دلایل کاهش جایگاه علمی دانشگاه امیرکبیر در رتبه بندی جهانی

دلایل کاهش جایگاه علمی دانشگاه امیرکبیر در رتبه بندی جهانی

به گزارش پروژه آسان، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به افت جایگاه علمی این دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی شانگ های تصریح کرد: اطمینان دارم با یک وفاق عمومی که در سطح دانشگاه امیرکبیر شکل گرفته است، افت کاهش تولیدات و موقعیت علمی این دانشگاه ظرف سال آینده جبران شود و دانشگاه مجدد به جایگاه قبلی خود بازگردد.


علیرضا رهایی در گفتگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به علل کاهش رتبه علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه بندی بین اللملی اشاره و اظهار نمود: یکی از علل این افت انتشار کرونا ویروس بود که دوره سختی به حساب می آید، به طوریکه اساتید و دانشجویان ما در دانشگاه ها حضور نداشتند؛ حتی برخی اساتید به خارج از کشور رفته بودند و تمرکزی که برای فعالیتهای علمی باید بکار می گرفتند کمی از بین رفت. به طوریکه امروزه حتی بعد از دوره دو ساله کرونا هنوز به صورت کامل به وضعیت اولیه باز نگشتیم.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: بروز برخی مشکلاتی که در سال ۱۴۰۱ در کشور اتفاق افتاد، هم از دیگر دلایلی بود که باعث توقف روند آموزش و پژوهش دانشگاه ها شد و سبب شد روند تولیدات علمی دانشگاه ها و دانشگاه امیرکبیر کندتر شود.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: روند افزایشی تولیدات علمی در تمامی دانشگاه های کشور کند شده است و کل آموزش عالی ما باید برای این مورد فکری کند و باید این روند صدمه شناسی و راهکارهای لازم برای بازگشت به جایگاه سابق عرضه شود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همینطور تصریح کرد: بر مبنای چشم انداز ۱۴۰۴ باید کشور به رتبه اول در زمینه تولیدات علمی در منطقه برسد. اما روند رشد علمی ما بسیار کند و نگران کننده شده است. با عنایت به سرمایه گذاری برخی کشورها در این عرصه اگر تحولی در دانشگاه ها ایجاد نکنیم، امکان دارد رتبه ما از دوم به پایین کاهش پیدا کند.
رهایی از تدوین شیوه نامه ای برای ارتقای جایگاه علمی بین المللی دانشگاه امیرکبیر اطلاع داد و اظهار داشت: ما در جلسات سطوح مختلف شامل شورای دانشگاه و شورای اساتید منتخب تلاش هایی می نماییم با یک سری ابزارهای جدید بتوانیم این روند کاهشی رتبه علمی را جبران نماییم.
وی ادامه داد: اطمینان دارم با یک وفاق عمومی که امروز در سطح دانشگاه امیرکبیر شکل گرفته و همه علاقه مند هستند برای ارتقای موقعیت و جایگاه دانشگاه کمک کنند، این افتی که در تولیدات و موقعیت علمی پیش آمده ظرف سال آینده جبران شود و دانشگاه مجدد به جایگاه قبلی خود بازگردد.
این استاد دانشگاه امیرکبیر اظهار نمود: ما در رتبه بندی شانگ های یک رتبه افت کرده بودیم که فکر می کنم بخشی از آن به علت کاهش تولیدات علمی و بخشی هم به علت تاخیر در انتقال اطلاعات بود. دنبال ایجاد سازو کارهایی هستیم تا هم اطلاعات به خوبی منتقل شود و هم یک سری شاخص هایی نظیر تعداد دانشجویان و همکاریهای بین اللملی به شکل عام تقویبت شود. همین هم اکنون این روند رشد تولیدات علمی تا حدی جبران شده و فکر می کنم روند صعودی را پیدا می نماییم.




منبع:

1403/06/31
11:11:06
5.0 / 5
207
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , دانشگاه , سرمایه گذاری
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۴ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه