توسط محققان توضیح داده شد
راهکارهای پذیرش تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک
به گزارش پروژه آسان، محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی جدید و پرارزش در حوزه داد و ستد نوین، عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط را مورد بررسی و شناسایی قرار داده اند.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، امروزه ابتکار و نوآوری در سازمان ها با بهره مندی از تکنولوژی های جدید همچـون فناوری اطلاعات، بعنوان ضرورتی برای بقا و ادامه حیات سازمان ها مطرح است. در این خصوص گسترش فناوری اطلاعات سبب پیدایش و توسعه تجارت الکترونیکی و عملی برای بقا و حفظ توان رقابتی سازمان های اقتصادی گردیده است. بنا بر گزارش سازمان تجارت جهانی، بنگاه های کوچک و متوسطی که تجارت الکترونیکی را بعنوان ابزاری در انجام امور مشتریان در کسب و کارشان به کار می گیرند در مقایسه با شرکت دیگر سریع تر رشد می کنند. از آنجائیکه اهداف اصلی اغلب سازمان ها بر سودآوری و داشتن عملکردی بهتر نسبت به رقبایشان متمرکز است، استفاده از فناوری اطلاعات یک عنصر کلیدی برای کسب و کار به حساب می آید.
به اعتقاد متخصصان، به کمک فناوری اطلاعات، سازمان ها می توانند بـه صـورت مـداوم استراتژی های و مدلهای کسب و کارشان را برای زنده ماندن و رشد در فضای رقابتی تغییر دهند. علاوه بر این پتانسیل بالای کسب و کارهای های کوچک و متوسط در توسعه خلاقیت و نوآوری و تأمین نیروی انسانی متخصص برای شرکتهای بزرگ، سبب گردیده است پذیرش تجارت الکترونیک در این شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار گردد. پذیرش تجارت الکترونیک، یکی از ابزارهای نوآورانه ای است که یک کسب و کار می تواند با کمک آن در عصر پیشرفت های سریع فناوری، همچنان رقابتی باقی بماند. فرصتی که تجارت الکترونیک برای کسب وکارهای کوچک و متوسط بوجود می آورد هم دلیل دیگری برای پذیرش آن است. این پدیده می تواند فرصت های زیادی را جهت دسترسی به بازارهای بین المللی و منطقه ای بدون مواجه شدن با چالش های جغرافیایی فراهم نماید.
در پژوهشی که در همین زمینه توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه بین المللی چابهار انجام شده است، محققان عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط را مورد بررسی قرار داده اند.
در این پژوهش ضمن بررسی مبانی نظری تحقیق به روش کتابخانه ای، ۲۶۸ نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط در شهرستان چابهار مورد پرسش و مطالعه قرارگرفته اند.
یافته های این تحقیق حاکی از آن هستند که عوامل چهارگانه سازمانی، محیطی، فناورانه و اخلاقی بر پذیرش تجارت الکترونیک تاثیر مستقیم دارند.
به گفته احمد بختیاری شهری، استادیار و محقق گروه مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه سیستان و بلوچستان و همکارانش، «برنامه های کاربردی تجارت الکترونیک، توانایی رقابت بنگاه های کوچک و متوسط را با سازمان های بزرگ تر و هم در سطح بین المللی فراهم می آورد. این شیوه تجارت در قسمت صنعتی به تأمین هزینـه بـرای بنگاه های کوچک بشکلی مؤثر کمک کرده و منجر به بهبود ارتباطات، جمع آوری اطلاعات و شناسایی عوامـل بالقوه تجارت موفق خواهد شد».
این محققان می گویند: «عواملی همچون سازگاری، مزیت نسبی، برنامه ریزی صحیح برای استقرار و توسعه تجارت، سازگاری با فرایندها و زیرساخت سازمانی، وجود دانش پایه و مهارت فنی کافی، اعتمادسازی، استفاده راحت و ساده استفاده از تجارت الکترونیکی، میزان و سرعت واکنش رقبا، وجود قوانین محافظت از حریم شخصی و قوانین مبارزه با جرائم اینترنتی و درک افزایش سوددهی، عواملی تاثیر گذار در پذیرش تجارت الکترونیک به وسیله بنگاه های کوچک و متوسط هستند».
بر اساس این تحقیق که نتایج آن در فصلنامه «پژوهش های مدیریت عمومی» متعلق به دانشگاه سیستان و بلوچستان انتشار یافته اند، افزایش سازگاری فناوری تجارت الکترونیک با فرآیند کاری و ارزش ها در بنگاه های صنعتی نشان داده است که نگرش ها به سمت نوآوری ها، پذیرش و گسترش تجارت الکترونیک به وسیله این واحدهای بهبود یافته است.
بنا بر گفته های مجریان پژوهش فوق، «در این راستا مدیران بنگاه های کوچک و متوسط بخش های صنعتی باید سازگاری این فناوری را درک کنند و میزان آگاهی خویش را از مزایای تجارت الکترونیک از راه برنامه های آموزشی بالا برند. فشار رقابتی و حمایت دولت هم بر پذیرش هر چه بیشتر تجارت الکترونیک تاثیر دارند».
به اعتقاد آنها، «تجارت الکترونیک توانایی های بالقوه ای برای تسهیل معاملات تجاری بین بنگاه های کوچک و متوسط داراست و به نظر می آید بهترین گزینه برای یک حد مطلوب سرمایه گذاری مشترک با اتحاد راهبردی بین بنگاه های کوچک و متوسط در هر کشوری، صنعت IT یا بخش تجارت الکترونیک است».
بختیاری شهری و همکارانش در پایان با عنایت به اهمیت مبحث پیشنهاد نموده اند که در تحقیقات آتی، شرکتهای تازه تأسیس و صنایع نوین مورد مطالعه قرار گیرند و همچنین، نقش گارانتی و ضمانت در پذیرش تجارت الکترونیک، برندسازی توسط شرکت ها درکنار تبلیغات برند و کالا در فضای مجازی بررسی گردد.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب