تابستان و فرصت آموزش و پرورش برای جبران شکاف یادگیری
به گزارش پروژه آسان یک کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دو سال قبل به علت انتشار کرونا و محدودیت هایی که وجود داشت آموزش و پرورش نتوانست از فرصت های موجود برای گروه هدف خود استفاده اثربخشی کند اظهار داشت: تابستان سالجاری که حدود دو ماه از آن باقی مانده می تواند تا حدودی شکاف های به وجود آمده را جبران کند.
زهرا علی اکبری در گفتگو با ایسنا، در اینباره اظهار نمود: برای یک فرد در سنین کودکی و نوجوانی اگر شرایط اجتماعی و اقتصادی در خانواده مهیا باشد، آموزش مدرسه ای در سه فصل از سال و اوقات فراغت در فصل تابستان برنامه ای است که به صورت معمول شکل می گیرد و حداقل تا حدود سن ۱۸ سالگی ادامه دارد.
وی ادامه داد: جدا از این که در ۹ ماه از سال چه آموزش ها و مهارت هایی در مدرسه به دانش آموزان عرضه می شود، تعطیلات تابستان همچون روزهایی است که اگر به خوبی برنامه ریزی و هدایت شود سبب خودتوسعه ای فرد و در نهایت نتایج محسوسی در زمینه های مختلف جامعه همچون مهارت آموزی و افزایش سواد علمی را به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اوقات فراغت به دانش آموزان فرصت می دهد تا استراحت کنند و دیگر نگران مدرسه یا دیگر جنبه های استرس زای زندگی خود نباشند اظهار داشت: پژوهشگران دانشگاه روچستر در مطالعه ای با مبحث اوقات فراغت دانش آموزان اذعان کردند که زمان آزاد برای دانش آموزان دبیرستانی نه تنها برای حفظ عملکرد دانشی و مهارتی در مدرسه، بلکه برای حفظ سلامت روان شان هم ضروریست.
علی اکبری افزود: این مطالعه همینطور بیان می کند که جهت کمک به کاهش این استرس به اوقات فراغت نیاز است و کمبود اوقات فراغت می تواند منجر به افسردگی، افزایش میزان استرس و حملات اضطرابی شود. فعالیتهای ساختاریافته (فعالیت های آموزشی، ورزشی، مذهبی، بشردوستانه) یا هر فعالیت دیگری که تحت نظارت بزرگسالان و مربیان انجام می شود می تواند بعنوان یک عامل محافظتی در رفتار اجتماعی پرخطر کودکان و نوجوانان عمل کند.
وی یک تقسیم بندی از فعالیتهایی که دانش آموزان در اوقات فراغت خود انجام می دهند عرضه و اظهار نمود: گروه اول، فعالیتهایی با هدف استراحت، بدون درگیری جسمی یا روانی خاص یا شدید در فضای خانه است که در طبیعت انجام می شود. این فعالیت ها به طور عمده جنبه فردی دارند. گروه دوم فعالیت ها از اشکال مختلف تفریح به معنای وسیع این واژه تشکیل شده است که وظیفه آن استراحت فعال یا تفریح سالم (گردش، ورزش، بازی، پیاده روی و... ) است. گروه سوم شامل تمام فعالیتهایی است که با هدف رشد شخصیت از راه زمینه های مختلف فعالیتهای انسانی (آموزشی، فرهنگی، اجتماعی...) انجام می شود.
این کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: ازاین رو دانش آموزان در یکی از این سه گروه یا تلفیقی از آنها تابستان خویش را می گذرانند. بر مبنای نتایج یک تحقیق بین المللی، بین پیشرفت تحصیلی و متغیرهای ترکیبی اوقات فراغت شامل فعالیتهای فرهنگی، معاشرت، تفریح رفتن و فعالیتهای آرامش بخش، همبستگی مفهوم دار آماری وجود دارد. دانش آموزانی که پیشرفت تحصیلی بالاتری دارند، عمده اوقات فراغت خویش را صرف انجام فعالیتهای فرهنگی و آرامش بخش می کنند، در حالیکه دانش آموزانی که نتایج تحصیلی ضعیف تری دارند، بیشتر اوقات فراغت خویش را صرف معاشرت و بیرون رفتن با همسالان می کنند.
علی اکبری با اشاره به اینکه با عنایت به نتایج علمی که از تأثیر اوقات فراغت بر رشد کودکان و نوجوانان بر می آید، جوامع برای ایام تعطیلی مدارس برنامه ریزی های هدفمندی انجام می دهند اظهار داشت: چه بسا نظام های آموزشی هستند که این دوران را بهترین فرصت برای شکل دهی هویت علمی و فرهنگی نسل آینده ساز خود می دانند. در دو سال قبل به سبب انتشار کرونا و محدودیت هایی که وجود داشت آموزش و پرورش نتوانست از این فرصت برای گروه هدف خود استفاده اثربخشی کند، اما تابستان سالجاری که حدود دو ماه از آن باقی مانده می تواند تا حدودی این شکاف را جبران کند.
وی ادامه داد: طرح جبران و تثبیت یادگیری همچون برنامه هایی است که با عنایت به افت تحصیلی که آموزش مجازی برای دانش آموزان به همراه داشت می تواند نقطه قوتی در نظام آموزشی باشد. برگزاری اردوهای دانش آموزی عشایری، مسابقات فرهنگی و ورزشی و... هم از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است، اما توجه به این نکته مهم می باشد که در نهایت هر کدام از این فعالیت ها روزهای محدودی از سه ماه تابستانی دانش آموزان را درگیر پویایی می کند، برای هفته ها و روزهای دیگر چه اقدامی در نظر گرفته شده است؟.
این کارشناس آموزش و پرورش با تکیه بر این که رویدادهای کتابخوانی، یادگیری های مشارکتی، آموزش مهارت های زندگی و حقوق شهروندی، جانمایی هویت ملی به همراه عزت نفس در نوجوانان و سایر فعالیتهایی که در سال تحصیلی فرصت کافی در مدارس برای آموزش و انجام آنها نیست، می تواند راهگشای خیلی از چالش های تحصیلی و رفتاری دانش آموزان ما باشد اظهار داشت: بعنوان مثال سرانه مطالعه دانش آموزان در تابستان از کاستی بسیاری برخوردار می باشد که فرهنگ سازی کتابخوانی با همکاری کانون های محلی و نهادهای متولی می تواند رخدادهای خوبی را در سطح کشور رقم بزند.
علی اکبری افزود: البته باید توجه کرد که کودکان و نوجوانان در سطوح مختلف خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و... قرار دارند و با این وجود خیلی از آنان گذراندن اوقات فراغت خویش را با انجام کارهایی مانند خرید، رفتن به مهمانی، بودن با دوستان، بازی های کامپیوتری، استفاده از رسانه های اجتماعی، تماشای فیلم، مطالعه، فعالیتهای دینی و رفتن به سفر طی کرده و از آن لذت می برند.
وی ادامه داد: باید کوشش کرد ضمن توجه به علایق و تفریحات فوق، در اوقات فراغت برای آنان مسیر مناسب و مطلوبی هم ترسیم شود؛ مسیری که علاوه بر توجه به خصوصیت های سنی و شخصیتی، از هر گونه اجبار و فعالیتهای کسل کننده به دور باشد.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب