روش جدید آموزشی در مراقبت های پرستاری بررسی شد

ویدئوکست، جایگزینی مناسب برای آموزش سنتی پرستاران

ویدئوکست، جایگزینی مناسب برای آموزش سنتی پرستاران

به گزارش پروژه آسان، آموزش حرفه ای و به روز در حوزه پرستاری و مراقبت های پزشکی نقشی کلیدی در بهبود خدمات به بیماران ایفا می کند. یکی از چالش های بزرگ در آموزش پرستاری، یادگیری مهارت های عملی و به روز نگه داشتن دانش مراقبتی در رویارویی با پیشرفت های سریع در علم پزشکی است.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، در دنیای امروز، علم پزشکی با سرعت زیادی درحال پیشرفت است و این تغییرات نه تنها احتیاج به یادگیری های جدید، بلکه احتیاج به شیوه های نوین آموزشی را هم برجسته کرده است. در عرصه پرستاری که مستقیماً با سلامت و مراقبت از بیماران سروکار دارد، توانمندسازی دانشجویان از راه یادگیری مؤثر و کاربردی، اهمیتی دوچندان دارد. روش های آموزشی سنتی معمولا بصورت حضوری و تحت نظارت اساتید اجرا می شوند و این امر ممکنست محدودیت هایی مانند کمبود وقت یا دشواری در دسترسی مداوم به مطالب به روز را به همراه داشته باشد. بعلاوه، روش های سنتی اغلب به انتقال دانش نظری بسنده کرده و امکان تمرین های مکرر را در خارج از کلاس فراهم نمی کنند.

آموزش الکترونیکی یا آموزش الکترونیکی به عنوان جایگزینی برای روش های سنتی وارد سیستم آموزش پزشکی شده است و این توانایی را فراهم می آورد که دانشجویان بدون احتیاج به حضور فیزیکی در کلاس ها و از هر مکان و زمانی به مطالب آموزشی دسترسی پیدا کنند. این نوع آموزش که می تواند شامل فیلم های آموزشی، متون الکترونیکی و محتواهای تعاملی باشد، به سبب انعطاف پذیری زمانی و مکانی، خصوصاً برای دانشجویانی که بدنبال تکمیل دانش و کسب مهارت های جدید هستند، جذابیت خاصی دارد.

در همین راستا، گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران، همچون زهره سهرابی از دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، پژوهشی را جهت بررسی اثربخشی آموزش مجازی در قالب ویدئوکست در مقایسه با روش سنتی در عرصه مراقبت های پرستاری انجام داده اند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش های آموزشی مختلف بر دانش و آگاهی دانشجویان پرستاری در مراقبت های مربوط به اندوسکوپی های دستگاه گوارش انجام شده است.

این مطالعه نیمه تجربی بر روی ۸۰ دانشجوی پرستاری ترم سوم انجام شد که در بیمارستان فیروزگر، واحد عملی اندوسکوپی گوارش را می گذرانند. دانشجویان بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه آموزش سنتی و گروه دیگر آموزش ویدئوکست را دریافت کرد. برای ارزیابی سطح دانش این دو گروه، قبل و پس از آموزش، آزمونی شامل ۲۵ سؤال تخصصی از آنها گرفته شد. سپس با بهره گیری از روش های آماری نتایج این دو گروه مقایسه و تحلیل شد تا اثرگذاری این دو روش آموزشی مشخص شود.

نتایج نشان داد که میانگین نمرات آگاهی دانشجویانی که آموزش مجازی با ویدئوکست دریافت کرده بودند، نسبت به گروهی که آموزش سنتی داشتند، به شکل قابل توجهی بالاتر بوده است. این افزایش در سطح آگاهی، بعد از مداخله آموزشی در گروه ویدئوکست بصورت قابل توجهی نسبت به گروه سنتی بیشتر بوده و نشان داده که این شیوه آموزشی تاثیر مثبتی در یادگیری دانشجویان پرستاری داشته است.

در نتیجه گیری این پژوهش آمده است که آموزش از راه ویدئوکست، به سبب قابلیت بازنگری چندباره مطالب آموزشی و انعطاف پذیری زمانی، سبب افزایش دانش مراقبتی در دانشجویان پرستاری شده است. این شیوه نوین می تواند به عنوان جایگزین یا تکمیل کننده ای برای روش های سنتی در آموزش پرستاری مطرح شود و به دانشجویان کمک نماید با دانش کافی و به روز در محیط های عملی به فعالیت بپردازند.

این یافته ها نشان دهنده اهمیت استفاده از روش های نوین آموزشی در سیستم های آموزشی پزشکی هستند. دسترسی سهل تر به منابع آموزشی از راه ویدئوکست، می تواند باعث ارتقای یادگیری و افزایش مشارکت دانشجویان در یادگیری شود. از آنجائیکه خیلی از دانشجویان پرستاری به سبب مشغله های دیگر قادر به حضور دائمی در کلاس ها نیستند، ویدئوکست به آنها این امکان را می دهد که در زمان های آزاد خود به یادگیری بپردازند و مفاهیم را عمیق تر درک کنند.

قابل ذکر است این نتایج پژوهشی در فصلنامه «پژوهش در آموزش علوم پزشکی» که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی گیلان منتشر می شود، به چاپ رسیده اند و بخشی از کوشش های گسترده محققان در ارتقای سیستم آموزش پزشکی و عرضه شیوه های نوین در تدریس مراقبت های پرستاری به شمار می روند.




1403/10/01
10:49:59
5.0 / 5
79
تگهای خبر: آموزش , الكترونیك , بیمار , پزشك
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۷ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه