تجربه ای جهانی برای رشد بیشتر در علم

فرصت مطالعاتی پلی به سمت دانش و تجربه بین المللی

فرصت مطالعاتی پلی به سمت دانش و تجربه بین المللی

به گزارش پروژه آسان، در تحقیقی جدید، دانش آموختگان دکتری با تجربه تحصیل و پژوهش در خارج از کشور، از دستاوردها و چالش های فرصت مطالعاتی می گویند. این تجربه که با هدف رشد علمی و تبادل دانش صورت می گیرد، هم افق های جدیدی را باز می کند و هم با موانعی همراه می باشد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، جهان امروز بیشتر از همیشه به همکاریهای علمی بین المللی وابسته است. دانشگاه ها در کشورهای مختلف تلاش می کنند با گسترش ارتباطات جهانی، دانش را به اشتراک گذارند و از تجربه های یکدیگر بهره ببرند. یکی از طریق های رسیدن به این هدف، اعزام دانشجویان به خارج از کشور برای دوره های کوتاه یا بلند مدت است. این برنامه ها که به «تحرک آکادمیک» معروفند، به دانشجویان اجازه می دهند بخشی از مسیر علمی خویش را در محیطی متفاوت تجربه کنند. این فرصت ها نه تنها به رشد علمی افراد کمک می نماید، بلکه به توسعه مهارت های شخصی و حرفه ای آنها هم می افزاید. در ایران هم این مورد مورد توجه قرار گرفته و اعزام دانشجویان دکتری جهت استفاده از فرصت های تحقیقاتی و مطالعاتی، بخشی از برنامه های آموزش عالی کشور شده است. این کار با هدف تقویت جایگاه علمی کشور و گسترش ارتباطات بین المللی دنبال می شود.
اهمیت این برنامه ها در آنجاست که تجربه حضور در محیط های علمی بین المللی، دیدگاه های جدیدی به دانشجویان می دهد. آنها با فرهنگ ها، روش ها و امکانات جدیدی آشنا می شوند که شاید در کشور خودشان کمتر در دسترس باشد. این تجربه می تواند به انتقال دانش به داخل کشور کمک نماید و راه را برای همکاریهای بیشتر بین دانشگاه ها باز کند. از طرفی، چنین برنامه هایی به دانشجویان امکان می دهند تا شبکه های علمی خویش را گسترش دهند و با محققان دیگر کشورها ارتباط برقرار کنند. اما این مسیر همیشه ساده نیست و احتیاج به بررسی دقیق دارد تا مشخص شود چه چیزهایی به موفقیت آن کمک کرده، چه موانعی پیش روی آن است. به همین دلیل، پژوهش هایی برای درک بهتر این مورد شکل گرفته اند.
در همین رابطه، مهتاب پوراتشی، پژوهشگر گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تحقیقی در رابطه با تجربه دانشجویان کشاورزی انجام داده است.
این مطالعه به بررسی نتایج و مشکلات استفاده از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور پرداخته و کوشیده با نگاهی ساده و کاربردی، این تجربه را برای دیگران روشن کند. پژوهش این محقق بر دانش آموختگان دکتری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تمرکز داشته و نشان داده است که این فرصت چه تأثیری بر زندگی علمی و شخصی آنها گذاشته است.
برای انجام این پژوهش، با ۲۳ نفر از دانش آموختگان دکتری مصاحبه های عمیقی انجام شد تا نظرات و تجربه هایشان به صورت کامل شنیده شود.
نتایج این پژوهش نشان دادند که استفاده از فرصت تحقیقاتی دستاوردهای متنوعی داشته است. دانشجویان از رشد دانش و مهارت های علمی خود گفتند، بخصوص از دسترسی به منابع جدید و شرکت در همایش های بین المللی.
آنها همینطور تجربه های فرهنگی غنی، ارتباطات گسترده تر با محققان دیگر و رشد شخصی را از مزایای این برنامه دانستند. اما در کنار این ها، چالش هایی هم وجود داشت؛ از مشکلات فردی مثل دوری از خانواده گرفته تا موانع در ارتباط با کشور خودشان یا کشور میزبان.
بر طبق این پژوهش، فرصت مطالعاتی با وجود همه سختی ها، پرارزش است. بنابراین پیشنهاد شد تجربه های این دانشجویان به شکل مجموعه ای منتشر شود تا دیگران هم بتوانند از آن بهره ببرند و با آگاهی بیشتری به این مسیر بروند. این کار می تواند به بهبود برنامه های مشابه در آینده کمک نماید.
فرصت تحقیقاتی تجربه ای منحصربه فرد است که هم اعجاب انگیز است و هم گاهی سخت. دانشجویان در این راه با امکانات علمی پیشرفته آشنا می شوند، مثلا به کتابخانه ها و لابراتوار های مجهز دسترسی پیدا می کنند که به پیشبرد رساله شان کمک می نماید. از نظر فرهنگی هم این تجربه آنها را با آداب و رسوم جدید آشنا می کند و مهارت هایی مثل مذاکره برای دوره های بعدی زندگی حرفه ای شان را تقویت می کند. اما چالش هایی مثل ضعف زبان، هزینه های زندگی یا پیدا کردن محل اقامت هم می تواند این سفر را دشوار کند. این یافته ها نشان می دهند که با برنامه ریزی بهتر، میتوان این موانع را کم کرد و دستاوردهای بیشتری به دست آورد.
اهمیت این مورد وقتی روشن تر می شود که ببینیم حضور در محیط های بین المللی چطور به رشد علمی کشور کمک می نماید. دانشجویانی که به خارج می روند، دانش و تجربه هایی با خود می آورند که می تواند در دانشگاه ها و مراکز علمی ایران به کار گرفته شود. به همین دلیل، محقق پیشنهاد می دهد دانشگاه ها حمایت بیشتری از این برنامه ها کنند، مثلا با برگزاری دوره های زبان یا راهنمائی برای یافتن دانشگاه مناسب.
این پژوهش در فصلنامه «تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران» وابسته به دانشگاه تهران، انتشار یافته و نتایج آن می تواند راهنمای خوبی برای سیاستگذاری در آموزش عالی باشد.


1404/01/23
10:40:11
5.0 / 5
15
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگر , تحصیل
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۸ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه

با پروژه آسان زمان را مدیریت کنید، نه پروژه‌ها را !