در گفت وگو با پروژه آسان اعلام شد؛

پاسخ وزیر علوم به اختلاف نظرها در مورد مفهوم مرجعیت علمی

پاسخ وزیر علوم به اختلاف نظرها در مورد مفهوم مرجعیت علمی

به گزارش پروژه آسان، وزیر علوم، ضمن تاکید بر تفاوت های بین علوم بنیادی، کاربردی و توسعه ای اظهار داشت: باید برون دادهای علوم مختلف را به رسمیت بشناسیم و ظرفیتهای کشور را به شکلی مدیریت نماییم که میان آنها توازن باشد.



به گزارش پروژه آسان به نقل از مهر، مدتی پیش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دهمین دوره مراسم گرامیداشت ابوریحان بیرونی و تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته رشته های علوم پایه کشور در فرهنگستان علوم، به تفاوت رویکرد نسبت به «مرجعیت علمی» اشاره نمود و اظهار داشت: در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی با این مشکل مواجه هستیم که در زیرنظام های مختلف آموزشی سلایق مختلفی وجود دارد و نوع نگاه آنها به مرجعیت علمی متفاوت می باشد.
چرا برخی نمی خواهند فاکتورهای مرجعیت علمی را بپذیرند؟
وی اشاره کرد: بنا بر این در بعضی موارد برای جا انداختن مفهوم مرجعیت علمی با مشکل مواجه هستیم. برخی نمی خواهند مرجعیت علمی را با سبک و سیاقی که در علوم طبیعی مرسوم می باشد، بپذیرند.
بر همین اساس وزیر علوم از رئیس فرهنگستان علوم خواست که در فرهنگستان تعریف کاملی از مرجعیت علمی و فاکتورهای آن عرضه کنند.
مفهوم «مرجعیت علمی» اولین بار در سال ۱۳۸۴ توسط مقام معظم رهبری عنوان شد و در سالهای اخیر این مفهوم در موقعیت های مختلف مورد تاکید ایشان بوده است. همین طور این مفهوم در سالهای اخیر در اسناد بالادستی کشور همچون سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۲، سیاست های کلّی علم و تکنولوژِی، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول دولت سیزدهم و … نیز مورد توجه قرار داشته است.
سال گذشته نیز اولین همایش ملی مرجعیت علمی به درخواست دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اجرا شد. باتوجه به مباحث مطرح شده در این همایش و ضرورت این مساله اندیشکده مرجعیت علمی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با هدف پیگیری موضوعات همایش ها و کارهای مختلف تبیینی، ترویجی و پژوهشی تشکیل شد.
در این مدت صحبت های متفاوت و گاه متضاد در مورد مرجعیت علمی مطرح گردیده است و با وجود کوشش های انجام شده برای مشخص کردن ابعاد مختلف و فاکتورهای مرجعیت علمی، هنوز رویکرد واحدی در مورد مفهوم مرجعیت علمی وجود ندارد.
بر همین اساس ما در گفتگو با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اختلاف نظرها در مورد فاکتورهای مرجعیت علمی و فاکتورهای مرجعیت علمی پرداختیم.
دکتر محمدعلی زلفی گل در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به استفاده از دانش «علم سنجی» برای فاکتورهای مرجعیت علمی اظهار داشت: علم سنجی در دنیا یک رشته شناخته شده، پذیرفته شده و گرانقیمت در دنیا است. مثل هر علم دیگری اصول و قواعد خاص خودش را دارد و ما نمی توانیم منکر آن شویم.
استفاده از علم سنجی برای تعیین فاکتورهای مرجعیت علمی
وی اشاره کرد: فاکتورهای مرجعیت علمی را دانش علم سنجی مشخص کرده است و ما می توانیم از آنها استفاده نمائیم و باتوجه به فرهنگ و دیدگاه خودمان آنها را بومی نماییم.
وزیر علوم اشاره کرد: برای مثال؛ در علم سنجی میزان انتشار مقاله، تعداد ارجاعات شاخص هستند و در کشور ما عنوان می کنند که ما مقاله ای مد نظر داریم که در امتداد نیازهای جامعه باشد. بدین سبب ما می توانیم برای مقالاتی که فقط بنیادی هستند، یک امتیاز قائل شویم و برای مقالاتی که مورد نیاز کشور هستند، امتیاز دو برابر در نظر بگیریم و اگر منجر به فناوری شوند، سه برابر امتیاز قائل شویم.
وی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم علوم بنیادی را نادیده بگیریم، افزود: در رشته هایی مثل ریاضی، فیزیک و... کار علمی انجام می دهند، فرمول جدید کشف می کنند، جانور، گیاه یا مولکول جدید کشف می کنند؛ نمی توانیم به آنها بگوییم این کشفیات به چه دردی می خورد. چونکه نتایج علوم بنیادی ممکنست سال ها بعد مشخص شود.
برون دادهای علوم مختلف را به رسمیت بشناسیم
زلفی گل ضمن تاکید بر تفاوت های بین علوم بنیادی، کاربردی و توسعه ای اظهار داشت: باید برون دادهای هر یک از این علوم را به رسمیت بشناسیم و ظرفیتهای تحقیقاتی کشور را به شکلی مدیریت نماییم که توازن بین این ها برقرار باشد.
وزیر علوم در مورد اختلاف نظرها در مورد فاکتورهای مرجعیت علمی اظهار داشت: واقعیت این است که اگر منطق را بپذیریم، اختلاف نظرها کم می شود. همه اختلاف نظرها بدین سبب است که تعدادی از ما آگاهی کامل نداریم. همین طور خیلی از انتقادات به سبب دلسوزی است. چونکه افراد منتقد افراد دلسوزی هستند؛ ولی باید به جایی برسیم که اختلاف نظرها را بتوانیم با هم جمع نماییم.
وی اضافه کرد: همیشه سوال می شود که «علم بهتر است یا ثروت؟» من در پاسخ به این افراد می گویم «پدر بهتر است یا مادر؟» این ها مطالبی هستند که با هم قابل جمع اند. بدین سبب هم علم خوب است و هم فناوری.



منبع:

1403/04/12
18:51:16
5.0 / 5
393
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگر , شاخص
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۵ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه