تهیه سند معلم صفر تا صد
به گزارش پروژه آسان دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نقشه کلانی از مرحله قبل از ورود به نظام آموزشی تا بازنشستگی در دست نداریم اظهار داشت: حالا تهیه سند «معلم صفر تا صد» در دستورکار و در حال انجام می باشد.
محمود امانی طهرانی در گفتگو با ایسنا، چهار محور اصلی عملکردی برای دبیرخانه شورایعالی آموزش و پرورش تعیین و اظهار نمود: معتقدم اگر این چهار محور به صورت نسبی بهبود یابد حال آموزش و پرورش بهتر می شود. محور نخست جذب، ورود، نگه داشت و ارتقای معلم است. نقشه کلانی از قبل از ورود به سیستم تا بازنشستگی را در این جریان در دست نداریم. حالا تهیه سند «معلم صفر تا صد» در دستورکار و در حال انجام می باشد.
وی ادامه داد: دومین محور ارزشیابی است. اگر بازخوردگیری موثری در کل سطوح از دانش آموز تا ستاد داشته باشیم که داده های معتبر در آن وجود داشته باشد به ما کمک بسیاری در ارتقای کیفیت آموزش می کند. ساماندهی عرصه ارزشیابی از مهم ترین مأموریت های نظام آموزشی است.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش محور سوم را مدیریت مشارکتی مدرسه دانست و اظهار داشت: وقتی سند می گوید مدرسه کانون تربیتی محله است یعنی باید مدارس نقطه ای باشند که آینده یک محله را تغییر دهند و باید مانند بافتی که به بدن پیوند می خورد، پیوند مدرسه با محله بگیرد و مانند عضوی از محله باشد. تمام محله هم باید به فکر مدرسه باشند. مدرسه باید دائم فکر کند برای محله چه کند و چه طور دانش آموزانی را تربیت کند که در محله کنشگر باشند که عموما به مدیریت مدرسه برمی گردد. مدرسه باید ملتی و عمومی و مال مردم باشد.
امانی اضافه کرد: محور چهارم، برنامه های درسی است که طبق آن باید اهداف عالی حیات طیبه تا کف مدرسه بیاید و به فعل های روزانه مدرسه تبدیل گردد. این محورها همه با هم یک سیستم را می سازند.
وی افزود: حالا این چهار محور را مبنا قرار دادیم که الزاماتی دارد. به سهم خودم وظیفه دارم این فرهنگ، نگاه و این اولویت بندی را جا بیندازم و به شکل گیری برنامه هایی که معطوف به این نقاط باشد کمک کنم.
امانی درباره بازبینی در مصوبات قدیمی مدارس هم اظهار داشت: درباره بروز رسانی مقررات و آئین نامه ها، علت تاخیر فراوان این است که این نوع کارها از جنس خلق ایده هستند و خلق ایده های جدید زمان می برند. آئین نامه اجرایی مدارس، قدیمی نبود اما وقتی می خواست خودش را با گزاره های سند انطباق دهد باید خلق ایده می کرد.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش افزود: در مورد ارزشیابی نظام آموزشی باید اظهار داشت که ارزشیابی از آئین نامه اجرایی مدارس هم مشکلتر است چونکه ارزشیابی معتبری که در خدمت یادگیری باشد و ضرر نزند کار آسانی نیست. ارزشیابی مانند تیغ دولبه است و خلق ایده هایی که سازندگی اش بیشتر از کاهندگی اش باشد خیلی مهم می باشد. به همین علت این کارها طول کشیده و اسناد بارها رفته و آمده اند. انگلستان از ۱۹۸۸ تدوین نظام ارزشیابی اش را آغاز کرده و هنوز در جریان است و گروهی دارند روی آن کار می کنند. ۳۳ سال از تشکیل گروه برای بهبود ارزشیابی می گذرد.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب