در راستای توسعه گردشگری مطرح شد

گردشگری خوراک راهی نو برای جذب گردشگران به ایران

گردشگری خوراک راهی نو برای جذب گردشگران به ایران

به گزارش پروژه آسان، پژوهشگران ایرانی با هدف طراحی الگوی توسعه گردشگری خوراک در کشور، تحقیقی جامع را انجام داده اند که به بررسی عوامل مؤثر و راهبردهای این حوزه می پردازد.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، گردشگری و خوراک همواره ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته اند و بخشی قابل توجه از هزینه های گردشگران را هزینه های خوراک و نوشیدنی تشکیل می دهد. با تغییر نگرش و علاقه گردشگران به سمت جاذبه های ناملموس مانند میراث فرهنگی اقوام و ملل مختلف، گردشگری خوراک به یکی از پویاترین و روبه رشدترین گونه های گردشگری در سطح جهانی تبدیل گشته است. تجربه خوراک ها و نوشیدنی های اصیل و بومی بعنوان یکی از مهم ترین انگیزه های بازدیدکنندگان مطرح گردیده است و برآوردها نشان داده است که رشد گردشگری خوراک در سالهای آینده ادامه خواهد یافت. طبق گزارش ها، بازار این نوع گردشگری از ۳۱.۱ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۲ به ۴۶.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۸ خواهد رسید.

گردشگری خوراک شامل هرگونه سفر و اقامت در مکانی به غیر از محل زندگی فرد است که انگیزه اصلی آن بازدید از تولیدکنندگان خوراک های اولیه (خوراک های گیاهی و سبزیجات) و ثانویه (خوراک های گوشتی) و نوشیدنی ها، شرکت در جشنواره های خوراک و نوشیدنی و تجربه خوراک های بومی و متفاوت می باشد. توسعه این گونه گردشگری در سالهای اخیر بعنوان بخشی پویا و پررونق و ابزاری جهت ایجاد برندهای بین المللی به یکی از اجزای اصلی برنامه های توسعه و بازاریابی گردشگری در مقاصد مختلف جهان تبدیل گشته است. بررسی های انجام شده نشان داده است فعالیتها و جاذبه های در رابطه با خوراک و نوشیدنی انگیزه اصلی ۸۰ درصد از گردشگران تفریحی در سطح جهان است و می تواند فرصت های بسیاری برای توسعه مقاصد مستعد فراهم آورد.

پژوهشگران این مطالعه، فاطمه شکاری و دو هم دانشگاهی از دانشگاه شیراز و دانشگاه اصفهان، تحقیقی را در این خصوص انجام داده اند. این تحقیق به منظور طراحی الگوی توسعه گردشگری خوراک در ایران با رویکرد داده بنیاد صورت گرفته است. فاطمه شکاری استادیار بخش مدیریت گردشگری و هتلداری دانشگاه شیراز است و با همکاری دانشگاه اصفهان این پژوهش را به سر انجام رسانده اند.

این پژوهش با هدف توسعه گردشگری خوراک در ایران انجام شده و از روش های ساده و کیفی بهره برده است. در این تحقیق، از ۱۹ کارشناس و متخصص در زمینه گردشگری که در قسمت های دولتی و خصوصی فعالیت می نمایند، با دقت انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات، با این افراد مصاحبه های شخصی انجام شده است.

پس از بررسی مصاحبه ها، ۹۴ مفهوم شناسایی شده و در ۶ دسته مختلف قرار گرفتند. این دسته ها شامل عوامل اقتصادی و رقابتی، موارد قابل مشاهده و نامشهود، عوامل زیرساختی و فرهنگی، عوامل داخلی و خارجی، راهکارهای در رابطه با محصولات و خدمات، بازاریابی و توسعه زیرساخت ها و منابع انسانی، و در نهایت نتایج اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی بودند.

نتایج این پژوهش مبین این هستند که توسعه گردشگری خوراک در ایران موضوعی است که باید از جنبه های مختلف مورد توجه قرار گیرد و ضروری است تمامی مکانیزم های اثرگذار در این فرآیند در برنامه ریزی و سیاستگذاری لحاظ شود. این نتایج نشان می دهند که توسعه گردشگری خوراک می تواند نتایج مثبت بسیاری در سه بعد اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و رقابتی به دنبال داشته باشد.

راهبردهای توسعه گردشگری خوراک در ایران در چهار دسته راهبردهای در رابطه با محصولات و خدمات، راهبردهای در رابطه با بازاریابی و تبلیغات، راهکارهای توسعه زیرساخت ها و راهکارهای در رابطه با منابع انسانی قرار می گیرند.

نتایج پژوهش فوق همینطور حاکی از آن هستند که توسعه گردشگری خوراک در ایران می تواند نتایج مثبت بسیاری در سه بعد اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و رقابتی به دنبال داشته باشد. این نتایج که در فصلنامه «برنامه ریزی و توسعه گردشگری» وابسته به دانشگاه مازندران به چاپ رسیده اند، می توانند رهنمودهایی کاربردی برای ذینفعان مختلف به دنبال داشته باشد.

درواقع، الگوی شناسایی شده در این مطالعه، از راه بررسی ابعاد مختلف توسعه گردشگری خوراک و تحلیل عوامل اثرگذار در این فرایند می تواند درک و بینش سیاست گذاران گردشگری کشور در ارتباط با توسعه گردشگری خوراک را بهبود بخشد. علاوه بر این، مدیران و سیاست گذاران صنعت توریسم کشور می توانند راهکارهای شناسایی شده در این پژوهش را به هنگام برنامه ریزی و توسعه گردشگری بخصوص گردشگری خوراک مورد توجه قرار دهند.

محققان در پایان، پیشنهادات کاربردی زیر را در جهت توسعه گردشگری خوراک در کشور مبتنی بر یافته های این پژوهش خود اراده داده اند:
تأسیس رستوران ها و مراکز عرضه کننده خوراک های بومی و سنتی در مقصدها و مناطق مختلف کشور، تأسیس موزه های تخصصی خوراک، تأسیس خیابان های تخصصی خوراک در مقاصد مختلف کشور، ایجاد و توسعه برندهای مختلف در حوزه گردشگری خوراک به منظور وفادارسازی گردشگران به برندها و مقاصد خاص برگزاری جشنواره های محلی، ملی و بین المللی گردشگری خوراک جهت معرفی مقصدها و محصولات و خدمات گردشگری خوراک به گردشگران هدف.



منبع:

1403/05/07
12:08:34
5.0 / 5
236
تگهای خبر: آمریكا , اجتماعی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۲ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه