در پژوهشی جدید مطرح شد

موشکافی رابطه مراقبت از سالمندان با تعارضات خانوادگی

موشکافی رابطه مراقبت از سالمندان با تعارضات خانوادگی

به گزارش پروژه آسان، افزایش تعداد سالمندان در جامعه به یکی از چالش های مهم اجتماعی تبدیل گشته است. دراین میان، فشارهای ناشی از مراقبت از سالمندان در خانه می تواند تأثیرات زیادی بر روابط خانوادگی و زناشویی داشته باشد. ابعاد این مورد در یک پژوهش جدید مورد بررسی قرار گرفته است.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، در دهه های اخیر، جمعیت سالمندان به علت بهبود شرایط بهداشتی و افزایش طول عمر، رو به افزایش بوده است. این مساله بخصوص در کشورهای درحال توسعه مانند ایران، به یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها تبدیل گشته است. مراقبت از سالمندان نیازمند توجه ویژه ای است، چونکه این وظیفه در خیلی از موارد بر عهده خانواده ها، بخصوص زنان قرار دارد. با افزایش تعداد سالمندان، احتیاج به بررسی تأثیرات این مراقبت بر زندگی شخصی و خانوادگی افراد اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

با توجه به نقش مهمی که زنان در خانواده دارند و هم چالش های زیادی که به دنبال مراقبت از سالمندان با آن مواجه می شوند، مطالعات زیادی در این حوزه انجام شده است. تعارضات و تنش هایی که در زندگی زناشویی زنان مراقب ایجاد می شود، نه تنها بر کیفیت زندگی آنها بلکه بر سلامت روانی و جسمی آنها هم تأثیرگذار است. محققان در پژوهشی کوشیده اند با نگاهی جامع تر، این مسائل را بررسی کند و به راهکارهای کاربردی برای کاهش این تعارضات دست یابند.

این پژوهش توسط مجید موحدمجد، استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز و یکی از همکارانش با همراهی دانشگاه تهران انجام شده است. آنها با بررسی ابعاد مختلف تعارضات زناشویی که در نتیجه مراقبت از والدین سالمند به وجود می آید، به این نتیجه رسیدند که فشارهای روانی و فیزیکی ناشی از این مراقبت، نقش زیادی در ایجاد تعارضات خانوادگی دارد.

این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی در میان ۳۷۷ نفر از زنان متأهل شهر لارستان و روستاهای بخش مرکزی انجام شده است. داده های مورد نیاز پژوهش از راه پرسشنامه استاندارد جمع آوری شده و سپس با استفاده از نرم افزارهای آماری پیشرفته مورد تحلیل قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که میزان تعارضات زناشویی بین خانمهایی که از والدین سالمند خود مراقبت می کنند، در سطح پایینی قرار دارد. دراین میان، از چهار بُعد مورد بررسی شامل پرخاشگری کلامی، تعارضات روانی، برخوردهای فیزیکی و اجبارهای جنسی، بیشترین نمره به پرخاشگری کلامی اختصاص داشت. با این وجود، متغیرهای مانند مذهب و محل زندگی در افزایش یا کاهش این تعارضات تاثیر قابل توجهی داشتند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که باآنکه تعارضات زناشویی در زنان مراقب سالمند وجود دارد، اما این تعارضات به عوامل گوناگونی مانند فرهنگ، مذهب و محل زندگی بستگی دارد و آموزش مهارت های ارتباطی و حل تعارض می تواند به کاهش این مشکلات کمک نماید. همچنین، همکاری اعضای خانواده در مراقبت از سالمند می تواند نقش مهمی در کاهش فشار بر زنان داشته باشد.

این پژوهش نشان داد که در مناطقی که سطح سواد و همکاری بین اعضای خانواده بیشتر است، میزان تعارضات زناشویی کمتر مشاهده می شود. این یافته اهمیت نقش فرهنگی و اجتماعی در بروز یا کاهش تعارضات زناشویی را نشان داده است.

همچنین، در مناطقی که تعداد فرزندان بیشتر است و همکاری خانواده برای مراقبت از سالمند بیشتر صورت می گیرد، فشارهای ناشی از مراقبت کاسته شده و به دنبال آن، میزان تعارضات هم کمتر است.

در انتها، یکی از نتایج قابل توجه این پژوهش، بر نقش مذهب در کاهش تعارضات زناشویی تاکید دارد. بر این اساس، در خانواده هایی که اعتقادات مذهبی قوی تری دارند، مراقبت از سالمندان بعنوان یک وظیفه معنوی در نظر گرفته می شود و همین عامل، سبب کاهش فشار روانی و جسمانی بر زنان می شود.

قابل ذکر است یافته های این پژوهش در فصلنامه «پایش»، که توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی منتشر می شود، به چاپ رسیده است. این فصلنامه یکی از منابع معتبر علمی در زمینه مسائل بهداشتی و اجتماعی به شمار می آید و مقالات گوناگونی را در حوزه های مختلف بهداشتی، همچون مراقبت از سالمندان، منتشر می کند.




منبع:

1403/07/26
14:06:28
5.0 / 5
10
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۶ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه