توسط پژوهشگر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اجرا شد

پروژه طراحی و پیاده سازی یک مدل مکانی برای ارزیابی مقاومت ساختمان های شهری در مقابل زلزله

پروژه طراحی و پیاده سازی یک مدل مکانی برای ارزیابی مقاومت ساختمان های شهری در مقابل زلزله

به گزارش پروژه آسان، پروژه طراحی و پیاده سازی یک مدل مکانی برای ارزیابی مقاومت ساختمان های شهری در مقابل زلزله در شرایط مختلف ریسک توسط یاسر ابراهیمیان قاجاری عضو هیئت علمی گروه مهندسی نقشه برداری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اجرا شد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، ابراهیمیان در این حوزه اظهار داشت: با عنایت به این که زلزله از رایج ترین بحران های طبیعی در سراسر جهان بخصوص ایران می باشد، تابحال پژوهشهای بسیار زیادی در زمینه ارزیابی صدمه پذیری ساختمان ها در مقابل زلزله صورت پذیرفت. مشکل اساسی در مواجه با زلزله عدم آمادگی کامل در مقابله با آن است که یکی از راهکارهای اساسی ایجاد این آمادگی، ارزیابی و آگاهی از مقاومت آنها در مقابل زلزله در سناریوها و شرایط مختلف ریسک می باشد.


عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران عنوان کرد: در این پژوهش با استفاده از نظرات کارشناسان زمین شناسی، سازه، زلزله، شهرسازی، پدافند غیرعامل و معماری، 8 معیار صدمه پذیری استخراج شد و متناسب با هر یک نقشه های معیار فازی تولید شد. همینطور از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی برای وزن دهی معیارها و برای ترکیب نقشه های معیار از عملگر ترکیب خطی وزن دار فازی استفاده شد. برای غیرفازی سازی نقشه های صدمه پذیری فازی و تولید نقشه صدمه پذیری در شرایط مختلف ریسک از عملگر میانگین وزنی مرتب شده (OWA) استفاده شد.


وی ادامه داد: با تحلیل نتایج ارزیابی لرزه ای ساختمان های منطقه 6 تهران بعنوان مطالعه موردی در این پژوهش، این نتیجه حاصل شد که در خوش بینانه ترین سناریو 39 درصد ساختمان ها از صدمه پذیری کم و در بدبینانه ترین سناریو 49 درصد ساختمان ها از صدمه پذیری بالایی برخوردار می باشند. برای ارزیابی مدل از تکنیک تحلیل حساسیت استفاده شد که نتایج حاصل از آن حاکی از ثبات قابل قبول نتایج مدل در سناریوهای مختلف و به عبارتی قابلیت اطمینان بالای نتایج مدل می باشد.


گفتنی است؛ علاوه بر اجرای علمی این طرح، مقاله ای با رتبه علمی پژوهشی در مجله علوم و فنون نقشه برداری هم به چاپ رسید.





منبع:

1403/07/22
09:08:13
5.0 / 5
467
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , صنعت , علم
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۴ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه