سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران:
زیرساخت ها و سامانه های دانشگاه نیازمند تحول اساسی است
به گزارش پروژه آسان، سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران تصریح کرد: امکانات فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، هم از جنبه زیرساختی و هم از جنبه سامانه های اطلاعاتی، نیازمند تحول اساسی است و باید بگونه ای بهینه سازی شود که بتواند خدماتی در شأن دانشگاه تهران عرضه نماید.
به گزارش پروژه آسان به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمد خوانساری، سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران، ضمن اشاره به این که دانشگاه تهران بعنوان نماد آموزش عالی کشور باید در حوزه فناوری اطلاعات بروزرسانی شود، اظهار داشت: امکانات فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، هم از جنبه زیرساختی و هم از جنبه سامانه های اطلاعاتی، نیازمند تحول اساسی است و باید بگونه ای بهینه سازی شود که بتواند خدماتی در شأن دانشگاه عرضه نماید.
سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی ضمن اشاره به برنامه ریزی های اخیر در این معاونت عنوان کرد: کاری که ما در این فرصت کوتاه انجام دادیم این بود که اولویت های هر چهار حوزه مأموریتی این معاونت شامل "زیرساخت و مرکز داده"، "سامانه های اطلاعاتی"، "یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش" و "فناوری های نوین و میز خدمت" را با عنایت به بازخوردهایی که به شکل الکترونیکی و حضوری از ذی نفعان دریافت شد، استخراج کردیم تا مسیر ما کاملا شفاف و روشن باشد. این اقدام با هدف اولویت بندی مسائل انجام شد تا دغدغه های اصلی ذی نفعان دانشگاه، شامل استادان، دانشجویان و کارمندان، برطرف شود و همگان بتوانند بدون دغدغه به فعالیتهای خود بپردازند.
خوانساری یکی از موارد مهم را گسترش استفاده از سامانه میز خدمات، به نشانی sd.ut.ac.ir و هم افزودن قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی دانست و اضافه کرد: در این حوزه، دستیار هوشمند "چت بات" طراحی و در بیشتر سامانه های دانشگاه راه اندازی شده یا درحال تکمیل است. افراد با استفاده از این ابزار به آسانی می توانند به جای این که ناچار به تماسهای مختلف شوند، پاسخ سوال خویش را به سرعت دریافت نمایند. این اقدام مهم، پیش از این شروع شده بود و درحال گسترش است. معرفی این دستیار هوشمند که مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته است، در نشانی https: //mycloud.ut.ac.ir/s/PgfaLrXZx5XHXM3 قابل دسترسی است. همینطور با گسترش دامنه استفاده از میز خدمات به سایر حوزه های دانشگاه، از این امکان میتوان در آن حوزه ها هم استفاده نمود.
سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی دانشگاه اعلام نمود: اگر در استفاده از سامانه ها و خدمات مختلف فناوری اطلاعات، کاربران هر گونه مشکلی داشته باشند، بهترین روش اینست که آن مشکل را در سامانه میز خدمات به شکل تیکت ثبت کنند. همکاران ما در زمان کوتاه در میز خدمات پاسخگوی ایشان خواهند بود.
دکتر خوانساری ضمن اشاره به مسأله محدودیت حجم ایمیل دانشگاه اظهار داشت: سامانه ایمیل دانشگاه تهران، از مهم ترین دارایی های دانشگاه به شمار می آید و باید با تقویت این سامانه، ارتباط مستمر استاد، دانشجو، دانش آموخته تقویت شود. ازاین رو، حجم ایمیل کاربران متقاضی را از اواخر آذر ماه به شکل محدود، تا حد امکان افزایش می دهیم. البته این کار تنها با بهینه سازی و افزایش بهره وری شرایط فعلی ممکن می شود و گستره آن محدود خواهد بود.
سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی چاره میان مدت برای حل این مشکلات را خرید و تأمین تجهیزات ذخیره سازی مورد نیاز برای این کار دانست و اضافه کرد: در این خصوص با معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع مکاتبات لازم انجام شده و درحال پیگیری هستیم تا بتوانیم تجهیزات مورد نیاز را تهیه نماییم.
سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی در رابطه با دسترسی به اینترنت عنوان کرد: پهنای باند دانشگاه، طی سالهای اخیر ثابت بوده و افزایش نداشته است. همینطور تجهیزات لازم برای دسترسی از مرکز فناوری اطلاعات تا داخل دانشکدگان و دانشکده ها دو لایه مختلف (شبکه اصلی و شبکه دسترسی) دارد که برای دریافت سرویس مناسب باید علاوه بر افزایش پهنای باند دانشگاه، تجهیزات مذکور در هر دو لایه ارتقا داده شود. ارتقای تجهیزات لایه دوم یا همان شبکه دسترسی، بر عهده دانشکدگان و دانشکده ها و خوابگاه ها است و بدیهی است در صورت عدم ارتقای آن، بهبود و ارتقای شبکه اصلی و افزایش پهنای باند اینترنت به تنهایی، اثربخش نخواهد بود.
دکتر خوانساری تاکید کرد: در درون هر دانشکدگان و پردیس، رؤسای محترم باید امکانات توزیع اینترنت را فراهم آورند. البته کارهای خوبی انجام شده، اما اساسا بروزرسانی ضروری است. معاونت فناوری های دیجیتالی آمادگی دارد به هر دانشکده یا دانشکدگانی که نیاز داشته باشد، در ارزیابی وضعیت موجود و طراحی جدید کمک نماید.
وی تصریح کرد: با بهینه سازی میتوان استفاده از پهنای باند حداکثر ظرفیتی از شرایط فعلی را آسانتر کرد. ازاین رو، بهینه سازی پهنای باند مصرفی با قید فوریت در دستور کار معاونت قرار گرفته و پهنای باند اینترنت کاربران، چه در سرعت و چه در حجم تخصیص داده شده به استادان، دانشجویان و کارمندان به شکل آزمایشی افزایش پیدا کرده است. این افزایش بر روی تمام گروههای کاربری و بعد از اتمام حجم تخصیص یافته قبلی اعمال خواهد شد. البته تداوم این اقدام، منوط به ارزیابی پهنای باند مصرفی کاربران و بازخوردهای کاربران است، چون که این امر نباید باعث ازدحام ترافیک کاربران و افت کیفیت سرویس پهنای باند شود. در هر حال تا زمان تأمین پهنای باند مطلوب که مستلزم تأمین منابع مالی لازم است، این قبیل اقدامات می تواند کیفیت خدمات عرضه شده را به صورت نسبی ارتقا دهد. برای افزایش پهنای باند هم البته اقداماتی شروع شده است تا متناسب با ظرفیت ها و نیازهای فعلی و عرفی در استفاده از فناوری بهبودی صورت گیرد.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب