250 هزار دانش آموز اتباع، ابزار هوشمند برای ورود به شاد ندارند
به گزارش پروژه آسان رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور درباره ادامه تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی از راه شبكه شاد اظهار داشت: ۵۰۰ هزار اتباع خارجی در مدارس داریم كه همه تحت پوشش آموزش هستند؛ اما از نظر دسترسی به سامانه شاد، ۲۵۰ هزار نفر ابزار هوشمند ندارند كه از سازمان های بین المللی درخواست كردیم تا بخشی را تهیه كنند. تا كنون ۳۰ هزار ابزار با هماهنگی سازمان ملل و كمیساریای عالی پناهندگان فراهم گشته است.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، غلامرضا کریمی در پاسخ به پرسشی درباره عدالت آموزشی در روزهای تعطیلی مدارس اظهار نمود: دستیابی به عدالت خیلی سخت و جزو آرمانهای بشر است.
وی ادامه داد: درباره عدالت آموزشی و در اختیار قرار گرفتن فرصت برابر برای همگان دو نکته حائز اهمیت می باشد. اگر دسته بندی نماییم نخستین حالت، عدالت ساختاری و کالبدی است که سیستم بگونه ای عمل کند که همه به مدرسه وارد شوند و همه افراد لازم التعلیم به مدرسه بروند و دومین حالت، عدالت آموزش محتوایی است که فرصت مناسب در این حوزه فراهم گردد و در این حوزه در دنیا با چالش مواجه هستیم.
54 درصد دانش آموزان دنیا دوره متوسطه را به پایان نمی رسانند
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۶۴ میلیون نفر در میان افراد لازم التعلیم در دنیا امکان رفتن به مدرسه را ندارند که این افراد بین ۶ تا ۱۷ سال هستند اظهار داشت: روال آماری در دنیا این ترتیب است که کسانی که وارد دوره ابتدایی می شوند، ۱۷ درصد به پایان دوره ابتدایی نمی رسند و ۵۴ درصد کسانی که از دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه می شوند، دوره متوسطه را به پایان نمی رسانند.
وی با اشاره به اینکه در دنیا در زمینه آموزش از نظر کالبدی و محتوایی، چالش وجود دارد، اظهار داشت: یکی از مصادیق اعتبار اجتماعی و جابجایی در طبقات اجتماعی، آموزش است.
تنها ۶۶ درصد کشورهای دنیا شانس برابر تحصیل برای دختر و پسر فراهم می کنند
کریمی اضافه کرد: همچون پرچالش ترین مباحث عدالت آموزشی، بحث آموزش جنسیتی است. در این راستا دو نگاه و منظر وجود دارد. بین جنس و جنسیت فاصله است. در بحث جنس، بین جنس دختر و پسر به لحاظ خصوصیات فیزیولوژیکی تفاوت است اما جنسیت بستگی به فرهنگ دارد بعنوان مثال امکان دارد در یک فرهنگ بگویند دختر نباید درس بخواند. ۶۶ درصد کشورهای دنیا فقط شانس برابر تحصیل برای دختر و پسر را فراهم می آورد. عدالت آموزشی جنسیتی به معنای فرصت برابر همه مردم فارغ از جنسیت برای دسترسی به آموزش است.
و اما وضعیت ایران در جهان
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: نمره ایران از لحاظ شاخصهای کالبدی ۱۸ از ۲۰ است، چونکه تفاوت مشهودی میان ثبت نام دختران و پسران در مدرسه نیست. در کنکور هم می بینید که حتی حضور دختران ۵۵ درصد و پسران ۴۵ درصد شده است اما به لحاظ محتوایی گرفتار چالش هستیم و به لحاظ جامعه شناختی کلیشه های جنسیتی وجود دارد.
کریمی به تفاوت عدالت آموزشی جنسیتی در سند تحول با سند ۲۰۳۰ اشاره نمود و اظهار داشت: در سند تحول مبتنی بر دین اسلام عمل می نماییم و در سند ۲۰۳۰ بر اساس عرف و تجربه بشری عمل می شود. در سند ۲۰۳۰ تفاوت معناداری بین جنس زن و مرد در پیگیری آموزش وجود ندارد ولی ما معتقدیم باید برنامه هایی را تدوین نماییم که این تفاوت ها حتی مثبت را نشان دهد. یعنی برنامه مشخص در چارچوب سند تحول بنیادین در زمینه حجاب و عفاف داریم در حالیکه در سند ۲۰۳۰ می گوید هرگونه تفاوت نسبت به جنس زن و مرد به منزله تبعیض است.
وی افزود: در سند تحول با عنایت به تفاوت های ذاتی و تفاوت هایی که بر اساس دین اسلام وجود دارد و نه به لحاظ شأن و منزلت اقدام می شود؛ تاکید می کنم زن و مرد از نظر شأن و منزلت هر دو یکسان هستند ولی این تفاوت هایی که در برنامه ریزی آموزشی لحاظ می شود برای این است که اتفاقا بتواند بخشی از عقب ماندگی های تاریخی که نسبت به قشر دختران و زنان وجود دارد، جبران شود چونکه در حوزه های بهداشتی، آموزشی، کارآفرینی و اقتصادی این چالش ها وجود دارد.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس اظهار داشت: جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که سرویس مدارس نداریم چونکه سعی کردیم پس از انقلاب، مدرسه را در نزدیک ترین مکان به منازل ایجاد نماییم. ۱۱۶ هزار مدرسه داریم که توان دولت را برای عرضه آموزش باکیفیت کمتر کرده است.
کریمی افزود: در کشور ما بیشترین تعداد دانش آموزان در مدرسه ۱۵۰۰ نفر است در حالیکه برخی مدارس در دنیا دارای ۲۰ هزار تا ۲۴ هزار دانش آموز دارد. ۲۴۲ مدرسه یک دانش آموزه داریم که از یک بُعد قابل توجه است اما از بُعد دیگر باید به این مورد توجه کرد که توان آموزش با کیفیت با گسترش مدارس کمتر می شود.
وی ادامه داد: از نظر سطح پوشش در خاورمیانه وضعیت خوبی داریم اما به لحاظ فرصت های برابر آموزشی گرفتار چالش جدی شدیم.
88 درصد مدارس ایران دولتی اند
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۸۸ درصد مدارس کشور، دولتی و ۱۲ درصد غیر دولتی است، اظهار داشت: چالش از آنجا آغاز شد که در مدارس سمپاد و غیردولتی آموزش با کیفیت تر عرضه شد. نگاه مساوات این نیست که این ۱۲ درصد پایین بیاید بلکه آن ۸۲ درصد باید کیفیت آموزش را بالا برند.
رتبه های برتر کنکور در اختیار مدارس خاص است
کریمی افزود: هم اکنون رتبه های برتر کنکور در اختیار مدارس خاص است چونکه بودجه مدارس دولتی رو به کاهش است، امکان وجود معلم با کیفیت در این مدارس هم کمتر است. تراکم استاندارد در کلاس درس، ۲۰ تا ۲۲ نفر است و این در شرایطی است که ۶۲ درصد مدارس کشور تراکم بالای ۲۶ نفر در هر کلاس درس دارند. وزارت آموزش و پرورش چه کاری می تواند انجام دهد؟ وقتی بودجه محدود است، امکانات محدود است و طبیعی است که کیفیت آموزش پایین تر بیاید.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره آموزش در دوران کرونا هم اظهار داشت: در زمان کرونا، چهار مدل آموزش شامل آموزش حضوری، آموزش از راه تلویزیون، آموزش از راه شبکه شاد و توزیع بسته های آموزشی در مناطق محروم عرضه می شود. در مناطق روستایی کم جمعیت هم آموزش در دسترس می باشد و هیچ کدام از ۱۵ میلیون دانش آموز از گردونه آموزش خارج نمی شوند.
وی در واکنش به این مورد که مشکل آموزش و پرورش با بودجه حل می شود، اظهار داشت: اگر امروز بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هم افزایش یابد این چالش ها حل نمی گردد ولی گامی در جهت حل مشکل است.
کریمی اضافه کرد: باید تمام ذی نفعان در امور مدرسه مشارکت داشته باشند بخش اعظمی از مردم، بچه ها را به مدرسه می فرستند ولی دیگر کاری ندارند. در حالیکه بحث پول به تنهایی مطرح نیست. حتی اگر بودجه دو برابر شود هم احتیاج به مشارکت در امور مدرسه وجود دارد.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر، درباره ادامه تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی از راه شبکه شاد هم اظهار نمود: ۵۰۰ هزار اتباع خارجی در مدارس داریم که همه تحت پوشش آموزش هستند. اما از نظر دسترسی به سامانه شاد، ۲۵۰ هزار نفر ابزار هوشمند ندارند که از سازمان های بین المللی درخواست کردیم تا بخشی را تهیه کنند. تا کنون ۳۰ هزار ابزار با هماهنگی سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان فراهم گشته است.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب