وزیر آموزش و پرورش مطرح كرد
فعلا به نهضت سوادآموزی نیاز داریم
به گزارش پروژه آسان، وزیر آموزش وپرورش با اشاره به تصویب انحلال سازمان نهضت سوادآموزی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس، اظهار داشت: ما هنوز بیسوادی را ریشه کن نکردیم و فعلا به نهضت سوادآموزی نیاز دریم.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی با حضور در شبکه دو سیما، با اشاره به تصویب انحلال سازمان نهضت سواد آموزی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس، اظهار داشت: ما فعلا به نهضت سواد آموزی نیاز داریم، فعلا این سازمان باید کار کند و در خدمت این امر مهم باشد.
وی با اعلان اینکه هنوز ما بی سوادی را ریشه کن نکرده ایم، توضیح داد: اساسا ریشه کن شدن بی سوادی ممکن نیست و دائما باید بر روی این امر کار نماییم چونکه همیشه گروهی هستند که ممکنست بیسواد باشند. بعضی می گویند این سازمان را درست کردیم پس کی بیسوادی تمام می شود؟، نه چنین چیزی نیست.
اعتراضات به رتبه بندی چطور اعمال می شود؟ وزیر آموزش وپرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره ی اجرای رتبه بندی معلمان، اشاره کرد: ما راه اعتراض را برای همکارن باز کردیم. همکاران نسبت به رتبه های خود اعتراض کردند، اعتراضات بررسی گردید و اعمال رتبه های جدید هم شروع شده است. این امر فرآیندی دارد. احکام آنهایی که رتبه نداشتند هم به رتبه یک و دو ارتقاء یافتند و این هفته در راه اجرا قرار گرفته است. آنهایی که به رتبه سه، چهار و پنج رسیده اند باید هیات های ممیزی و ستادی بر روی آن نظر دهند و پروسه اعمال رتبه جدید برای آنهایی که اعتراضاتشان وارد بوده است از این هفته شروع می شود.
وی همین طور درباره ی انتشار آمار بازماندگان از تحصیل، اظهار داشت: ۹۱۱ هزار نفر بازمانده از تحصیل شناسایی شده اند. ۱۶۱ هزار نفر از آنها به مدرسه بازگردانده شده اند و درباب مابقی آمار نیز درحال کار هستیم تا به مدرسه بازگردانده شوند. ما گمان می نماییم آمار بازماندگان از تحصیل بیش از این تعداد باشد.
صحرائی درباره ی دلیلهای بازماندگی این تعداد از دانش آموزان از تحصیل، اشاره کرد: با اهمیت ترین دلیل این اتفاق که عمدتاً در مناطق روستایی، مرزی، عشایری و کوچ روها رخ داده این است که بعد از پاندمی کووید ۱۹ مدارس روستایی، شبانه و روستا مرکزی ما تعطیل شدند و این دانش آموزان از تحصیل فاصله گرفتند.
کاهش تعداد معلمان "کوچ رو" وزیر آموزش وپرورش با تأکید بر این که کشور ما در مناطق مرزی خیلی نیازمند مدارس عشایری و روستا مرکزی و شبانه روزی است اشاره کرد: همچون دلیلهای دیگر بازماندگی از تحصیل این است که در بعضی مناطق خانواده ها بنا بر مسائل مالی مانع تحصیل بچه ها خصوصاً دختران می شوند. این پدیده نگران کننده است. از دیگر دلیلهای زمان کوچ است. هم اکنون ۳۰۰۰ معلم "کوچ رو" داریم که با ایل کوچ می کنند. تعداد این معلمان کم شده است و نتوانسته اند برای این امر معلم تامین کنند.
صحرایی افزود: آن چه مسلم است آموزش وپرورش در رساندن معلم به این مناطق کوتاهی نمی نماید. ما تعداد قابل توجهی مدرسه زیر ۱۰ دانش آموز در کشور داریم. ما حتی چندین مدرسه یک نفره هم در ایران داریم. کنار هم قرار دادن همه عوامل ما را به این امر می رساند که باید خانواده ها را خیلی درگیر این امر نماییم. خانواده خیلی مهمست.
اتخاذ تبعاتی برای والدینی که از تحصیل فرزند جلوگیری می کنند وی با ذکر مثالی اشاره کرد: برای مثال در سیستان و بلوچستان یکی از دلیلهای عدم مراجعه به مدرسه، مراجعه افراد به شیوه های سوادآموزی خارج از نظام رسمی آموزش وپرورش است. حتما همه این ها باید تابع یک نظام رسمی باشند. عزم راسخ ما پس از شناسایی بازماندگان از تحصیل، دادن مشوق هایی برای آوردن بچه ها به مدرسه است. طرحی زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری با کمک ستاد اجرائی درحال اجراست که مشوق های ویژه ای برای این خانواده ها دیده است. در عین حال تدابیری دیده شده که اگر والدین بچه را به مدرسه نفرستند تبعاتی برای آنها خواهد داشت.
وزیر آموزش وپرورش درباره ی تبعاتی که در صورت جلوگیری از تحصیل دانش آموزان برای والدین در نظر گرفته شده است، توضیح داد: گاهی خانواده ها می گویند ما نمی خواهیم بچه درس بخواند که این چیز عجیبی است. برای آن موارد هم از اهرم های دیگری استفاده شده است که اگر خانواده ها کاری برای باسواد شدن بچه نکنند، دولت ورود می کند و تعدادی از مزایایی که به خانواده ها بطور عمومی در آن مناطق داده می شود را برای این خانواده ها قطع می کند.
کمبود زیاد معلم در سیستان و بلوچستان
استخدام معلم در سیستان و بلوچستان «مکانی» می شود
صحرایی درباره ی استفاده از آموزش الکترونیکی در مناطق محروم، اضافه کرد: در بعضی از این مناطق افراد با نحوه به کارگیری این وسایل برای آموزش الکترونیکی بیگانه هستند و بدین جهت به نظرم هنوز بهترین شیوه برای آموزش در این مناطق فرستادن معلم حضوری است.
وی اضافه کرد: بطورمثال در سیستان و بلوچستان کمبود معلم ما خیلی خیلی قابل تامل است، بطوریکه ما حیرت می نماییم که پس در سالهای قبل ما چه کار کرده ایم؟. گاهی در سیستان و بلوچستان چند هزار معلم کم داریم. دلایل را بررسی می نماییم می بینیم دولت ردیف استخدامی کافی داده است اما در آزمون ها وقتی افراد قبول شده اند، بلا فاصله جابه جا می شوند.
وزیر آموزش وپرورش خبر داد: تدبیر ما با سازمان اداری و استخدامی در این بود که از این پس ردیف های استخدامی سیستان و بلوچستان را «مکانی» می نماییم، یعنی فرد اگر جا به جا شود در ردیف آنجا می ماند، مگر این که ۱۰ سالی در آنجا بماند و بعد جا به جا شود.
۴۰ نفر اول کنکور امسال در مدرسه دولتی درس خواندند صحرایی در بخش دیگر سخنان خود با اعلان اینکه امسال ۸۳ درصد رتبه های برتر یعنی ۴۰ نفر اول کنکور دولتی و ۱۷ درصد از مدارس غیر دولتی بودند، توضیح داد: من موافق انواع مدارس دولتی نیستم. معتقدم جز مدارس سمپاد، مدارس دولتی خیلی باید محدود شوند. مدارس نمونه دولتی و هیات امنایی باید به نظم یکسان برسند و انواع نداشته باشند. امسال ۱۷ درصد رتبه های برتر کنکور از مدارس غیر انتفاعی و ۸۳ درصد از مدارس دولتی بودند اما سال قبل تعداد رتبه های برتر از مدارس غیرانتفاعی حداقل شش الی هفت درصد بیشتر بود.
وی اشاره کرد: الان وضعی که داریم بسیار نگران کننده است. در دانشگاه های تراز اول کمتر از ۲۰ درصد دانشجویان از مناطق محروم هستند. رقابت در قدیم مبتنی بر کتاب درسی بود اما امروز کتاب درسی هیچ کاره است و در کنکور در بسیاری از موارد واقعا کتاب درسی مبنا نیست. از طرف دیگر سطح سوالات به شکلی بالا و مفهومی می شود که بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس برخی سوالات کنکور سراسری عینا سوال کنکور دکتری بوده است.
ویر آموزش وپرورش در پاسخ به این که آموزش وپرورش باید برای تعطیلی موسسات کنکوری ورود کند، اظهار داشت: ورود کردیم، خیلی هم فشار از جاهای مختلف روی ما است.
تکلیف معلمان خرید خدماتی چه می شود؟ وی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره ی تعداد معلمان خرید خدمات و وضعیت تعیین تکلیف این معلمان، توضیح داد: تعداد معلمان خرید خدمات سراسری کشور ۳ درصد از کل معلمان ایران هم نیست. بطور معمول تمرکز معلم خرید خدمت بر روی مقطع ابتدایی است چونکه ۲۴ ساعت باید فرد پیوسته کار کند. در دوره متوسطه در دروس اصلی عموما معلم خرید خدماتی نداریم یا اگر باشد تعداد معدود است. فرصت استخدام برای این افراد را فراهم می نماییم اما این افراد توقع دارند همانند سالیان پیش که در مجالس قبلی قانون برای جذب نیروهای خرید خدمات و نهضتی و حق التدریس تحت عنوان قوانین تعیین تکلیف وجود داشت و فرصتی به وجود آمد که بدون آزمون معمول و متداول جذب شوند، حالا نیز همانطور جذب شوند اما قانون این اجازه را نمی دهد.
بعضی از خدمات مدارس غیر دولتی خاص را دانشگاه ها ارائه نمی دهد وی درباره ی مدارس غیر دولتی که شهریه های بالا دریافت می کنند، اظهار داشت: بطور کلی درباره ی مدارس غیر انتفاعی که شهریه های بالا دریافت می کنند موجب تاسف است که این اتفاق افتاده است. یک جور نظام طبقاتی بین مدارس ما تفاق افتاده است که با سرعت باید آنرا جبران نماییم. البته کمتر از یک درصد این مدارس شهریه بالای ۴۰ میلیون تومان دریافت می کنند. شاید اگر مدارس غیر دولتی، نبودند الان بالای ۲۰ همت نیاز داشتیم تا در مدارس عادی امکاناتی برای جبران این کمبود ایجاد نماییم. نظارت ما بر وری این مدارس جدی و سفت و دشوار است.
صحرایی درباره ی مدارس غیر دولتی که موسس آن افراد خاص هستند، نیز اشاره کرد: من تعدادی از این مدارس که برای شخصیت هایی است را بررسی کردم. خدماتی که تعدادی از این مدارس ارائه می دهند را دانشگاه ها ارائه نکرده اند. از طرف دیگر کسی را به زور به این مدارس نمی فرستند و خانواه علاقه دارد و فرزند را ثبت نام می کند.
وی در پاسخ به این که این مدارس فقط برای عده ای است که پول دارند و می توانند فرزند خودرا در این مدارس ثبت نام کنند درحالی که آموزش وپرورش باید رایگان باشد، توضیح داد: نه لزوما؛ افرد انتخاب می کنند و در همه جای دنیا هم همین است، کجای دنیا اینطوری نیست. من مدافع فرد خاصی نیستم. اگر مدرسه دولتی کسی را نپذیرفت و فشار آورد که افراد به مدرسه غیر دولتی بروند باید گفت می خواهند آموزش وپرورش رایگان را بردارند. هم اکنون ۱۴ درصد مدارس ما غیر دولتی هستند و من معتقدم هرچه تعداد این مدارس کمتر باشد بهتر است. دولت قبل تقریباً گسترش غیر قابل کنترلی به مدارس غیر دولتی می داد اما این نگاه در این دولت نیست. با اینحال گاهی خانواده دنبال چیز دیگری است، بطورمثال بچه در مدرسه درس می خواند و خانواده می خواهد او را در کنار تحصیل کارگردان کند، این وظیفه من نیست و این مدارس چنین خدماتی ارائه می دهند.
وزیر آموزش وپرورش همین طور در پاسخ به این که چرا برخی مدیران آموزش وپرورش برای خود یا به اسم اعضای خانواده مجوز تاسیس مدرسه غیر دولتی می گیرند، اشاره کرد: در این دولت اساسا چنین چیزی وجود ندارد و یا از ما پنهان مانده است، چونکه قانون تعارض منافع وجود دارد. تا جایی که من باخبر هستم در کل کشور، ۳ نفر چنین شرایطی داشتند که من گفتم یا فرد استعفا دهد و یا مجوز او ابطال شود. این وجه بدی دارد که خود جزو دولت باشیم و اما مدرسه غیردولتی داشته باشیم. من حتی فرا تر از این امر، سفارش کردم مسئولان بچه هایشان را به مدرسه دولتی بفرستند.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب