبه می شد. حالا اما ابزار ما فقط مصاحبه نیست و چهار ابزار مصاحبه، عرضه شفاهی، ایفای نقش و مطالعه موردی و بحث گروهی داریم. همینطور برای شایستگی ها شاخص هایی تعیین شد و جدول ابزار شایستگی ایجاد کردیم.


به قول این مشاور وزیر آموزش و پرورش، حدود ۵۵۰۰ معلم تحت آموزش لازم برای برگزیدن بعنوان گروه ارزیاب قرار گرفتند که در نهایت از این بین ۳۵۰۰ نفر تایید شدند تا حدود ۶۰۰ گروه ارزیابی را پوشش دهند.

صدیقی اظهار داشت: داوطلبان با کد در فرایند ارزیابی قرار می گیرند و با توزیع رندمی ارزیابی می شوند. هر داوطلب و هر ارزیاب یک کد دارد. این که کدام داوطلب با چه کدی به چه ارزیاب و با چه کدی تخصیص پیدا می کند، معلوم نیست.

مدیر پروژه های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، همینطور اظهار داشت: در هر گروه ارزیابی ۴ ارزیاب برای ارزیابی ۶ داوطلب در روز وجود دارد و هر ۶ داوطلب توسط چهار ارزیاب ارزیابی می شوند. ابزارهای انتخابی ما شبیه سازی شده است. مبتنی بر سند تحول بنیادین معلم سه نقش دارد. یکی از نقش ها رابطه بین مربی و دانش آموز است. در این خصوص داوطلب با عرضه شفاهی و تدریس بررسی می شود. نقش دیگر معلم رابطه معلم با خانواده دانش آموز است که این مورد را با ابزار ایفای نقش بررسی می نماییم. نقش دیگر هم نقش اجتماعی معلم است که نوع حضور معلم در محله می تواند مدرسه را به کانون الهام بخش تبدیل کند.




1402/05/11
08:44:32
5.0 / 5
332
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , دانش آموز
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۳ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه