مطالعه ای درباره اثرات اقتصاد آبی بر رفاه و تجارت كشور

تاثیرات اقتصاد دریا بر رشد اقتصادی ایران

تاثیرات اقتصاد دریا بر رشد اقتصادی ایران

به گزارش پروژه آسان، اقتصاد دریا یا همان اقتصاد آبی به استفاده پایدار از منابع آبی و بهره گیری از پتانسیل دریاها و اقیانوس ها برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال اشاره دارد. پژوهشی اخیر در ایران به بررسی اهمیت اقتصاد دریا در بهبود شرایط اقتصادی کشور پرداخته است.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، اقتصاد آبی شامل فعالیتهایی مانند شیلات، گردشگری دریایی، حمل و نقل دریایی، انرژی های تجدیدپذیر و بهره برداری از منابع زیرسطحی می شود. ایران با دسترسی به دریاها و منابع غنی، از ظرفیتهای قابل توجهی برای توسعه این حوزه برخوردار می باشد. با عنایت به این که بیشتر از ۹۰ درصد تجارت جهانی از راه حمل و نقل دریایی صورت می گیرد، توجه به این مورد برای کشورهایی که دسترسی به منابع دریایی دارند، اهمیت زیادی دارد. بندرها و بنادر نه تنها در حمل و نقل، بلکه در مدیریت تجارت بین المللی هم نقش اساسی ایفا می کنند. بنابراین، ایران می تواند با استفاده از این ظرفیت ها، رشد اقتصادی پایداری را تجربه کند. در نتیجه، پژوهش در رابطه با تأثیرات اقتصادی تمرکز بر این حوزه، گامی مهم در شناسایی مزایای این رویکرد است.

اقتصاد دریامحور در ایران تابحال به صورت کامل مورد مطالعه قرار نگرفته و نیازمند توجه ویژه ای از جانب برنامه ریزان است. تمرکز بر این نوع اقتصاد، می تواند تأثیرات مثبتی بر رفاه اقتصادی، افزایش اشتغال و تولید ناخالص داخلی داشته باشد. از دیگر مزایای این رویکرد میتوان به توسعه صنعت حمل و نقل دریایی، شیلات و آبزی پروری اشاره نمود که هر کدام به شکل مستقیم و غیرمستقیم به افزایش صادرات و رشد اقتصادی کشور کمک می کنند. ازاین رو، انجام پژوهش های علمی و عملیاتی در این حوزه ضروریست تا بتوان به نتایج دقیق تری در رابطه با پتانسیل های این بخش دست یافت.

در همین راستا، تیمی از محققان به سرپرستی سید محمد هادی سبحانیان، استادیار دانشگاه خوارزمی، و با همکاری محققان دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، دانشگاه شهید باهنر کرمان و اداره کل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان، مطالعه ای در مورد بررسی تاثیر اقتصاد دریا بر تولید، اشتغال و صادرات انجام داده اند.

این پژوهش با استفاده از مدلی معروف به «تعادل عمومی قابل محاسبه» کوشیده است تا اثرات اقتصادی این حوزه را با دقت بیشتری مشخص نماید. تمرکز این پژوهش بر دو بخش کلیدی اقتصاد دریامحور یعنی آبزی پروری و حمل و نقل دریایی بوده است.

در این پژوهش، از یک مدل اقتصادی به نام GTAP استفاده شده است که برای تحلیل تاثیرات سیاست های اقتصادی در مقیاس بین المللی کاربرد دارد.

پژوهشگران با اجرای سه سناریوی مختلف به بررسی این اثرات پرداختند. در سناریوی اول، کاهش ۱۰۰ درصدی تعرفه های دوجانبه در قسمت های در رابطه با اقتصاد دریا محور مورد بررسی قرار گرفت. سناریوی دوم به افزایش بهره وری نیروی کار فعال در قسمت های آبزی پروری و حمل و نقل دریایی پرداخت و سناریوی سوم بر افزایش بهره وری نهاده های واسطه ای تمرکز داشت.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که کاهش تعرفه ها در قسمت آبزی پروری به کاهش تولیدات در این عرصه منجر می شود. این نتیجه نشان دهنده وابستگی آبزی پروری به عوامل تولید دیگر مانند بهره وری و فناوری است. از طرفی، افزایش بهره وری نهاده های واسطه ای در قسمت های آبزی پروری و حمل و نقل دریایی منجر به افزایش رفاه اقتصادی کشور می گردد. به صورت کلی، بهره وری نقش مهمی در بهبود وضعیت تولیدات دریایی و صادرات آنها دارد.

همچنین، یافته های این پژوهش نشان دادند که با افزایش بهره وری نیروی کار و نهاده های واسطه ای در دو بخش آبزی پروری و حمل و نقل دریایی، تراز تجاری این دو بخش بهبود یافته و به تبع آن، صادرات افزایش پیدا کرده است. این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چون که بهبود تراز تجاری می تواند به توسعه بیشتر صنعت دریایی کشور کمک نماید و ایران را بعنوان یک بازیگر قوی تر در تجارت دریایی معرفی نماید.

با توجه به نتایج به دست آمده فوق که در نشریه علمی «اقیانوس شناسی» وابسته به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی انتشار یافته اند، تمرکز بر بهره وری نیروی کار و سرمایه گذاری در قسمت های در رابطه با دریا می تواند در رشد اقتصادی کشور نقش بسزایی ایفا کند.

بهره وری نیروی کار به صورت مستقیم به افزایش تولید و صادرات منجر می شود، اما برای دستیابی به این هدف، آموزش و سرمایه گذاری بیشتر در این بخش ها ضروری می باشد. این مطالعه همینطور بر نقش مهم بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی تاکید دارد؛ چون که دولت به تنهایی نمی تواند تمامی نیازهای مالی و زیرساختی این بخش ها را پوشش دهد.

پژوهشگران سفارش می کنند که با استفاده از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و همینطور ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی، میتوان از ظرفیتهای موجود در قسمت دریا به شکل کامل بهره مند شد. این مورد بخصوص در حوزه هایی مانند توسعه بنادر، کشتی سازی و صنایع مرتبط می تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین، جذب سرمایه گذاری خارجی بعنوان یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت و رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه مطرح گردیده است که برای ایران هم حیاتی خواهد بود.





منبع:

1403/07/05
12:00:46
5.0 / 5
157
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۵ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه