ضمن اشاره به دشواری تامین هزینه تحصیل فرزندان در خارج توسط برخی خانواده ها اعلام شد

شهریه مدارس خارج از كشور عجیب غریب نیست، اعتراض چندانی به آزمون اعزام معلمان به خارج وارد نیست

شهریه مدارس خارج از كشور عجیب غریب نیست، اعتراض چندانی به آزمون اعزام معلمان به خارج وارد نیست

پروژه آسان: رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش ضمن دعوت از خیرین و موسسان صاحب صلاحیت برای واگذاری مدارس ایرانی در خارج از كشور اظهار داشت: در حال برنامه ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب سازی آیین نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، غلامرضا كریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه با مبحث چالش های مدارس ایرانی خارج از كشور به روی آنتن شبكه آموزش رفت با اشاره به اینكه مدارس خارج از كشور قدمت ۱۳۴ساله دارند اظهار داشت: ۱۰۰ سال قبل در نجف اشرف، كویت، پاكستان و... هم مدارسی تاسیس شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بیش از ۸۰ كشور جهان مدرسه دایر كردیم.

وی اضافه كرد: هم اكنون ۱۰۸ مدرسه با ۱۳هزار دانش آموز در ۵۸ كشور داریم. سایر كشورها هم مدارس مختلف در خارج دارند. آلمان هم ۱۴۹ مدرسه با ۳۵۰ هزار دانش آموز در ۱۶۶ كشور دارد. فرانسه ۴۸۸ مدرسه با ۳۲۰ هزار دانش آموز در ۱۳۰ كشور دارد. هند ۷۸ مدرسه در ۱۸ كشور با یك میلیون دانش آموز و آمریكا ۱۹۳ مدرسه با ۲۵۰ هزار دانش آموز و پاكستان ۴۲ مدرسه با ۴۰۰هزار دانش آموز در ۱۸كشور دارد. در واقع كشورها برای پوشش اتباع خود مدارسی در سایر كشورها دایر می كنند.

تحصیل ۵۰۰ هزار دانش آموز در مدارس خارج از كشور /تحصیل ۱۳ هزار از این تعداد در مدارس ایرانی

رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه به روایتی چهار میلیون ایرانی در خارج از كشور داریم اظهار داشت: از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر دانش آموز هستند كه ۱۳ هزار نفرشان در مدارس ایرانی تحصیل می كنند، البته دلایل خروج ایرانی ها از كشور متفاوت می باشد و همه آنها تمایل ندارند تا فرزندشان در مدارس ایرانی تحصیل كنند و می خواهند فرزندشان در مدارس خارجی تحصیل كنند و سپس وارد دانشگاه شوند. اما عده ای كارمند دولت اند و فرزندشان باید در مدارس ایرانی درس بخواند.

كریمی ادامه داد: برای سه گروه از افراد فرصت تحصیل فراهم نموده ایم: نخست فرزندان كارگزاران نظام، دسته دوم اتباع ایرانی كه علاقمند هستند فرزندشان در مدرسه ایرانی درس بخواند و گروه سوم كسانی هستند كه به نظام جمهوری اسلامی علاقمندند ولی ایرانی نیستند. سه هزار دانش آموز ما غیرایرانی اند كه بیشتر از افغانستان هستند؛ اغلب سفرای افغانستان تمایل دارند فرزندشان به مدرسه ایرانی برود. تاجیك ها، آذربایجانی ها، عراقی ها و... هم از همین جمله اند.

وی با اشاره به اینكه حدود ۱۷۰۰ نفر از دانش آموزان ما فرزندان كارگزاران هستند و دانش آموزان فرزندان اتباع ایرانی هم ۸۳۰۰ نفر هستند، درباره كیفیت مدارس ایرانی اظهار داشت: مباحث مطرح درباره كیفیت تا حدی درست است وقتی مدرسه ای در كشور آفریقایی داریم كه هشت دانش آموز دارد طبیعتا امكان بیشتر از یك زوج فرهنگی را نداریم كه باید چند پایه را تدریس كنند. البته سیستم های آموزش از طریق دور را تقویت كرده ایم كه قابل استفاده می باشد.

تاثیر روابط سیاسی و چالش های آن در فعالیت مدارس ایرانی خارج از كشور / كوشش برای رفع مشكلات این مدارس تا مهر ۹۷
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیل شدن برخی مدارس در كشورهای همسایه نیز، اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این است خدماتی كه برای اتباع ایرانی داریم حتما عرضه شود، مگر كشور میزبان كارشكنی كند یا مسائلی به وجود بیاید كه مشكلاتی تولید شود. فعالیت مدارس ایرانی هم در چارچوب روابط سیاسی دوكشور است و وقتی این روابط دچار چالش می گردد مدرسه هم در این چالش ها و روابط سیاسی تحت تاثیر قرارگرفته و ممكن است به تعطیلی كشانده شود كه تلاش می نماییم تا اول مهر مشكلات را حل نماییم.

شهریه مدارس ایرانی خارج از كشور عجیب و غریب نیست

وی درباره شهریه های بالای مدارس ایرانی عنوان كرد: اعداد شهریه عجیب و غریب نیست. بخشی معلمان ما اعزامی اند كه اكنون حدود ۴۰۷ نفر هستند. ۴۰۰ معلم به تبع همسر هم در خارج داریم، به عبارتی ۸۰۰ معلم استخدام دولت اند و هزینه هایشان را تمام و كمال می پردازیم. ۷۰۰ نیروی محلی برای اداره مدرسه داریم كه بخشی از هزینه نیروهای خدماتی از دانش آموزان دریافت می گردد. در دوكشور امارات و انگلیس مدرسه غیردولتی داریم.

كریمی با اشاره به وضع قوانینی برای مدارس خارجی از جانب برخی كشورها اظهار داشت: بر این اساس باید مطابق قوانین آنها عمل نماییم. مثلا می گویند باید زبان ما در مدرسه شما آموزش داده شود. ما هم۴۸ مدرسه خارجی در ایران داریم كه همین فضا را برای آنها فراهم می نماییم و می گوییم باید در مدارس آنها فارسی تدریس گردد.

وجود پشت نوبتی برای ورود به مدارس ایرانی در تركیه و روسیه

به قول وی در تركیه ۲۰۰، ۳۰۰ پشت نوبتی برای ورود به مدارس ایرانی داریم اما ظرفیت نداریم. در روسیه هم همینطور است.

رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه وزارت امور خارجه همكاری نزدیكی با آموزش و پرورش در اداره مدارس دارد، بویژه مدارس كم جمعیت در نزدیكی سفارتخانه ها كه سفارت معمولا خودش اجاره بهای مدرسه را تامین می كند اظهار نمود: بودجه امسال ما ۱۸۰میلیاردتومان است. این بودجه سال قبل ۱۱۸ میلیارد تومان بود كه بخشی به دلیل افزایش نرخ ارز است. از جانب دیگر دغدغه آموزش و پرورش برای پوشش دانش آموزان در خارج از كشور هم در رشد بودجه موثر بوده است.

برخی شرایط برای اعزام معلمان به خارج از كشور
اعتراض چندانی به آزمون اعزام معلمان به خارج وارد نیست/عدم دخالت عامل انسانی در آزمون


كریمی ادامه داد: اعزام معلمان یك فرصت تلقی می گردد و بخش عمده ای از آن استقبال می كنند. ۱۷ هزار و ۳۰۰ نفر در آزمون اعزام به خارج شركت كردند كه حدود هزار نفر از آنها قبول شده و باید مصاحبه شوند. البته محدودیت هایی اعم از برخورداری از ۸ تا ۲۷ سال سابقه خدمتی را لحاظ كردیم و اینكه اگر زنی همسرش معلم نباشد نمی تواند در آزمون شركت نماید.

وی با اشاره به اینكه انتخاب بر اساس مصاحبه حضوری خواهد بود و فرد برگزیده باید ظرفیت یك دیپلمات فرهنگی را داشته باشد عنوان كرد:
۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر برای دو تا سه سال آینده نیاز داریم. تسلط بر زبان هم یكی دیگر از شرایط ماست. اصرار داریم در مصاحبه معلم حتما علاوه بر رشته تخصصی ظرفیت لازم بعنوان كارگزار دیپلماسی آموزشی را داشته باشد. دهها نهاد نظارتی كار را با حساسیت دنبال می كنند و از سفرای برجسته دعوت می نماییم تا فرایند مصاحبه را ببینند.

رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش درباره اعتراض به آزمون اعزام اظهار داشت: آزمون را مركز سنجش وزارتخانه برگزار كرده و معمولا شبیه كنكور است و خیلی اعتراض به آن وارد نیست زیرا مكانیزه است و عامل انسانی در آن دخیل نیست.

كریمی در انتها ضمن دعوت از خیرین و موسسان صاحب صلاحیت برای واگذاری مدارس ایرانی در خارج از كشور اظهار داشت: در حال برنامه ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب سازی آیین نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.

كارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه: سازمان برنامه و بودجه به مدارس ایرانی خارج از كشور كمك كند
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، علیرضا بیگدلی، كارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه هم در این برنامه با اشاره به اینكه برخی مدیران آموزشی و پرورشی اهمیت و لزوم مدارس خارج از كشور را باور ندارند اظهار داشت: این مدارس پشتیبانی مالی می خواهند. با عنایت به مشكلات عمده مالی در آموزش و پرورش، باید سازمان مدیریت كمك نماید.
وی با اشاره به اینكه خوشبختانه در كشورهای همسایه شاهد توجه مردم برای آموزش فرزندشان بر مبنای سیستم جمهوری اسلامی هستیم زیرا اغلب آنها برنامه شان این است كه به ایران برگردند اظهار داشت: در استانبول تعدادی از افراد متقاضی ورود به مدارس ایرانی اند اما به علت كمبود ظرفیت از این حق محروم هستند.

وی درباره چالشهای مدارس ایرانی خارج از كشور اظهار داشت: مهمترین چالش این است كه از ۵۰۰ هزار نفر اتباع ایرانی در خارج كه در سن آموزش قرار دارند ۱۳ هزار نفرشان در مدارس ایرانی درس می خوانند. فارغ از آمارها، پذیرفته شدن حضور فرهنگ ایرانی در كنار سایر فرهنگ هاست و همه موظف ایم به تقاضاهای مردم برای توسعه و ارتقای كیفیت مدارس خود پاسخ دهیم.

تكلیف سفرا برای سرمایه گذاری در مدارس ایرانی
برخی چالش های مدارس خارج از كشور به سفرا بازمی گردد


كارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینكه سفرا را موظف كردیم در مدارس ایرانی سرمایه گذاری كنند عنوان كرد: باید به كیفیت این مدارس توجه گردد. باید بپذیریم مدارس ایرانی، بخشی تخصصی از آموزش و پرورش كشور بوده وقابل مقایسه با بخش های دیگر نیستند و اینها باید شیوه های خلاقانه آموزش را بكاربگیرند. به هر روی مردم مدارس ایرانی را با مدارس دیگر مقایسه می كنند.

بیگدلی اضافه كرد: البته بخشی از چالش های این حوزه به سفرا برمیگردد. سفرا باید مدارس را بعنوان بخش مهمی بپذیرند. اگر تصویر ضعیفی در مدارس عرضه شود درست مانند آن است كه تصویری ضعیف از كشور عرضه كرده ایم.

وی با اشاره به اینكه برخی مدیران آموزشی و پرورشی به اهمیت و لزوم مدارس خارج از كشور باور ندارند اظهار داشت: این مدارس پشتیبانی مالی می خواهند. با عنایت به مشكلات عمده مالی در آموزش و پرورش، باید سازمان مدیریت كمك نماید. بحث حمایت وزارت خارجه بسیار جدی است زیرا فرزندان ما به اجبار در این مدارس درس می خوانند و آرزو می نماییم بهترین مدارس باشند.

برخی ایرانی ها مقیم كشورهای دیگر به سختی هزینه مدرسه فرزندشان را تامین می كنند

كارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: برخی ایرانی ها مقیم كشورهای دیگر به سختی هزینه مدرسه را تامین می كنند و سبب شده فاصله ای بین فرزندان ماموران دولت و فرزندان مقیم تولید شود و گلایه هایی پیش بیاید. خاطرم هست مثلا ۳۰۰تا ۷۰۰ یورو در تركیه از ایرانیان بابت شهریه دریافت می شد كه تامین آن برای برخی سخت بود. هرچند هیات امنای مدرسه كمك می كرد و نرمش و انعطاف وجود داشت.

بیگدلی در ادامه به عملكرد برخی معلمان اعزامی به مدارس خارج از كشور انتقاد نمود و اظهار داشت: وجود برخی مقررات داخل و تعمیم آن به خارج مشكلاتی بوجود آورده است. مثلا معلمی می گوید ۲۰ ساعت موظفی تدریس دارد، آنها روزی سه و نیم تا چهار ساعت تدریس می كنند و باقی وقت خویش را بیرون برای كار دیگر صرف می كنند.

وی اضافه كرد: البته در مقابل معلمانی هم داریم كه خالصانه كار می كنند. گاهی خوشحال می شویم كه بعضی از اینها بعد دو سال به ایران برمی گردند زیرا ۱۰ سال هم بمانند نمی توانند خویش را با شرایط وفق بدهند، در مقابل هم معلمان خوب و درخشانی داریم كه افسوس می خوریم چرا سریع برمی گردند. نباید به این مدارس به چشم جایی نگاه شود كه یك معلم بیاید دو سالی حق ماموریت دلاری بگیرد و برگردد.

مسؤلیت سفرا در مدارس به رسمیت شناخته شود

كارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه پیشنهاداتی را هم جهت رفع مشكلات موجود عرضه و اظهار نمود: مهمترین پیشنهاد استفاده از تجارب مجموعه همكاران آموزش و پرورشی است كه مدتی به خارج اعزام شده و برگشته اند. همینطور همكاری وزارت خارجه و آموزش و پرورش باید جدی تر باشد و مسؤلیت سفرا در مدارس به رسمیت شناخته شود نه اینكه تلاش كنند مدارس را از مجموعه سفارتخانه ها دور كنند كه در گذشته شاهد آن بوده ایم.

وی ادامه داد: باید حق ایرانی ها را برای حضور در این مدارس به رسمیت بشناسیم و به این مطالبه پاسخ دهیم. باید ایرانیانی كه در این مدارس پرورش یافته اند، حامی نظام اند و آنجا زندگی می كنند را شناسایی و آثار این دیپلماسی فرهنگی را بیشتر به مسئولان توضیح دهیم و از حمایت هایشان برخوردار شویم.




1397/02/23
15:05:16
5.0 / 5
4518
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , دانش آموز
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۳ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه