عضو هیات علمی دانشگاه علامه :

قانعی راد جامعه شناس مسئله شناس بود نه مسئله گریز

قانعی راد جامعه شناس مسئله شناس بود نه مسئله گریز

به گزارش پروژه آسان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه اظهار داشت: برخی جامعه شناسان برای اینکه به مشکل برنخورند و راه عافیت در پیش بگیرند، به سمت مسئله نمی روند؛ ولی قانعی راد جامعه شناس مسئله شناس بود؛ نه مسئله گریز.



به گزارش پروژه آسان به نقل از مهر، دکتر هادی خانیکی امروز در مراسم رونمایی از جایزه قانعی راد در مورد سابقه آشنایی با مرحوم قانعی راد اظهار داشت: ما بیش از ۳۰ سال با هم آشنا و همکار بودیم و در نهایت هم درد شدیم.
وی یکی از فاکتورهای کارهای انجمن های علمی را اعطای جوایز دانست که سبب ادامه و انتقال دانش می شوند. جوایز انجمن علمی به سبب اینکه علمی هستنند، کمتر درگیر ملاحظه و بده بستان برای اختصاص جایزه می شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت نامگذاری جوایزه به نام افراد اظهار داشت: با نام گذاری جوایز به نام افراد خاصیت ها، خصوصیت ها و توانایی های آن افراد بصورت دو امدادی به دیگران منتقل می شود.
وی با اشاره به اینکه نام گذاری جوایز به نام پژوهشگران و اندیشمندان راهی برای الگوسازی است، اشاره کرد: باید توجه داشت که الگوهای مطلوب از بالا ساخته نمی شوند؛ بلکه در پروسه زندگی الگو ایجاد می شود.
توجه به خاصیت های شخصی قانعی راد در انتخاب برگزیدگان
خانیکی ۵ خاصیت از خاصیت های قانعی راد برشمرد و اظهار داشت: نخستین خصوصیت او خصوصیت علمی بود. او جامعه شناس مسئله شناس بود؛ نه مسئله گریز. برخی جامعه شناسان برای اینکه به مشکل برنخورند و راه عافیت در پیش بگیرند، به سمت مسئله نمی روند ولی او جامعه شناس مسئله شناس بود.
وی افزود: خاصیت دوم او این بود که در هر یک از اضلاع اندیشمندی همچون آموزش و پژوهش درخشان بود. دانشجویان او هنوز راهش را ادامه می دهند و هریک از پژوهش های وی یک پژوهش معیار بود. همین طور در وجه اجتماعی نیز درخشان بود و در جامعه مدنی و نهادهای سیاست گذار مثل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و کمیسیون یونسکو و... حضور داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: خاصیت سوم قانعی راد این بود که در آکادمی خودش را محبوس نکرد و در آکادمی و حوزه عمومی درحال تردد بود.
وی افزود: خاصیت چهارم او این بود که در عین حال که به جامعه شناسی تعصب داشت ولی بین رشته ای می اندیشید.
خانیکی اظهار داشت: پنجمین خاصیت او این بود که می دانست مخاطب نهایی اش جامعه است. دکتر قانعی راد می اظهار داشت که من حرف های مهم تر خودرا در مقالات غیر ژورنالی زدم.
وی اشاره کرد: این پنج شاخص را باید در این جایزه نیز در نظر داشت تا هر فرد و نهادی که برنده می شود در این شاخص ها برجسته باشد.
اهمیت تشکیل اجتماعات علمی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی
دکتر سعید معیدفر دانشیار بازنشسته علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت اجتماعات علمی اظهار داشت: اجتماعات علمی در توسعه علمی نقش مهمی ایفا می کنند ولی در کشور ما حتی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هیچ وقت اجتماع علمی صورت نمی گیرد.
وی افزود: قانعی راد در سمت های مختلف از هر فرصتی استفاده می کرد تا انجمن جامعه شناسی را تقویت کند و این اجتماع علمی را به عرصه های دیگر ببرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اشاره کرد: برای توسعه جامعه شناسی نیاز است که اجتماع علمی تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از خاصیت های توسعه، الزام به گفتگو است، افزود: ما در این حوزه مشکل جدی داریم. دانشگاه ها جای گفتگو نیست و گفتگوی واقعی شکل نمی گیرد. علم محصول همه اندیشمندان است و تقابل نظرات به توسعه علم کمک می نماید. این موضوعی است که دکتر قانعی راد در آن بی نظیر بود و در دوره های مسئولیت تلاش داشت تا سازمان گفتگو و اجتماع علمی را تقویت کند.
معیدفر به اهمیت رابطه دانشگاه با صنعت و جامعه اشاره نمود و اظهار داشت: بستر ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت باید فراهم باشد و اگر اینگونه نباشد، نمی توان در یک اتاق علم را توسعه داد.
وی با تأکید بر اهمیت ترویج دانش در فضای عمومی اظهار داشت: به طور معمول محل آموزش جامعه شناسی و هر علمی در دانشگاه است ولی قانعی راد از سال ۹۲ کوشش کرد مرکز آموزش های تخصصی و جامعه محور جامعه شناسی را در دستورکار قرار دهد و نخستین پایه های آموزش عمومی جامعه محور را در انجمن جامعه شناسی ایران گذاشت.


منبع:

1403/03/29
08:46:28
5.0 / 5
209
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۳ بعلاوه ۱
دوستان پروژه آسان
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه