پنج محصول فناورانه برای كاهش آلودگی هوا عرضه شدند
پنج محصول فناورانه شامل فیلتر دوده ذرات دیزل(DPF)، هسته کاتالیست خودرو، ناوگان هوشمند موتور سیکلت برقی، باتری لیتیومی پیشرفته و پلت فرم مجازی مرکز فناوری های گرد و غبار به مناسبت هفته هوای پاک در مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت نهادریاست جمهوری معرفی گشتند.
کمک به توسعه و بومی سازی فناوری های مهم دارای متقاضی همچون مأموریت های مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری است، ازاین رو این مرکز با عنایت به افزایش معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلان شهرها از سالهای گذشته طرح های گوناگونی در زمینه توسعه و تجاری سازی فناوری های در ارتباط با کاهش آلودگی هوا با مشارکت فعال شرکت ها و سایر نهادهای متولی در دستور کار خود قرار داده که بعضی از آنها به سرانجام رسیده است.
در نمایشگاهی یک روزه که امروز به منظور معرفی این دستاوردها در این مرکز برگزار شده است، ۲ دستاورد تولید فیلتر دوده ذرات دیزل ( DPF) و تولید انبوه موتورسیکلت برقی، ایستگاه شارژ و زیر سیستم های اصلی (مانند الکتروموتور و بسته باتری) در معرض دید بازدیدکنندگان متخصص قرار گرفت.
هسته کاتالیست خودرو، ناوگان هوشمند موتور سیکلت برقی، باتری لیتیومی پیشرفته و پلت فرم مجازی مرکز فناوری های گرد و غبار از دیگر محصولات فناورانه است که بازدیدگان با این دستاوردها آشنا شدند.
فیلتر بومی سازی شده ذرات دیزلو سیستم پایش آنلاین آن
الزام به استفاده از فیلتر جاذب ذرات دوده دیزل (DPF) در خودرو های دیزلی یکی از اقدامات اولیه برای کاهش اثرات نامطلوب ناشی از ذرات معلق بر کیفیت هوا و سلامت مردم، به حساب می آید، در کشور هم به این مهم در ماده ۴ آئین نامه های اجرایی مواد ۲ و ۸ " قانون هوای پاک" پرداخته شده است، در همین راستا با عنایت به نیاز کشور برای به کارگیری فیلتر مذکور در ناوگان دیزلی و همینطور اعمال تحریم ها، از سه سال قبل و با حمایت مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و یک شرکت دانش بنیان نسبت به توسعه و بومی سازی فناوری فیلتر (DPF) اقدام نموده است.
این شرکت ضمن دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت هسته و پوسته فیلتر ذرات دیزل، موفق به دریافت گواهی های لازم در مراحل مختلف آزمون های آزمایشگاهی شده و با همکاری شهرداری تهران آزمون میدانی با نصب دو عدد فیلتر ساخته شده روی دو دستگاه اتوبوس تک کابین و دوکابین بدون بروز اشکال انجام شد.
از سویی دیگر و صرف نظر از قیمت بالای سیستم های وارداتی پایش فیلتر ذرات دیزل، بواسطه مشکلاتی که در تأمین بردهای الکترونیکی و تعمیر و نگهداری آنها وجود دارد، با حمایت های صورت گرفته از سال ۱۳۹۷، اقداماتی در جهت کسب دانش فنی و بومی سازی سیستم پایش عملکرد فیلتر شد، این شرکت موفق به ساخت محصولی با خصوصیت های مشترک با محصولات وارداتی شده است، این سیستم این توانایی را دارد که ضمن پردازش اطلاعات در ارتباط با فشار و دما، داده های مورد نظر را ثبت کند و در صورت وجود شرایط اضطرار به اطلاع نمایندگان شرکت و مشتریان برساند.
به طور کلی، اقدامات انجام شده در زمینه بومی سازی فیلتر دوده دیزل و سیستم پایش آنلاین باعث می شود علاوه بر عدم وابستگی به واردات، قیمت تمام شده آن در شرایط کیفیت برابر، به مراتب کمتر از نمونه های خارجی آن باشد.
ناوگان هوشمند موتور سیکلت و موتور سیکلت برقی
طرح پلت فرم اجازه وسیله نقلیه برقی برای حمل بار است، پروتکلی برای انرژی تعریف شده و هر فردی که وارد آن باشد، باید مطابق دستوالعمل ها اقدام نماید، در این طرح هم فرد می تواند خود موتور خریداری کند و هم موتور کرایه کند، کرایه موتورهای این ناوگان ۳ ساله است، هم اکنون این طرح در رشت به علت مسطح بودن و آلودگی هوا پیاده سازی شده است.
همچنین یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید موتور سیکلت برقی در چهار مدل شده است، این موتور دارای سیستم VCU، این سیستم یک سامانه هوشمند برای عیب یابی موتور است و به صورت لحظه ای عیوب بوجود آمده در موتور را به کاربر عرضه می دهد.
این محققان علاوه بر موتورسیکلت برقی، دو محصول فناورانه دیگری چون "ایستگاه شارژ" و زیر سیستم های اصلی مانند الکتروموتور و باتری پک های را ارائه کردند.
باتری پک های تولید این شرکت ضد شوک و ضربه، ضد آتش و مقاوم در مقابل آب است، ضمن آنکه در دمای تا منهای ۳۰ درجه سانتیگراد قادر به فعالیت است، این محققان همینطور موفق به طراحی و ساخت قطعات شارژ برقی شدند.
هسته کاتالیست خودرو
بر اساس آمارها ۷۰ درصد آلودگی هوا در ارتباط با سیستم های متحرک است و کاربرد کاتالیست در خودرو ها قادر هستند که تا ۹۰ درصد گازهای سمی خارج شده از موتور خودرو ها را بی اثر کنند.
در این راستا محققان یکی از شرکتهای دانش بنیان مبادرت به تولید هسته کاتالیست خودرو کردند، ساخت کاتالیست شامل بخش های ساخت هسته سرامیکی، پوشش دهی با محلول کاتالیست و جای گذاری در کاور فلزی است و این محققان هسته سرامیکی را تولید کردند.
تا پیش از این این قطعه وارداتی بوده و بعنوان حلقه مفقوده تولید کاتالیست خودرو به حساب می آید، به قول محققان این طرح، تولید این محصول فناورانه با همکاری ایران و چین از ۲.۵ سال در حال اجرا می باشد و کوچکترین و کم هزینه ترین ماژول برای خط تولید انتخاب شده است.
ظرفیت تولید این محصول ۳۰۰ هزار قطعه هسته سرامیکی در سال است، این محصول قابلیت پاس کردن استانداردهای یورو ۵ به بالا را دارد.
راه اندازی کارخانه باتری لیتیوم_ یون
این طرح با حمایت مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به یکی از شرکت واگذار شده است و طی آن مقرر است حجم بازار باتری های لیتیم_یون برای کاربرد در خودرو های برقی مورد ارزیابی قرار گیرد.
بر اساس پیشبینی ها تا سال ۲۰۲۵ دنیا به سمت تولید خودرو های برقی حرکت خواهد کرد، ازاین رو اگر قرار باشد که خودروسازهای کشور سالانه ۲۰ هزار خودرو تولید کنند، ما برای تأمین این میزان خودروی برقی احتیاج به تولید یک گیگاوات ساعت باتری درسال داریم.
نمایشگاه معرفی محصولات فناورانه برای کاهش آلودگی هوا عصر امروز به کار خود آخر می دهد.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب