كودكان قربانیان خاموش همه گیری كرونا

كودكان قربانیان خاموش همه گیری كرونا

رئیس مركز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی با اشاره به صدمه جدی بر آموزش كودكان در دوران همه گیری كرونا اظهار نمود: حدود ۱۸۸ كشور در این دوران مبتلا به اختلال در آموزش و حدود ۹۰ درصد كودكان جهان مبتلا به اختلال آموزش شده اند. این در شرایطی است كه تنها ۳۰ درصد از كشورهای فقیر بستر یادگیری از راه دور را فراهم كردند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، وامقی در وبینار کرونا و کودکان که در موسسه عالی پژوهش برگزار شد، با اعلان اینکه کودکان به صورت مستقیم و غیر مستقیم از شرایط کرونا صدمه می بینند و قربانیان خاموش شرایط همه گیری کرونا هستند اظهار نمود: در روزهای همه گیری کرونا، تنها برا یک سوم از نوجوانان جهان امکان دسترسی به ابزار دیجیتال آموزشی فراهم گردید، همینطور در این میان در بعضی کشورها نابرابری جنسیتی هم مطرح است بگونه ای که اگر امکان استفاده از ابزار آموزشی فراهم گردد دختران در مقایسه با پسران در اولویت های بعدی قرار دارند.
رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی افزود: ابتلای کودکان به کرونا در تمام مناطق جهان یکسان نیست و این مبتلا شدن به چگونگی بستر زندگی آنها بستگی دارد، درواقع این مبتلا شدن کاملا تحت تأثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی متفاوت، بروز می کند.
به قول وامقی، انتشار کرونا در جهان با توقف خیلی از مشاغل و کاهش درآمد خانواده ها و کاهش دسترسی آنها به خدمات بهداشتی و درمانی منجر گردید، از طرفی خانواده هایی که از پیش در شرایط بد اقتصادی و اجتماعی به سر می بردند در این دوران شرایط سخت تری را تجربه کردند و کودکان هم بعنوان عضوی از این خانواده ها گرفتار درگیری بیشتر و مشکلات بیشتری شدند.
وی اعتقاد دارد که این وضعیت بد اقتصادی منجر به ایجاد نابرابری و صدمه دیدگی دراز مدت بیشتر در زمینه بهداشت و درمان کودکان شد، بگونه ای که پیشبینی می شود بعد از این دوران هم تا سال ها این خانواده ه با مشکلات عدیده بهداشتی و درمانی و اجتماعی دست و پنجه نرم کنند.

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی با اشاره به آموزش کودکلن در روزهای همه گیری کرونا اضافه کرد: کاهش وضعیت درآمدی منجر به دشواری دسترسی کودکان به آموزش شد چونکه مهم ترین راهکار برای آموزش کودکان بعد از همه گیری، آموزش الکترونیکی بود و در جوامعی که شرایط بد اقتصادی داشتند عدم دسترسی به آموزش هم شدیدتر شد.
وامقی افزود: در خانواده های کم درآمد که با حمایت ارگان ها و سازمانهای غیر دولتی در گذشته دسترسی به آموزش کودکان داشتند، حالا به سبب افت درآمدها، امکان دسترسی به حداقل امکانات هم کاهش یافته و خیلی از کودکان مجبور می شوند خودخواسته برای تأمین معاش خانواده اقدام نمایند، همینطور این اقدام در شرایطی که سرپرستی بر اثر کرونا و یا غیره فوت کند، تشدید می شود.
وی اعتقاد دارد که به سبب عدم دسترسی کودکان به امکانات آموزش الکترونیکی و حتی ضعف در عرضه این خدمات، به سادگی شاهد خروج کودکان از سیستم آموزش هستیم و ورود آنها به چرخه اشتعال بگونه ای که امکان دارد این پیامدها دراز مدت باشند و کودکان هیچگاه به چرخه آموزش باز نگردند. همینطور در این ایام شاهد افزایش ورود کودکان به مشاغلی همچون زباله گردی هم بودیم.

وامقی در ادامه ازدواج زود هنگام کودکان دختر را همچون نتایج مشکلات اقتصادی و خروج کودکان از چرخه تحصیل دانست و اظهار داشت: از دیگر مشکلات می توان به بحث ایمنی کودکان اشاره نمود که در این ایام به سبب در خانه ماندن کودکان شاهد خشونت بیشتر والدین با یکدیگر و خشونت ضد خودشان بوده اند، همینطور این خشونت در کشورها و خانواده هایی که گرفتار مشکلات اقتصادی بوده اند و یا سابقه خشونت خانگی داشته اند، بیشتر بوده است به صورتی که مطابق با آمار اولیه انتشار یافته در ابتدای انتشار کرونا از هر ۱۰ کودک در جهان ۸ کودک مورد خشونت واقع شده بودند.

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی افزود: در روزهای همه گیری کرونا، تعاملات اجتماعی کودکان به سبب دوری از هم سالان، هم گرفتار مشکلات جدی شد، همینطور همچون نتایج بد آن از دست دادن مراقبان اصلی کودکان در دوران همه گیری و مجبور شدن کودکان به زندگی در موسسات بود که امنیت آنها را به خطر می انداخت.
وی اعتقاد دارد که در دوران شیوع ویروس کرونا، کودکان ساکن در حاشیه شهرها، کودکان مهاجر و پناهنده، کودکان دارای معلولیت به سبب دسترسی کمتر به امکانات، خدمات و اطلاعات و آموزش الکترونیکی در معرض مشکلات بیشتری قرار گرفتند.
وامقی در بخش دیگری از سخنانش به کودکانی که در مراکزی همچون زندان ها و کانون های اصلاح و تربیت نگهداری می شوند اشاره نمود و اظهار داشت: در این اماکن به سبب تجمع کودکان و مناسب نبودن محیط بهداشتی صدمه پذیری کودکان افزایش می یابد و با کاهش ملاقات آنها می توان افزایش صدمه های روحی را هم برایشان متصور بود.
وی در پایان اظهار نمود: در این شرایط که امکان دارد جمع آوری داده با سختی مواجه باشد، نیازمند یک برنامه ریزی، مدیریت و جمع آوری اطلاعات توسط چندین نهاد و بخش همچون آموزش و پرورش، وزارت رفاه و... هستیم چونکه امکان دارد با یک خروج از تحصیل جدی در دانشجویان و دانش آموزان مواجه شویم و باید در این حوزه برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم.





1399/07/23
00:12:28
5.0 / 5
1474
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , الكترونیك
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۸ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه