موافقت دولت برای تامین كاغذ كتب درسی با ارز دولتی
به گزارش پروژه آسان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از اتمام بررسی های كارشناسانه به منظور بازآرایی تشكیلاتی این سازمان اطلاع داد و اظهار داشت: حوزه یازده گانه یادگیری تا كنون مستقر نشده بود و شاهد شكاف میان حوزه نظری و فنی و حرفه ای بودیم.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حجت الاسلام علی ذوعلم در نشستی خبری با اشاره به تغییرات ساختاری در سازمان پژوهش اظهار نمود: اشكالاتی در ساختار قبلی سازمان پژوهش وجود داشت كه به دنبال رفع آنها در ساختار جدید هستیم.
وی ادامه داد: همچون این اشكالات این است كه بعنوان مثال كارشناس ویژه برای حوزه مدرسه نداشتیم؛ البته حوزه یازده گانه یادگیری تا كنون مستقر نشده بود و شاهد شكاف میان حوزه نظری و فنی و حرفه ای بودیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه برنامه ریزی آموزشی در سازمان صورت نمی گرفت و بیشتر امور بر تحقق برنامه درسی متمركز بوده اظهار نمود: در همین راستا چهار نشست جمعی با كارشناسان برگزار كردیم و به جمع بندی برای بازآرایی تشكیلاتی رسیدیم كه نیازمند طرح و بررسی در هیئت امنای سازمان است و بعد از آن باید در سازمان امور اداری و استخدامی هم تصویب شود تا قابلیت اجرایی پیدا كند.
ذوعلم آخرین وضعیت تعیین تكلیف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را هم شرح داد و اظهار داشت: بنده به هیچ عنوان با پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مخالف نیستم، اتفاقا در آموزش و پرورش احتیاج به پژوهشگاه های مختلف داریم. در مناطق و نواحی آنقدر مسائل مختلف وجود دارد كه اگر بتوانیم پژوهشگاهی در هر منطقه ایجاد نماییم به حل مسائل كمك می نماید.
وی ادامه داد: اما درباره اینكه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش زیرنظر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باشد یا از آن منفك شود، نظر خاصی ندارم و مسئولان به هر جمع بندی برسند به آن توجه می نماییم، اما در وضعیت فعلی از پژوهشگاه حمایت می نماییم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه با اشاره به اینكه كتب درسی تا سال ۱۴۰۰ تغییری نخواهد كرد به این معنا كه تغییر ملموسی در كتب درسی نداریم اظهار داشت: البته تعدادی كتاب نونگاشت به مجموعه كتب درسی افزوده می شود. علاوه بر این اشكالات جزئی كه وجود دارد رفع می شوند ولی در مجموع تغییر كلی در كتب درسی نداریم كه مشمول سال تحصیلی پیش رو هم خواهد بود.
ذوعلم در پاسخ به اینكه «آیا برنامه ای برای تضارب آراء بین كارشناسان تربیت دینی و سكولار در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دارید؟»، اظهار داشت: به عقیده بنده این سازمان باید بستر تضارب آراء باشد. تمایل داریم جلساتی با حضور موافقان و مخالفان به صورت مناظره برگزار و مبحث آزاداندیشی كه سال هاست توسط رهبری مطرح و مورد تاكید است، محقق شود.
وی درباره چرایی همكاری برخی مولفان كتب درسی با موسسات كتب كمك آموزشی عنوان كرد: به دنبال تبیین آئین نامه ای در این زمینه هستیم تا بر مبنای آن همكارانی كه مقرر است در تألیف كتب درسی و برنامه ریزی درسی با ما مشاركت داشته باشند به هیچ وجه حق حضور در چنین مؤسساتی را نداشته باشند. حتی یك مورد هم برای ما قابل قبول نیست.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره مشكل تامین كاغذ برای چاپ كتب درسی هم اظهار داشت: برای چاپ كتب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ باید از اوایل مهر سال جاری و بتدریج كاغذ به شركت های چاپ كننده برسد. معمولا چاپ كتب را چندماه زودتر شروع می نماییم. حدود ۱۴۲ میلیون جلد كتاب برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیاز داریم؛ یعنی روزانه ۵۰۰ هزار جلد كتاب باید در دو چاپخانه چاپ شود. ازاین رو باید از چند ماه قبل، كاغذها تامین شده باشد.
ذوعلم اضافه كرد: سازمان پژوهش در فروردین برای كاغذ سال آینده تدابیری اندیشیده بود و ما مكاتباتی را از سال قبل شروع كردیم. همچون اینكه مكاتباتی با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفته، ضمن اینكه وزیر سابق آموزش و پرورش هم پیگیری هایی انجام داده و این مورد با سرپرست آموزش و پرورش هم مطرح و مكاتباتی انجام گرفته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه بر مبنای آنچه كه ما اطلاع داریم ستاد اقتصادی دولت كاملاً موافق استفاده ما از ارز دولتی است اظهار داشت: ما كم كم زمان را از دست می دهیم و باید سریعتر در اینباره تصمیم گیری و مصوبه مربوط به ما ابلاغ شود. چون كه اول مهر سال ۹۹ اگر در جایی كتاب به دست دانش آموزی نرسد همه از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطالبه می كنند و ما باید پاسخگو باشیم.
او همینطور در پاسخ به پرسشی پیرامون الكترونیكی شدن كوله پشتی دانش آموزان و استفاده از لپ تاپ اظهار داشت: هم اكنون تعداد قابل توجهی از كتب راهنمای هنرآموزان كه دبیران فنی و حرفه ای و كاردانش از آن استفاده می نمایند به صورت فایل پی دی اف در سایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بارگذاری شده است. اما درباره كتب دانش آموزان نباید این نكته را فراموش نماییم كه برخی مكان ها دسترسی به اینترنت آسان نیست و اگر بخواهیم كتب درسی چاپ نكنیم، به بی عدالتی آموزشی منجر می شود. اما امیدوار هستیم با تقویت زیرساخت های ارتباطی كشور این مورد تحقق پیدا كند.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب