معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد

توافق برای ادغام آزمون سمپاد و نمونه دولتی در دوره دوم متوسطه

توافق برای ادغام آزمون سمپاد و نمونه دولتی در دوره دوم متوسطه

پروژه آسان: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره آزمون ورودی دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد در پایه نهم اظهار داشت: اردیبهشت ماه هرسال آزمون تیزهوشان و اواخر خرداد آزمون مدارس نمونه دولتی برگزار می گردد كه توافق كردیم برای كاهش استرس و تنش در این دوره هم برگزاری این دو آزمون یك بار و به صورت مشترك برگزار گردد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، علی زرافشان با اشاره به اینكه مبحث صدمه زا بودن آزمون های مدارس خاص در دوره ابتدایی دائما در دولت یازدهم مطرح بوده است، خاطرنشان كرد: مطالبه جدی سند تحول بنیادین، فراهم كردن زمینه تربیت همه جانبه در دوره آموزش عمومی بویژه دوره ابتدایی است.
وی اضافه كرد: از 350 هزار داوطلب آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی تنها 50 هزار نفر پذیرفته می شدند كه نشان دهنده رقابت بسیار دشواری بود. همینطور 220 تا 250 هزار نفر در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان شركت می كردند كه 15 هزار نفر پذیرفته می شدند، یعنی از هر 15 نفر یك نفر قبول می شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه وجود چنین فضای رقابتی و تك بعدی، حافظه محور و همراه با جهت گیری آموزشی در مدارس ابتدایی محیطی پراسترس را رقم زده بود، عنوان كرد: ما همزمان دو سیاست كاهش جمعیت مدارس خاص و حذف آزمون های ورودی را از چهار سال قبل در دست بررسی داشتیم كه در نهایت منجر به این مصوبه شد. در بند اول مصوبه اخیر بر دیگر روش های شناسایی و هدایت استعدادها تاكید می گردد. بر این اساس آموزش و پرورش باید با استفاده از ظرفیت های طرح شهاب و با روش های درون مدرسه ای و برون مدرسه ای زمینه شناسایی و استعداد دانش آموزان را فراهم كند.
زرافشان اضافه كرد: در بند دوم این مصوبه هم حذف آزمون ها در پایه ششم برای مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و سایر مدارس كه آزمون ورودی دارند مورد تاكید قرار گرفته است. برخی مدارس هیات امنایی، مدارس ماندگار و برخی مدارس غیردولتی هم از این جمله هستند. در بند سوم مصوبه هم به ممنوعیت بكارگیری جزوات كمك آموزشی در دوره ابتدایی اشاره می كند.
وی با تاكید بر اینكه « ما به جای ترحیم مدارس سمپاد به دنبال تعمیم و عمومیت بخشی و تنوع بخشی به سمپاد هستیم» اظهار نمود: بر مبنای پژوهش هایی، در حوزه توجه به استعدادها تك حوزه ای شده ایم و با تك روش آزمون، غربالگری می نماییم در حالیكه ما باید به همه استعدادها توجه و از تنوع روش ها برای شناسایی آنها استفاده نماییم. بیش از 16 روش در دنیا در این زمینه وجود دارد كه ما بعضی از آنها نظیر برگزاری جشنواره ها و مسابقات و جهش تحصیلی را انجام می دهیم و روش های دیگر را بررسی می نماییم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شناسایی و بررسی روش های متنوع شناسایی استعدادها و پیشنهاد احیای سازمان ملی استعدادهای درخشان عنوان كرد: در سال های اخیر بخش عمده ای از جوایز در جشنواره جوان خوارزمی نصیب دانش آموزان فنی و حرفه ای می گردد در حالیكه آنها را تیزهوش تلقی نمی كنند.
زرافشان از برگزاری جلساتی با مدیران برخی مدارس غیردولتی خاص به دنبال ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی برای انتخاب روش های جایگزین آزمون اطلاع داد و درباره وضعیت دانش آموزان فعلی دوره اول متوسطه سمپاد اظهار داشت: در یك فرآیند سه ساله دانش آموزانی كه فعلا در این مدارس اند ادامه تحصیل می دهند تا دوره تحصیلی شان به آخر برسد.
وی كه برنامه تلویزیونی پرسشگر سخن می گفت، اضافه كرد: درباره نحوه ادامه فعالیت این مدارس بعد از این دوره سه ساله هم جلساتی خواهیم داشت. سه روش پیشنهاد شده است، یكی از آنها این است كه این مدارس تا دو سال دیگر فعال می باشند و پس از دو سال تبدیل به مدرسه عادی دولتی می شوند. یك پیشنهاد دیگر این است كه هر دو مدرسه سمپاد ادغام شوند تا یك فضا خالی شده و تبدیل به مدرسه دولتی شود. یك پیشنهاد دیگر هم هیات امنایی شدن این مدارس است.
زرافشان درباره آزمون ورودی دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد در پایه نهم هم اظهار داشت: اردیبهشت ماه هرسال آزمون تیزهوشان و اواخر خرداد آزمون مدارس نمونه دولتی برگزار می گردد و توافق كردیم برای كاهش استرس و تنش در این دوره هم برگزاری این دو آزمون یك بار و به صورت مشترك برگزار گردد.



1396/11/23
14:07:13
2.5 / 5
4732
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , مدارس
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(1)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۸ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه