چگونه استرس بر یادگیری تأثیر منفی دارد؟
به گزارش پروژه آسان خراسان رضوی هدف از آموزش های مدارس آماده سازی جوانان برای دنیای بزرگسالی نه فقط در فرصت های تجاری بلکه در حفظ روابط و تعامل با افراد دیگر است. در حالیکه مدرسه فرصتی برای بزرگسالان جوان فراهم می آورد تا سناریوهای رایج دنیا را شبیه سازی کنند اما امکان دارد ناخواسته مفهوم دیگری از دنیای واقعی یعنی استرس عرضه کنند. آمارها این حقیقت نگران کننده را نشان می دهند که استرس دانش آموزان واقعی است و در بعضی موارد، شاید برابر با استرسی باشد که بزرگسالان تحمل می کنند.
به نقل از ریسرش گاید، نیازهای جسمی و روحی اغلب متناسب با پیشرفت فراگیران افزایش می یابد. علاوه بر این، عوامل بیرونی مانند زندگی خانوادگی، امور مالی، دوستان و سلامت روانی امکان دارد نقش حمایتی یا عامل ایجاد حواس پرتی در تحصیل ایجاد کنند. در یک نظرسنجی تحقیقات ملی ارزیابی سلامت کالج ملی که در سال ۲۰۱۹ انتشار یافت، اغلب دانشجویان مقطع کارشناسی از استرس و اضطراب بعنوان مهم ترین عوامل منفی در عملکرد تحصیلی یاد می کنند.
هدف این مطلب بحث در مورد آمار استرس فراگیران در مدارس، کالج ها و دانشگاه ها و شناسایی بعضی از علل اساسی استرس و تعداد دانش آموزان و دانشجویانی است که تحت تأثیر قرار گرفته اند. همینطور منابع احتمالی رهایی از استرس موجود در مدارس یا محافل اجتماعی برای دانش آموز را شناسایی کرده است. به این ترتیب، مربیان، مدیران مدارس و والدین می توانند عوامل مختلفی را که سبب ایجاد استرس در دانش آموزان می شود و آنچه را که می توانند برای رفع آنها انجام دهند، درک کنند. همینطور باید به دانش آموزان در مورد چگونگی کنار آمدن آنان با استرس ایده بدهد.
آمار استرس دانشجویان عمومی
با وجود بیماری همه گیر ویروس کرونا که هنوز نشانه هایی از آخر آن وجود ندارد، خیلی از فعالیتهای معمول، زمینه کاهش یا حتی توقف را دارند. اما نتایج مطالعات پیش از شیوع جهانی نشان داده است که دانشجویان به صورت معمول در هنگام تحصیل در دانشگاه گرفتار استرس بیشتری می شوند. در سال ۲۰۱۸، ۴ درصد متقاضی بیشتری برای کالج های ایالات متحده در مقایسه با سال ۲۰۱۷ وجود داشت اما فقط ۶۵ درصد پذیرفته شدند. ۲۴ درصد از دانشجویان در مورد آینده خود و پیدا کردن شغل بعد از فارغ التحصیلی تحت فشار قرار دارند.
نتایج تحقیقات نشان می دهد که از هر پنج دانشجوی دانشگاه های انگلستان که پیش از ورود به دانشگاه بدون استرس بودند، یک نفر از اواسط دوره تحصیلی از لحاظ بالینی مضطرب تشخیص داده می شود.
سالانه حدود ۵۰۰ دانش آموز ژاپنی زیر ۲۰ سال خودکشی می کنند. در ابتداء هر سپتامبر (یا شروع سال تحصیلی)، میزان خودکشی در نوجوانان سه برابر بیشتر از روزهای دیگر است.
از هر ۱۰ دانشجو ۶ نفر «اضطراب طاقت فرسا» را تجربه کرده اند، در حالیکه بیشتر از ۴۰ درصد از آنان با افسردگی فلج کننده روبرو شده اند. بین سالهای تحصیلی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، ۳۰ درصد تعداد دانشجویان آمریکایی که به مراکز مشاوره دانشگاه مراجعه نموده بودند، افزایش پیدا کرده است.
استرس در میان دانش آموزان
استرس برای یک دانش آموز متوسطه امکان دارد کمی با آنچه دانشجویان دانشگاه تجربه می کنند متفاوت باشد اما به این مفهوم نیست که آنان این استرس را راحتتر تجربه می کنند. سروکار داشتن با تکالیف مدرسه و یک شبکه اجتماعی رو به رشد، همراه با جسمی که به سرعت خویش را به دوره نوجوانی می رساند، چیزی است که می تواند منجر به استرس شود. در اینجا برخی آمار وجود دارد که نشان داده است نوجوانان چگونه با نقش جدید خود بعنوان دانش آموز دبیرستانی برخورد می کنند. در ایالات متحده آمریکا از هر ۱۰ نوجوان، هفت نفر (بین ۱۳ تا ۱۷ سال) اضطراب یا افسردگی را بعنوان یک مشکل عمده در بین همسالان خود در جامعه عنوان کرده اند. ۷۵ درصد دانش آموزان دبیرستانی در دوران تحصیل خستگی، عصبانیت، غم، ترس یا استرس را ابراز کردند. در یک مقیاس ۱۰ نمره ای، که مقادیر طبیعی برای بزرگسالان ۳.۸ است، نوجوانان آمریکایی میزان استرس خویش را با نمره متوسط ۵.۸ ارزیابی می کنند. سه چهارم (۷۵ درصد) دانش آموزان دبیرستان ها اغلب یا همیشه با احساس استرس در مورد تکالیف مدرسه روبرو هستند.
استرس در میان دانشجویان کالج و دانشگاه
همان گونه که پیش از این گفته شد، زندگی دانشگاهی در مقایسه با دبیرستان کمی پیشرفته تر است. دانشجویان نه تنها باید با حجم کاری علمی بیشتری کنار بیایند بلکه از آنان انتظار می رود که برای نخستین بار عملکرد اجتماعی داشته باشند، برنامه ریزی مالی کنند و با زندگی در خارج از خانه کنار بیایند. انجمن بهداشت کالج آمریکا (۲۰۱۵) اعلام نمود که استرس به جدی ترین مانع تحصیلی در میان دانشجویان بیشتر از ۱۰۰ کالج و دانشگاه در سرتاسر ایالات متحده تبدیل گشته است. ۴۰ درصد دانشجویان اقرار می کنند که از هفت روز هفته پنج روز استراحت ناکافی دارند. از هر چهار دانشجوی آمریکایی یک نفر کمبود خواب دارد که بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی داشته و باعث نمرات پایین تر، از دست دادن مهلت عرضه مقاله یا پروژه یا اجبار به انصراف از کلاس شده است. دانشجویان که ۶ ساعت یا کمتر در شب می خوابند، میانگین نمره آنان پایین تر از دیگران است. ۴۰ درصد از دانشجویان آمریکایی چرت می زنند اما در کل کمتر از افرادی که چرت می زنند، می خوابند. ۴۵درصد دانشجویان ادعا کردند که متحمل استرس بیش از اندازه متوسط شده اند، در حالیکه ۳۳ درصد از دانشجویان استرس متوسط را گزارش کرده اند و ۱۲.۷ درصد گفته اند که این استرس بیش از حد است. دانشجویانی که بدون استرس یا استرس کمتر از حد متوسط را گزارش کردند، در مجموع ۹ درصد بودند.
از هر ۱۰ دانشجوی دانشگاه انگلیس هشت نفر در مدرسه استرس و یا اضطراب را گزارش کردند و ۴۵ درصد از دانش آموزان در دوره تحصیل خود احساس استرس کرده اند که این آمار بالاتر از تعداد دانشجویانی است که از کلاس های خود لذت می برند (۴۱ درصد).
عوامل شایع استرس دانشجو
استرس به اشکال مختلف وجود دارد، چونکه ظرفیت انسان برای نگرانی نامحدود است. به غیر از گمان های معمول در مورد امتحانات و نمرات، استرس از راه ناتوانی در سازگاری با زندگی خارج از منطقه راحت شما (خانه) و برخورد با یک حلقه اجتماعی جدید به دور از دوستان دوران کودکی و خانواده هم ایجاد می شود. مشکلات دیگری که برای بزرگسالان وجود دارد مانند بودجه، وام ها و گرفتن شغل، برای اغلب افراد از دبیرستان یا دانشگاه آغاز می شود.
تکالیف مدرسه یا تکالیف ترم
آزمون های آخر ترم و میان دوره بعنوان مهم ترین منبع استرس برای ۳۱ درصد از دانشجویان ایالات متحده محسوب می شوند. استرس ناشی از کلاس و حجم تکالیف با ۲۳ درصد در جایگاه سوم بود. تکالیف خانه در رتبه چهارم با ۱۳ درصد قرار گرفت. ۳۶.۵ درصد از دانشجویان استرس را بزرگترین عامل عملکرد منفی علمی و ۲۹.۵ درصد اضطراب را عاملی منفی ذکر کردند. در مورد دانش آموزان متوسطه آمریکا، ۶۱ درصد از نوجوانان اعتراف کردند که برای گرفتن نمرات خوب فشار زیادی را تحمل کردند. در مقابل، ۲۹ درصد برای خوب به نظر رسیدن تحت فشار هستند، ۲۸ درصد باید از نظر اجتماعی مناسب باشند و ۲۱ درصد تحت فشار درگیر کردن خود در فعالیتهای فوق برنامه و مهارت در ورزش هستند.
زورگویی و آزار و اذیت
قربانیان زورگویی ۲۹ درصد از دانشجویان را می سازند. ۳۷ درصد دانش آموزان آمریکایی دوران دبیرستان و متوسطه بین سنین ۱۲ تا ۱۷ سال مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفتند. دانش آموزان دختر آمریکایی در مدرسه بیشتر از مردان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند (۲۴ درصد در مقابل ۱۷ درصد). درصد بالاتری از دانشجویان پسر گزارش می کنند که مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار گرفته اند (۶ درصد در مقابل ۴ درصد).
جدایی یا دوری از خانواده
بیشتر از ۳۰ درصد دانشجویان آمریکایی احساس غربت می کنند. دانشجویان سال اول این احساس را بدتر تجربه می کنند، چونکه ۶۹ درصد احساس دلتنگی شدید را گزارش کردند. ۹۲ درصد از بیشتر از یک میلیون دانشجوی بین المللی در ایالات متحده می گویند که آنان هنگام تحصیل در خارج از کشور دلشان برای خانه تنگ می شود.
وام های دانشجویی؛ نگرانی های مالی
هزینه متوسط دانشگاه چهار ساله دولتی آمریکا سالانه بیشتر از ۲۰ هزار دلار است، در حالیکه هزینه موسسات خصوصی حداقل دو برابر با ۴۰ هزار دلار اضافی در سال است. به سبب مشکلات مالی، ۳۲ درصد از دانشجویان آمریکایی گفته اند که تحصیلات آنان گاهی اوقات نادیده گرفته می شود. ۶۰ درصد دانشجویان نگران این هستند که پول کافی برای پرداخت هزینه تحصیل خود نداشته باشند. ۷۰ درصد دانشجویان در مورد سلامت مالی خود استرس دارند. برای تهیه شهریه، ۴۳ درصد از دانشجویان به صورت تمام وقت و ۸۱ درصد دانشجویان به صورت نیمه وقت در ساعات خارج از تحصیل کار می کنند. وام ها، روش اصلی تأمین هزینه تحصیل دانشجویان برای ۶۴ درصد دانشجویان است. ۳۳ درصد دانشجویان دانشگاه های ایالات متحده با وام کمتر از ۱۰هزار دلار بدهی دارند، در حالیکه ۲۰ درصد بیشتر از ۳۰هزار دلار بدهکار هستند. حدود ۳۰ درصد دانشجویان به سبب مبلغی که بعنوان وام بدهکار هستند، گفتند که تعداد واحدهای خویش را کم می کنند، ۱۶ درصد از تحصیل موقتاً انصراف می دهند و ۱۳ درصد به موسسه دیگری که شاید ارزان تر است، منتقل می شوند.
مسائل بهداشت روان دانشجویان
تعداد دانشجویان آمریکایی با افکار خودکشی یا سایر نتایج در ارتباط با خودکشی از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۷، ۴۷ درصد (از ۷.۰ درصد به ۱۰.۳ درصد) افزایش پیدا کرده است. ۵۴.۲ درصد از پزشکان بهداشت روان تحت بررسی، براین باورند که اضطراب، افسردگی و استرس مهم ترین نگرانی دانشجویان است. طبق انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، ۸۰ درصد دانشجویان آمریکایی گزارش می کنند که بعضی اوقات یا اغلب گرفتار استرس می شوند، در حالیکه ۳۴ درصد افسردگی دارند.
استرس در ارتباط با ویروس کرونا
طبق گزارش های پایش یونسکو در هنگام شیوع همه گیری، از هر ۱۰ دانش آموز (۸۷ درصد) در ۱۶۵ کشور، ۹ دانش آموز در ماه مارس به سبب ویروس کرونا تحت تأثیر تعطیلی مدارس قرار گرفتند. ۲۰ درصد یا از هر پنج دانشجوی آمریکایی، یک دانشجو در یک نظرسنجی در آوریل ۲۰۲۰ اذعان کردند که سال جاری سلامت روان طی همه گیری به صورت قابل توجهی بدتر شده است. ۷۸ درصد از خانه های دارای دانش آموزان دبیرستانی یا کالج در آمریکا اختلالات تحصیلی ناشی از کووید-۱۹ را گزارش کرده اند. از این دانشجویان، ۸۰ درصد اعتراف کردند که به سبب این اختلالات از افزایش استرس رنج می برند. ۴۴ درصد از دانشجویان نگران هستند که آیا هنوز می توانند در دانشگاه ثبت نام کنند. ۶۹ درصد دانش آموزان آمریکایی که گرفتار اختلالات شده اند، معتقدند که مدرسه آنان در تمام مراحل انتقال از پشتیبانی کافی برخوردار می باشد.
پشتیبانی بهداشت روانی از دانش آموزان
در حالت ایده آل، مدارس، مراکز و اشخاص مشخصی را برای کمک به دانش آموزان در مقابله با استرس، همچون هر مساله اساسی پزشکی یا بهداشت روان، تعیین کرده اند. با این وجود، تعداد دانش آموزانی که از چنین خدماتی بهره مند شده اند بسیار کمتر از حد انتظار است به این مفهوم که دانش آموزان روش های برای مقابله با استرس بوجود آورده اند و یا اینکه به صورت کلی از کمک اجتناب کرده اند.
۲۳ درصد دانشجویان انگلیس از منابع بهداشت روان موجود در دانشگاه خود راضی هستند. در بین دانشجویان کالج و دانشگاه ایالات متحده ۷۵ درصد می دانند که برای خدمات حرفه ای بهداشت روان در دانشگاه کجا باید بروند. ۲۰.۳ درصد از دانشجویان که در سال ۲۰۱۸ به دنبال خدمات بهداشت روان بودند از مشاوره یا خدمات بهداشتی کالج یا دانشگاه خود استفاده کردند. ۶۱ درصد از دانش آموزان گزارش کرده اند که اطلاعات در ارتباط با کاهش استرس را از مدرسه دریافت کرده اند. ۴۱ درصد دانشجویان به سبب انتهای دوره یا ترم خدمات بهداشت روان خویش را خاتمه دادند. استفاده از دارو برای مقابله با مسائل در ارتباط با سلامت روان به آرامی اما به صورت پیوسته در بین دانشجویان دانشگاه افزایش پیدا کرده است. تعداد دانش آموزانی که از ۳۱.۳ درصد در میان سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ دارو دریافت کرده اند به ۳۴.۳ درصد در ۲۰۱۸-۲۰۱۹ رسیده است.
استرس فقط برای بزرگسالان نیست
استرس واقعی است. فضای رقابتی بیش از اندازه برنامه های دانشگاهی، تقاضای دوره های آموزشی، شهریه های شگفت آور، احساس عمومی دوری از خانواده و دوستان برای مدت زمان طولانی، همه برای جدا کردن انعطاف پذیرترین ها در کلاس طراحی شده اند. متاسفانه، در یک سیستم رتبه بندی، همیشه کسانی در پشت خط وجود دارند. تشخیص این که استرس اتفاق می افتد و به ندرت قابل پیشگیری است، قدم بزرگی در برای کمک به رفع آن است.
اطلاعات همچنان کلید کنترل استرس در بزرگسالان است و به اشتراک گذاشتن دانش در مورد امکانات موجود در دانشگاه، می تواند به آنان در کم کردن احساس تنهایی کمک نماید. همینطور شناخت نگرانی های دانشجو در مورد دوره های تحصیلی، امور مالی، اضطراب اجتماعی و پذیرش عمومی می تواند به مسؤلان کمک نماید تا برنامه هایی را ایجاد کنند که استرس کمتری را باعث شوند.
این مقاله آماری به هیچ وجه کامل نیست، بلکه بخش هایی از چگونگی اوضاع در زمینه دانشگاه را نشان داده است. مطالعات به روز شده، بخصوص در زمینه هایی مانند استرس یادگیری از راه دور، روش های جدید برای پشتیبانی از دانش آموزان مبتلا به استرس، و روش هایی در مورد چگونگی توسعه برنامه های آموزشی که استرس های غیرضروری را کم می کنند، ابزارهای با ارزشی هستند. اگر نتوانیم استرس دانش آموزان را برطرف نماییم، حداقل قادر هستیم که وقایع آنرا کاهش دهیم.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب