مطالعه ای درباره صداقت علمی در محیط های دانشگاهی

عوامل بروز پدیده تقلب در بین دانشجویان

عوامل بروز پدیده تقلب در بین دانشجویان

به گزارش پروژه آسان، مسئله ˮتقلبˮ یکی از مسایل چالش برانگیز است که خیلی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی با آن دست وپنجه نرم می کنند. این پدیده، تهدیدی جدی برای کیفیت آموزش و پرورش نیروهای متخصص به حساب می آید. محققان در یک مطالعه جدید، به بررسی این مورد پرداخته اند.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دانشگاه ها بعنوان مراکزی برای انتقال دانش و فناوری، اهمیت بالای ی در توسعه و پیشرفت جامعه ایفا می کنند. فارغ التحصیلان این مراکز، با مدارکی که دریافت می کنند، باید توانایی انجام کارهای تخصصی را داشته باشند. بااین حال، تقلب در دانشگاه ها این فرایند را مختل کرده و به اعتماد عمومی نسبت به نظام آموزشی لطمه می زند. این رفتار انحرافی نه تنها اعتبار دانشگاه ها را زیر سؤال می برد، بلکه باعث می شود اشخاصی فاقد صلاحیت در جایگاه های تخصصی قرار گیرند. بعلاوه، تحقیقات نشان داده اند که تقلب دانشگاهی، مانند دیگر رفتارهای انحرافی، تحت تاثیر عوامل فردی و محیطی مختلف قرار دارد. بنابراین، شناخت بهتر این مسئله و عوامل مؤثر بر آن می تواند به کاهش آن کمک نماید.

یکی از علل اهمیت بررسی تقلب دانشگاهی، ارتباط آن با اخلاق علمی و اجتماعی است. تقلب می تواند نشانه ای از ضعف ارزش های اخلاقی باشد و به بی اعتمادی در جامعه علمی منجر شود. همچنین، فناوری های نوین آموزشی مانند آموزش آنلاین، با وجود تسهیل یادگیری، امکان تقلب را هم افزایش داده اند. به همین دلیل، بررسی علمی این پدیده و عرضه راهکارهایی برای کاهش آن، بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.

اکبر علیوردی نیا، استاد علوم اجتماعی دانشگاه مازندران، بهمراه همکارانی از دانشگاه شیراز، تحقیقی در این حوزه انجام داده اند. این محققان، مبحث تقلب دانشگاهی را از دیدگاه جامعه شناختی مورد بررسی قرار داده و کوشیده اند دلایل و نتایج آنرا شناسایی کنند.

روش انجام این پژوهش بر پایه یک مطالعه پیمایشی بوده است و با مشارکت ۴۰۱ نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران انجام شده است. محققان برای جمع آوری اطلاعات از دانشجویان فوق از پرسشنامه بهره برده و سپس داده های به دست آمده را با نرم افزارهای آماری تجزیه وتحلیل کردند.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که تقلب دانشگاهی به عوامل مختلفی وابسته است. همچون این عوامل میتوان به نیازهای فردی، باورهای اخلاقی، میزان خودکنترلی و ادراک از مجازات های غیررسمی اشاره نمود. به صورت مشخص، دانشجویانی که احساس گناه، شرمساری یا ترس از طرد شدن توسط اطرافیان را تجربه می کنند، کمتر به تقلب روی می آورند. همچنین، اگر فرد باور داشته باشد که تقلب با ارزش های اخلاقی وی در تضاد است، احتمال انجام چنین رفتاری کاسته می شود.

درعین حال، گاهی دانشجویان با محاسبه هزینه و فایده، تصمیم به تقلب می گیرند. این رفتار، در قالب نظریه های انتخاب عقلانی و بازدارندگی، بعنوان یک تصمیم آگاهانه و مبتنی بر شرایط موقعیتی توضیح داده می شود. این نظریه ها بیان می کنند که اگر هزینه تقلب، مانند احتمال مجازات، بیشتر از منافع آن باشد، افراد از انجام آن خودداری می کنند.

یافته های این پژوهش نشان می دهند که برای کاهش تقلب دانشگاهی، باید به جنبه های اخلاقی، اجتماعی و محیطی توجه ویژه ای شود. ایجاد احساس مسئولیت در دانشجویان و تقویت ارزش های اخلاقی از راه آموزش، می تواند راهکارهای مؤثری در این حوزه باشد. علاوه بر این، اصلاح نظام های آموزشی و استفاده از فناوری های پیشرفته برای نظارت دقیق تر بر فرایند ارزیابی، می تواند نقش بازدارنده ای ایفا کند.

این پژوهش که نتایج آن در فصلنامه «پژوهش های راهبردی مسایل اجتماعی» دانشگاه اصفهان انتشار یافته اند، اطلاعات ارزشمندی در رابطه با دلایل و نتایج تقلب دانشگاهی عرضه کرده و به اهمیت پرداختن به این مورد در سیاستگذاری های آموزشی و اجتماعی تاکید کرده است.

یافته های مطالعه فوق، می توانند مبنای برنامه ریزی های عملی برای کاهش تقلب در دانشگاه ها باشند و طبعا به بهبود کیفیت آموزش کمک کنند.





منبع:

1403/12/09
09:01:11
5.0 / 5
33
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , آنلاین , اجتماعی
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۱ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه

با پروژه آسان زمان را مدیریت کنید، نه پروژه‌ها را !