افزایش کارایی محصولات آرایشی ایرانی با فناور نانو
پروژه آسان: مدیرعامل یک شرکت فناور داخلی با تاکید بر اثربخشی بالای فناوری نانو در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی معتقد می باشد فضای کاری قابل توجهی برای تولید محصولاتی نظیر کرم های ضدآفتاب نانویی در کشور وجود دارد.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پارس حیان یکی از شرکت های تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی فناور ایرانی است که موفق شد طیفی از کرم ها و لوسیون های ضدآفتاب نانویی را تولید و به بازار عرضه نماید.
محمدرضا شاهینی درباره نقش فناوری نانو در صنعت آرایشی و بهداشتی اظهار داشت: این صنعت دارای سه بخش مختلف مراقبت بهداشتی (Personal Care)، آرایشی و بهداشتی (Cosmeceutical) و بخش آرایشی (Make Up) است. فناوری نانو وارد هر سه بخش شده و هم اکنون محصولات نانویی در هر سه بخش در بازار وجود دارد.
وی بیان کرد: علاقه مندان ورود به این حوزه باید قبل از وارد شدن به صنعت آرایشی و بهداشتی دقیقا مشخص کنند که به کدام بخش قصد ورود دارند. در ایران حوزه آرایشی و بهداشتی (Cosmeceutical) بیشتر مورد توجه بوده و مقالات و محصولات در این بخش بیشتر است. استفاده از فناوری نانو در این صنعت بطور معمول برای سه هدف درمانی، بهبود کیفیت محصولات فعلی و جلوگیری از آثار منفی (مانندبلوک کردن پرتو خورشید) انجام می شود. علاقه مندان این حوزه کاربرد فناوری نانو در صنعت آرایشی و بهداشتی را تنها در کرم های ضد آفتاب نبینند و به طیف وسیع کاربردهای فناوری نانو در این صنعت توجه نمایند.
شاهینی در کنار نانوذرات از نانوآمولوسیون ها، نانولیپوزم، نانولوله کربنی و دندریمر و چندین نانوساختار دیگر بعنوان ترکیبات قابل استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی نام بود که در این بین در بخش نانوذرات، نانوذرات نقره سهم قابل توجهی را به خود مختص کرده است.
وی افزود: در کرم های ضدآفتاب از مواد شیمیایی جاذب برای جذب پرتوها استفاده می شود و در کنار آن از مواد بازتاب دهنده نیز برای بازتابش نور خورشید استفاده شده است که نانوذرات بطور معمول بعنوان بازتاب دهنده کیفیت کرم ها را بهبود داده اند. در این میان نانوذرات تیتانیم و اکسید روی همچون پرکاربردترین نانوذرات مورد استفاده در کرم های ضدآفتاب هستند.
مدیرعامل شرکت پارس حیان با اشاره به این که تولید نانوذرات با همکاری دانشگاه صنعتی شریف صورت می گیرد، اظهار داشت: هم اکنون نانولیپوزم، در تولید خمیردندان، دئودورانت، ضدچروک و کرم های روشن کننده استفاده می شود. افزایش نفوذپذیری لیپوزم به پوست از عوامل افزایش کارایی محصولات نانویی حاوی لیپیوزم است، نانوآمولوسیون ها در مرطوب کننده ها بعنوان عامل آبرسان عمل می کنند، از نانوکربن ها در تولید لوازم آرایشی نظیر ریمل و خط چشم استفاده می شود که سمیت رنگ های تجاری مورد استفاده در این محصولات را کم می کند.
وی تصریح کرد: هم اکنون این شرکت محصولات خودرا به کشورهای لبنان، عراق، افغانستان و کویت صادر می کند.