وزیر بهداشت در همایش شیوه های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی عنوان كرد
ضرورت همدلی و هم افزایی علمی برای پیشرفت کشور
پروژه آسان: وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت همدلی و هم افزایی علمی برای پیشرفت کشور، از لزوم ایجاد ارتباط مؤثر میان وزارت بهداشت و وزارت علوم و همین طور تقویت جایگاه علمی کشور در تمامی ابعاد یاد کرد و مرجعیت علمی را نه فقط در پژوهش، بلکه در آموزش و درمان نیز مورد توجه قرار داد و خواهان هدف گذاری صحیح در برای استفاده بهینه از منابع محدود برای حل مشکلات کشور شد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، در ششمین همایش شیوه های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی که امروز پنجشنبه 9 اسفندماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار نمود: علم و ارزش های علمی زمانی ارزش مضاعفی پیدا کرده و به اوج شکوفایی می رسد که در خدمت مردم و ملت قرار گیرند، در آن صورت است که تأثیر آن گسترده شده و عطر خوش آن کشور را فرا می گیرد.
وی ضمن اشاره به مجاهدت های بی شمار دانشمندان و دانش پژوهان این مرز و بوم از گذشته های دور تا حالا در راه دستیابی به علم، اضافه کرد: امروز نیز برای حفظ و پیشرفت کشور، نیاز به همدلی و هم افزایی داریم؛ نیازمند یک کار علمی و منسجم هستیم. به نظر بنده، آن چه که باید پیش روی ما قرار گیرد، مرجعیت علمی ملی است.
وی اظهار داشت: مرجعیت علمی، به خودی خود، امری بسیار باارزش است، اما این ارزش زمانی حقیقتاً نمایان می شود که در قالب یک حماسه و در بطن یک حرکت پرشکوه به وقوع بپیوندد. زمانی که این امر در کنار عرق ملی، عشق به وطن و تعلق خاطر به ملت قرار گیرد، تاثیر واقعی خودرا خواهد گذاشت. این مساله اما اندوهی در دل دارد؛ چونکه متاسفانه شرایطی فراهم ننموده ایم که این دو مقوله، یعنی علم و ملیت، بطور عمیق و هم زمان در هم تنیده شوند.
دکتر ظفرقندی یاد آور شد: بااینکه افراد بسیاری دارای مرجعیت علمی هستند، اما این مرجعیت، هنگامی که در آغوش ملت و در خدمت کشور و مردم قرار نمی گیرد، با وجود تمام احترام و ارزشی که برای آن قائل هستیم، نمی تواند هدف مورد نظر خودرا برای پیشرفت و توسعه کشور تامین کند.
وزیر بهداشت اظهار نمود: طبیعتاً برای دستیابی به مرجعیت علمی، تنها معیارهایی همچون اچ ایندکس یا استناد نمی توانند به عنوان مبنای اصلی و معیاری معتبر تلقی شوند. کوشش های علمی تنها زمانی باارزش است که در امتداد منافع و پیشرفت کشور باشد. به بیانی دیگر، مرجعیت علمی واقعی زمانی تحقق می یابد که علم و مطالعه در خدمت ملت قرار گیرد و در تمامی ابعاد اجتماعی، علمی و اجرائی اثرگذار باشد.
وی تصریح کرد: به نظر می آید در این نشست بیشتر به حوزه پژوهش توجه شده است، که البته این امر اشکالی ندارد و مفید می باشد. با این وجود، مرجعیت علمی تنها محدود به پژوهش نیست؛ بلکه در حوزه های آموزش، درمان و حتی در علوم غیرپزشکی نیز وجود دارد.
به اعتقاد وزیر بهداشت یکی از موانع عمده ای که موجب کندی رشد علمی ما شده است، عدم توانایی در برقراری ارتباط مؤثر و وثیق بین وزارت بهداشت و وزارت علوم، خصوصاً ارتباط میان علوم حوزه سلامت و سایر علوم مانند ریاضی، مهندسی و علوم انسانی است. این خلأیی است که باید به آن دقت کنیم و برای رفع آن راهکارهای مناسب را بیابیم.
دکتر ظفرقندی بیان کرد: اگر در عرصه آموزش، مراکزی داریم که افراد از کشورهای مختلف به آنجا می آیند تا فوق تخصص های خودرا فرا بگیرند، این خود نشانه ای از مرجعیت علمی است. بطور مشابه، در عرصه درمان نیز، مراکز مختلفی وجود دارد که افراد از کشورهای مختلف برای درمان به آنجا مراجعه می کنند و این نیز به صورتی مرجعیت علمی به حساب می آید.
وی عنوان کرد: مرجعیت به مفهوم محل رجوع است. به نظر من، با وجود تمامی مشکلات و چالش هایی که در پیش داریم، اگر با همت و تلاش مستمر در همین شرایط حرکت نماییم، می توانیم به دستاوردهای مهمی نائل شویم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: درست است که سهم بودجه سلامت محدود است و نمی توان با آن تمامی امور را به انجام رساند، اما این محدودیت نباید ما را از هدف گذاری صحیح باز دارد.
دکتر ظفرقندی افزود: باید در امتداد حل مشکلات اساسی کشور و مردم حرکت نماییم. اگر بودجه اندک در فضایی وسیع و بی هدف صرف شود، نه فقط به هیچ هدفی نخواهیم رسید، بلکه هیچ کس به هیچ چیز دست نخواهد یافت و در نهایت، همه دست خالی خواهند ماند. اما با هدف گذاری دقیق و اولویت بندی نیازهای واقعی کشور، می توانیم منابع محدود را بطور مؤثر و هدفمند در راستای حل مشکلات اساسی کشور و رفاه مردم هزینه نماییم.
وی همین طور درباب بهینه سازی منابع اظهار نمود: بهینه سازی منابع بدین معناست که باید در عرصه های مختلف شناسایی نماییم که کدام بخش می تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و با چه مکانیزم هایی این اثرگذاری را ایجاد نماییم.
وزیر بهداشت اظهار داشت: آن چه که به نظر می آید هم اکنون باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم، این است که در این راه، با کرامت و احترام با اساتید خود برخورد نماییم.
دکتر ظفرقندی خاطرنشان کرد: ممکنست عدد رتبه علمی کشور از ۱۴ به ۱۶ و یا ۱۷ تغییر کند، اما این تغییرات به هیچ وجه نشان دهنده رتبه ای کم نیست. اگر این عدد را به نسبت جمعیت، بودجه و تعداد دانشگاه ها بسنجیم، این جایگاه بازهم معتبر و قابل دفاع است. این موفقیت حاصل غیرت، همت و تلاش شما دانشمندان کشور است که در چنین جایگاهی قرار گرفته ایم.
وی اظهار داشت: اگر تنها از جنبه مالی یا بودجه ای به این مساله نگاه نماییم، شاید تطابق دقیقی با این رتبه نداشته باشیم، اما هدف و برنامه ریزی ما این است که این جایگاه را ارتقا دهیم. اگر این جایگاه رشد کند، جوانان کشور تنها آنرا به عنوان یک تغییر در رنکینگ های جهانی نخواهند نگریست؛ بلکه آنرا به عنوان نشانه ای از پیشرفت واقعی و علمی کشور خود خواهند دید، که انگیزه و امیدی برای ماندگاری بیشتر و مشارکت فعال در راه توسعه ملی به وجود خواهد آورد.
وزیر بهداشت بیان کرد: بیشترین عاملی که سبب ماندگاری و پیشرفت می شود، علاوه بر شرایط اقتصادی و اجتماعی، این است که ما چگونه با علم، عالم، دانشجو و استاد برخورد می نماییم. نحوه احترام به جایگاه علمی و پژوهشی این افراد و این که آیا آنها را به عنوان مشاوران و تصمیم سازان درنظر می گیریم یا خیر، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.
به گزارش وبدا، دکتر ظفرقندی در آخر اظهار داشت: بر این باورم که احترام واقعی به علم و نخبگان علمی زمانی محقق می شود که بتوانیم پیشرفت کشور را در تمامی عرصه ها با مشورت، تصمیم سازی صحیح و خرد جمعی پیش ببریم.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب