نبود مهارت خواندن در بیشتر از ۹۰ درصد از كودكان ۱۰ ساله كشورهای فقیر
پروژه آسان: 90 درصد از كودكان در سن 10 سالگی در كشورهای فقیر قادر به خواندن كتاب های ساده نیز نیستند؛ این در شرایطی است كه این درصد در كودكان 10 ساله كشورهای ثروتمند تنها 9 درصد است.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، داده های گردآوری شده توسط بانك جهانی و سازمان ملل متحد هم چنین نشان داده است كه در صورتیكه كل ۱۳۵ كشور با درآمد پایین و متوسط با یكدیگر در نظر گرفته شوند، بیشتر از نیمی از كودكان نمی توانند یك متن ساده را در سن ۱۰ سالگی بخوانند.
بانك جهانی هدف جدیدی را برای كاهش دست كم ۵۰ درصدی میزان آن چه كه "فقر یادگیری" نامیده می شود، تا پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی در نظر گرفته است؛ هدفی كه آنرا "جاه طلبانه" اما در عین حال "قابل دستیابی" توصیف می كند.
"فقر یادگیری" در كشورهای كم درآمد و متوسط ۵۳ درصد برآورد شده و در فقیرترین كشورها به ۹۰ درصد نیز می رسد.
بر طبق این گزارش به دنبال تمركز اهداف توسعه هزاره در ورود فرزندان به مدرسه، بیشتر این كودكان تحت آموزش هستند اما هنوز مدرسه ابتدایی را با "مهارت های اساسی" به اتمام نرسانده اند. ۲۶۰ میلیون كودك دیگر نیز هنوز به مدرسه راه پیدا نكرده اند.
چالش تبدیل دسترسی به آموزش، به یادگیری با كیفیت توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو) تا سال های ۱۴-۲۰۱۳ میلادی برجسته شده و هدف اصلی توسعه پایدار ۲۰۳۰ در زمینه آموزش را پی ریزی كرده است.
این هدف جدید از همكاری نزدیك بین بانك جهانی و انستیتوی آمار یونسكو پدید آمده است. این دو سازمان برای دستیابی به ردیابی دقیق تر روند این هدف، یك بانك اطلاعاتی سیستماتیك تر از داده های یادگیری موجود را گردآوری كرده و از مقایسه آن در سراسر كشورها اطمینان حاصل می كنند.
این گزارش نشان داده است كه پیشرفت در زمینه رفع شكاف سوادی برای رسیدن به هدف جهانی در دستیابی به آموزش با كیفیت برای همه تا سال ۲۰۳۰ میلادی بسیار آهسته است. پیش بینی می شود با سرعت پیشرفت فعلی، حدود ۴۳ درصد از كودكان ۱۰ ساله در سال ۲۰۳۰ میلادی هنوز هم قادر به "خواندن ماهرانه" نخواهند بود. بر طبق این تحلیل، مقابله با این كسری، نیاز به پیشرفت در یك نرخ و مقیاس "بی سابقه" دارد.
مدیر "آموزش جهانی تمرین" در بانك جهانی با توصیف یادگیری خواندن بعنوان "نقطه عطفی در زندگی هر كودك"، خواندن را یك مهارت اساسی دانست كه "پیش شرط مشاركت فعال در جامعه و دروازه ای برای سایر نتایج یادگیری" است.
او اصرار كرد كه از بین بردن "فقر یادگیری" به همان اندازه لازم است كه ریشه كنی فقر شدید، سوءتغذیه و گرسنگی اهمیت دارد.
این گزارش افزوده كه آموزش و پرورش یك حق انسانی با "ارزش ذاتی" است و نقش آنرا بعنوان محرك توسعه، رشد و رقابت ارزیابی كرده است. بر طبق این گزارش عدم تسلط در خواندن می تواند عواقب زیادی برای موفقیت در یادگیری یا بازار كار داشته باشد.
به نوشته روزنامه گاردین، این هدف جدید برای پشتیبانی از كشورها جهت توسعه سیستم های آموزشی طراحی شده كه جوانان بتوانند بعنوان "شهروندانی كارآمد و بامهارت" آنرا ترك كنند.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب