پذیرش رایگان دانش آموزان استثنایی در مراكز مشاوره آموزش وپرورش
به گزارش پروژه آسان معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: پذیرش رایگان دانش آموزان با نیازهای ویژه در مراكز مشاوره آموزش وپرورش، برگزاری كلاس های خبرنگاری جهت دانش آموزان استثنایی، استفاده از اردوگاه های دانش آموزی و استفاده از پایگاه های اوقات فراغت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه همچون برنامه های معاونت پرورشی و فرهنگی برای این دانش آموزان است.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی در نشست مشترک معاون پرورشی و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین دو معاونت اظهار نمود: دانش آموزان استثنایی فرشتگان زمینی هستند که باید بطور خاص دیده شوند و تمامی کارهای حوزه پرورشی و فرهنگی برای این دانش آموزان به صورت ویژه دیده می شود.
وی ادامه داد: پذیرش رایگان دانش آموزان با نیازهای ویژه در مراکز مشاوره آموزش وپرورش، برگزاری کلاس های خبرنگاری جهت دانش آموزان استثنایی، استفاده از اردوگاه های دانش آموزی و استفاده از پایگاه های اوقات فراغت جهت دانش آموزان با نیازهای ویژه ازجمله برنامه های معاونت پرورشی و فرهنگی است.
سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در این جلسه با اعلان اینکه پرورش در همه ابعاد جامعه و نظام تعلیم تربیت لازم است اما در حوزه آموزش وپرورش استثنایی لازم تر است، اظهار نمود: انسجام بخشی، همسوسازی، کیفیت بخشی و مناسب سازی کارهای پرورشی در حوزه آموزش وپرورش استثنایی از اهداف این جلسه مشترک است.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی بابیان اینکه فلسفه آموزش وپرورش و مکتب فکری حاکم برنظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر اساس پذیرش هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیری ها بشمار می رود گفت: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمندسازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزش وپرورش استثنایی است.
وی ادامه داد: تمام ماموریت های آموزش وپرورش عادی در جمعیت محدودتری در آموزش وپرورش استثنایی وجود دارد و یکی از ماموریت های نظام تعلیم و تربیت، پرورش دانش آموز تمام ساحتی است که در آموزش وپرورش استثنایی نیز این هدف با جدیت دنبال می شود.
وی بابیان اینکه یک از چرخش های سند تحول بنیادین تغییر جهت از آموزش زدگی سنگین و حرکت از سمت تفکیک امر آموزش و پرورش به سمت تلفیق آموزش با پرورش است اظهار نمود: معلم، برنامه درسی، محیط مدرسه، نظام ارزشیابی باید ترکیبی از آموزش به همراه پرورش باشد.
حسینی یکی از تحولات آموزش وپرورش استثنایی را مدارس انطباقی و حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش آموزان عادی است، گفت: باتوجه به حضور بیش از ۷۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی و پذیرا نیازمند مناسب سازی کارهای پرورشی ویژه این دانش آموزان و دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس خاص استثنایی هستیم.
وی ادامه داد: تدوین کتب پرورشی و مناسب سازی آنها جهت دانش آموزان با نیازهای ویژه، اردوهای دانش آموزی، مناسب سازی دستورالعمل های پرورشی ویژه دانش آموزان استثنایی در مدارس پذیرا و استفاده از خدمات مراکز مشاوره و راهنمایی حوزه پرورشی و ارائه خدمات به دانش آموزان استثنایی از محورهای همکاری مشترک با حوزه معاونت پرورشی است.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی خواهان حضور یک نماینده از آموزش وپرورش استثنایی در شوراهای برنامه ریزی معاونت پرورشی و فرهنگی شد و اظهار داشت: حضور دانش آموزان استثنایی در مسابقات فرهنگی و هنری بعنوان یک استان مستقل و استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه از پایگاه های اوقات فراغت ازجمله موارد ارتقای امور پرورشی در آموزش وپرورش استثنایی است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، وی با اعلان اینکه مجلس واقعی و مجازی دانش آموزان با نیازهای ویژه تشکیل شده است، اضافه کرد: طرح هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل دانش آموزی، طرح هر مدرسه یک سرود و اجرای اردوی زیارت اولی ها همچون کارهای آموزش وپرورش استثنایی در حوزه پرورشی است.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب