چند سفارش امتحانی برای دانش آموزان
به گزارش پروژه آسان بدون تردید ترس از امتحان بین دانش آموزان، حدودا همه گیر و رایج است و می توان گفت مهمترین علت این موضوع، نتیجه ای است كه از امتحان به دست می آید. نتیجه ای كه مدرك قبولی یا مردودی محسوب شده و سبب ارتقا، تهدید، تشویق و یا تنبیه می شود.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، مهمترین عوامل ایجاد ترس و اضطراب امتحان و راه های کاهش آن در این حوزه مخصوصاً در این روزهای کرونایی و انواع روش های مطالعه در ادامه خواهد آمد:
مهمترین عوامل ایجاد ترس و اضطراب امتحان
۱- ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده
۲- سخت گیری معلمین در طول سال تحصیلی
۳- انتظار بیش از اندازه والدین
۴- عدم وجود خودباوری در فرد
۵- نامشخص بودن سؤالات
۶- عدم آمادگی کافی برای امتحان
بررسی روش های کاهش ترس از امتحان
۱- تنظیم برنامه خواب و استراحت: برخی با این تصور که هنگام امتحانات برای مطالعه بیشتر اصلا نباید خوابید و یا بسیار کم خوابید، خود سبب خستگی ذهنی و در نتیجه فراموشی بیشتر در مطالب خوانده شده می گردند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط در آن هیچگاه مفید نخواهد بود
۲- پرهیز از کاهش تغذیه: افراط و تفریط در تغذیه اثرات نامطلوبی در بر خواهد داشت. بایستی با خواب و استراحت کافی و هم تغذیه مناسب، از لحاظ روحی و جسمی، خویش را آماده امتحان کرد.
۳- آماده شدن برای امتحان: داشتن برنامه ریزی و روش های صحیح مطالعه در طول سال تحصیلی
الف - مطالب درسی را بتدریج و در طول زمان مرور کنید، نه اینکه در آخرین دقایق پیش از امتحان به مطالعه فشرده بپردازید.
ب - از یادداشت های خود، یادداشتهای فشرده ای بردارید، تا بازسازی ذهنی، رمز گردانی و مرور مطالب برایتان مفید واقع شود.
ج - تلاش کنید به نوع آزمون پی ببرید، تا بتوانید مطالعه خویش را متناسب با آن پیش ببرید.
۴- تاکید بیشتر بر مطالبی که انتظار دارید جزء سؤالات امتحانی باشد: می توانید محدوده سؤالاتی را که در امتحان مطرح خواهد شد، حدس زده و بیشتر به آنها بپردازید. برای این منظور سؤالات امتحانی سال های گذشته کمک خواهند کرد. همینطور توجه به مطالب و موضوعاتی که استاد و یا معلم در کلاس درس بیشتر روی آنها تکیه می کند
۵- پرهیز از اضطراب های متفرقه: مثلا شب امتحان مسابقات فوتبال را دنبال نکنید. اگر امتحان قبلی رضایت بخش نبوده است، به آن نیندیشید و تحلیل امتحان قبلی را به فرصت مناسب خودش موکول کنید
۶- داشتن تصور ذهنی مثبت از خود: به جای پرداختن به جنبه های منفی، همواره یک تصویر ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و بعد از تلاش کافی جهت مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید.
۷-ذکر نام و یاد خداوند همیشه و در همه حال سبب آرامش انسان می شود، پس بهتر است واجبات را به صورت مرتب و سر وقت به جا آوریم.
انواع روش های مطالعه
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا و به نقل از مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش انواع روش های مطالعه به این شرح است:
الف - روش پس ختام: این روش یکی از مهمترین و معروفترین روش های بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن (PQ۴R) متشکل از حروف اول شش مرحله آن است:
۱- مراحل پیش خوانی: در این مرحله کتاب یا مطلب به صورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه می شود. همچون موارد این مرحله خواندن عنوان فصل ها، خواندن سطحی فصل، توجه به تصاویر، بخش های اصلی و فرعی و خلاصه دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخش های مختلف کتاب با یکدیگر است.
۲- مرحله سؤال کردن: بعد از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار سبب افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می شود.
۳- مرحله خواندن: در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و هم پاسخگویی به سؤالات مرحله قبل است. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می توان از کارهایی مثل یادداشت برداری، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست.
۴- مرحله تفکر: در این مرحله هنگام خواندن، ساختن سؤال ها و ایجاد ارتباط بین دانسته های خود، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد هم مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی امکان دارد در مراحل پنجم و ششم هم یعنی در مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد.
۵- مرحله از حفظ گفتنی: در این مرحله باید بدون رفتن به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سؤالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در چارچوب کلمات برای خود بیان کرده، در غیر این صورت لازم است که باردیگر به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در انتها هر بخش انجام می گیرد و وقتی بخش های یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می شویم.
۶- مرحله مرور کردن: این مرحله که مرحله آزمون هم مشهور است در انتها هر فصل انجام می گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و هم ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع رجوع شود. یکی از طریق های کمک به این مرحله پاسخگویی به سوالات و تمرینات آخر فصل است. اجرای این مرحله می تواند مقداری از اضطراب امتحان را کم کند.
ب - روش دقیق خوانی: هدف از این مرحله این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و به صورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. بعضی از فنون موجود که می تواند به روش دقیق خوانی کمک نماید عبارتند از:
۱- تکنیک خلاصه برداری: به نوشتن عبارت، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته، به صورتی که در مرور مطالب با نگاه کردن و خواندن خلاصه ها، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه ها هم باردیگر خلاصه برداری شود.
۲- تکنیک سازماندهی مطالب: این تکنیک سبب افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می شود. برای سازماندهی مطالب، استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از:
- مبحث اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می چرخد.
- نکات اصلی: خطوط و اندیشه های اصلی و مهم هستند که در مجموع مبحث اصلی را می سازند و از صراحت بیشتری برخوردار می باشند.
- نکات جزئی: اطلاعات جزئی تر هستند که به صورت مثال ها، نمونه ها، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می شوند.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب