تسترهای غذا؛
شكموهای پولساز اینترنتی
پروژه آسان: قم روزگاری هیچ كس فكر نمیكرد باچشیدن غذا می شود هم معروف شد و هم پولدار، البته شناخت ابعاد فعالیت این تسترها هم عنصری است كه باید از نو شناخت.
امروزه که گوشی همراه به عضوی جدانشدنی و انکارناپذیر مبدل شده از کودک و جوان تا میانسال و پیر را در تمام ساعات شبانه روز درگیر خود کرده است. البته نباید چشم بر روی فرصت هایی که این همراه عزیز برای همه اقشار جامعه فراهم نموده بست، بارز ترین موقعیت و فرصت طلایی ایجاد مشاغل و کسب کارهای اینترنتی بوده که هرکس بسته به ظرفیت و استعداد خود آنرا بکار گرفته است. با اینترنتی شدن بیشتر مشاغل جای بحث داغ غذا و خوراکی های خوشمزه در فضای مجازی خالی بود و فعالیت اینترنتی دراین زمینه را می طلبید. در واقع تغییر شکل و شمایل وجهه مشاغل و ظهور نوع دیگری از حرفه ها را بایستی مرهون این فضای موجود دانست که فرصت پیشرفت و بهبود سطح کیفیت تولیدات را با اشتراک گذاری آنها و فعالیت در رقابت با دیگر مشاغل را ایجاد کرد.
تستر کیست؟
تستر همانطور که از اسمش پیداست به شخصی گفته می شود که غذاهای مختلف را از جهت کیفیت و طعم آن تست می کند. اما امروزه برخلاف تصور عامه فود تستر شامل افرادی می شود که علاوه بر حس چشایی بالا و قدرت درک طعم غذاها اطلاعات وسیعی درباره انواع غذاها نیز دارند و محصولات شرکت ها و رستوران هارا پیش از تولید انبود معرفی می کنند. درواقع در گذشته دانش و تخصص دراین زمینه چندان مهم نبود و صرف شناسائی کیفیت غذاها کافی بوده است. اما اینک آنچه که بیشتر ارجحیت دارد دارا بودن تخصص و تجربه بالا در این رشته و قدرت انتقادی و گذراندن دوره های لازم است. فردی که می خواهد این حرفه را به طور جدی دنبال کتد بایستی رشته دانشگاهی خودرا در دایره مربوط به صنایع غذایی و تغذیه و آشپزی انتخاب نموده و تحصیل کند تا هم از لحاظ نظریه هم عملی خبره در حرفه خود باشد.
آیا وجود تسترها لازم است؟
عنوان تستر فود مفهوم نوظهوری نیست بلکه ریشه در گذشته های دور دارد، در زمان های قدیم تستر غذای افراد مهم و سرشناس را برای حصول اطمینان از سالم بودن غذا و امنیت جانی وی می چشید و چه بسا شغلی پرافتخار و جان نثار هم تلقی می شد و هدایا و سکه های زیادی نیز دریافت می کردند. این سابقه تاریخی حضور تسترها هم در ایران و هم خارج از کشور ما نمایان است و نشان از ارزشمندی این حرفه دارد گرچه وجهه امروزی و شرایط آن کمی دستخوش تحول شده است.
حضور یک تستر(کارشناس غذا) به جهت افزایش و ارتقاء سطح کیفیت غذای رستوران ها بسیار مهمست و ازین رو یک فضای رقابتی را بوجود آورده، چونکه هر رستوران برای افزایش مشتری و جلب توجه عامه اهتمام بر ارتقاء کیفی تولیدات خود می کند و بدین گونه شاهد خواهیم بود که روزبه روز کیفیت غذاهای یک منطقه رقابتی افزایش می یابد همچون بازار رقابتی که در قبال بازار انحصاری قرار می گیرد و نفع خریدار نیز در گرو گروه اول است، اما مشکل اینجاست که گاهی رستوران های یک حوزه با تبانی و هماهنگی یکدیگر کیفیت و قیمت غذاهای تولیدی خودرا در یک سطح حفظ می کنند و حق انتخابی برای مشتری قرار نمی دهند که البته حضور یک تستر منصف می تواندچاره ساز این مشکل شود و جلوی این کارشکنی هارا بگیرد.
در بین مشاغل می توان اذعان کرد که تستر فود یک شغل خوشمزه و پرهیجان و بالطبع پر درآمد است، انسان سیری ناپذیر و تنوع طلب از هیچ لذت و هیجانی جهت زندگی خود فروگذار نمی کند و اهتمام و تلاش خودرا در این راستا بکار می گیرد تا لحظات خوشایندی را به ارمغان بیاورد. اینکه در یک رستوران هرچه می خواهی سفارش بدی و بابت غذایی هم که خوردی پول دریافت کنی انگیزه روی آوردن به این حرفه را دوچندان کرده است.
کار تسترها چیست؟
تستر ها همان فودبلاگرها هستند ولی همانگونه بلاگرها فقط تبلیغاتچی نیستند تسترها هم اصل کارشان فقط تبلیغ نیست. بیشتر فود بلاگرها صفحه ای در اینستاگرام دارند و تجربه مراوده با رستوران های مختلف و خوردن خوراک های متنوع را با دوستان و مخاطبان خود به اشتراک می گذارند، با معرفی یک غذا از مکانی خاص به رسمیت و شناساندن آن مکان نیز کمک می کنند. در ایران تسترها بیش از آنکه مدرک خاصی داشته باشند با بهره گیری از فضای مجازی و دیده شدن خودشان را بعنوان تستر معرفی می کنند و دیگران به همین واسطه به آنها اعتماد کرده و به تستر و یا ادمین وی پیشنهاد کار میشود و با مراجعه به رستوران طی قراردادی اهتمام میکنند کارهای خودرا از سر بگیرند. حال اگر کار آنها اصولی و حرفه ای بود بیشتر روی طعم و مزه ها نظر کارشناسی میدهند تا کیفیت رستوران ارتقا پیدا کند. اگر هم فقط کار تبلیغاتی است که با درست کردن کلیپ ها یا شوهای خاص از غذاهای رستوران به شکل نمادین تعریف میکنند.
این کاربران سلبریتی فضای مجازی به جهت بستن قرارداد کاری با مدیر یک رستوران پست و استوری های خودرا برای مدت تعیین شده ای به معرفی کامل آن مکان و خوراک های گوناگون و متنوع آنجا اقدام می کنند و ازین رو این مدت و شرایط حاکم بر آن با توافق درخلال طرفین حاصل می شود و قابل تغییر است، بسته به بازدهی و نتیجه کار طبیعتاً هزینه پرداختی به فودتستر نیز افزایش یا کاهش پیدا کرده و متغیر خواهد بود.
بایدها و نبایدهای کاری یک فودبلاگر
فود بلاگر برای موفقیت در حیطه کاری خود لازم است تخصص و مهارت خودرا به مخاطبانش ثابت کند و آموزش های لازم درمورد آشپزی و تغذیه سالم و غذاهای مورداستفاده حداکثری مردم را فراموش نکند تا اعتماد مخاطب جلب شود و بگفته های وی اطمینان پیدا کند. اگر با دانش و تخصص لازم سخن گفته شود هم اعتماد بنفس وی همچنان حفظ شده و هم به جذب فالوور می انجامد و پیشرفت کاری زودتر میسر خواهدشد.
تستر نباید مطالب ضد و نقیض در صفحه خود منتشر کند و به صورتی صاحب سبک باشد، اگر امروز سخنی گفت فردا همان را تکذیب نکند و بگفته های خود عمل کند و پس بخاطر دریافت مبلغی بیشتر حرفی خلاف واقع به زبان نیاورد و به صورتی صاحب سبک باشد، اگر طعم یک غذا چندان تعریفی ندارد و فاقد استانداردهای کاری است نباید با آب و تاب از آن تعریف و تمجید گزافه کند چونکه این رفتار خلاف عرف کاری و اخلاقی است و جایگاه این سلبریتی را متزلزل می کند، برای مثال اگر از طعم یک غذا راضی نبوده و و یا از خوراکی همچون فست فود خوشش نمی آید آنرا به مخاطب خود معرفی نکند. شاید به شهرت برسد اما این شهره بودن واهی بوده و دوام و پایداری چندانی ندارد.
علاوه بر این فود بلاگر باید ویدئو و تصاویر صفحه خودرا با حجم کم بالاترین کیفیت منتشر کند، حال یا خودش مهارت های لازم عکاسی را فرا می گیرد و دوره می بیند و یا افرادی را برای این کار استخدام می کند، چونکه این حق مخاطب است که در قبال دنبال کردن وی اطلاعات مفید و جامع و کاملی دریافت کند.
توانایی و سلامت جسمی و فردی وی باید تایید شده و تکنسین حرفه ای و کارشناسی توانا باشد تا بتواند درمورد ارزش غذایی خوراک های مختلف نظر دهد و داور شود، درغیر اینصورت نه فقط موفقیتی کسب نمی کتد بلکه به مرور زمان مخاطب خودرا نیز از دست می دهد.
یک تستر باید منتقد خوبی هم باشد و نکات مثبت و منفی یک غذا را به زبان بیاورد نه اینکه فقط جنبه های مثبت آنرا بیان کند و به تعریف و تمجیدهای اغراق آمیز روی بیاورد، ازین رو اگر منتقد خوبی باشد می تواند به معرفی غذاهای ایرانی حتی در سطح بین الملل نیز بپردازد و افق های جدیدتری را برای خود ایجاد کند.
یک تستر کاربلد می داند که به چه فعالیتی اقدام نماید که توجه هر بیننده ای را برانگیزد، اگر تغذیه سالم رویه عامه مردم شود می داند که با معرفی تولیدات سالم بهتر به نتیجه می رسد و یا اگر غذای بومی منطقه ای را می خواهد معرفی نماید مسلماً هوشیار است که اگر برخلاف دستور پخت آن تهیه شود و یا به منطقه ای دیگر اصالت آن غذا را نسبت دهد خشم و غضب مخاطب را به همراه می آورد چونکه میراث غذای هر کشوری برای مردم آن بسیار حائز اهمیت می باشد و نباید دستخوش تحول و یا اشتباه شود.
مهندس مهدی باقرزاده، مدیرعامل مجموعه مثبت شش قم در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: در ابتدا بعضی از این سلبریتی های مجازی با مراجعه به رستوران و نمایاندن و معرفی غذاهای خوش رنگ و لعاب به عامه مردم و برخی نیز با آموزش طبخ و تهیه غذاهای متنوع و تولید محتواهایی از این قبیل به تستر تبدیل می شوند.
باقرزاده اضافه کرد: اینکه گفته شود یک تستر باید حتما مدرک خاصی داشته باشد درست نیست و پس تنها با گذراندن دوره های آموزشی لازم و دریافت سرتیفیکیت آشپزی می توانند وارد این عرصه شوند و تجربه و خلاقیت خودرا بکار گیرند.
وی با اشاره به سیر شناخته شدن این افراد در جامعه اشاره کرد: معروفیت و شهرت گیری تسترها به سبب تخصص و یا بهره هوشی بالا استفاده از فرصت ها نیست و می توان اذعان کرد وی فقط با تولید محتوانه جذاب و حتی گران قیمت و حتی نمایاندن دکوراسیون محیط آن رستوران و کافه چه برای قشر کم درآمد و چه رده بالای جامعه می تواند بیننده را مجذوب ایده های خلافانه خود قرار دهد.
این صاحب نظر آموزشی تلاش بیش از پیش و متحمل شدن هزینه های گزاف تسترها را پیش از شهرت گیری برای رفتن به رستوران های شیک و لاکچری و تست غذاهای متنوع عاملی برای تبلیغاتچی تلقی کردن آنها دانست، چونکه جبران مافات و هزینه های هنگفت پرداختی تسترها از این راه میسر می شود.
وی با اشاره به تاثیرات حضور فودبلاگرها در محیط رستوران ها افزود: همچون تاثیرات مفید تسترها برای رستوران ها می توان به برند شدن آن محیط اشاره نمود هرچند که غذای با کیفیتی هم تولید نکنند، بدین جهت طبیعتاً پس از هر تبلیغ از طرف تستر نام آن رستوران هم برای مدت کمی معروف می شود ولی اگر غذای با کیفیت نیز ارائه گردد این روند مثبت همچنان ادامه می یابد.
باقرزاده افزود: یک تستر باید ذائقه مخاطب را ملاک قرار دهد و ببیند مردم چه چیزی را دوست دارند و می پسندند. علاوه بر این باید نکات بهداشتی و برخورد مسئولین و مدیر رستوران را هم در نظر بگیرد تا اعتماد مردم را جلب نماید.
این فعال اجتماعی دیزاین غذا و دیزاین یک رستوران را پارامترهای تایید یک رستوران از طرف تستر عنوان نمود، هرچند که کیفیت تولیدات آن محیط چندان بالا نباشد و پس اهتمام می شود که بهترین وجهه یک محیط را به نمایش بگذارند تا مخاطب خودرا از دست ندهند.
وی اظهار نمود: خیلی از فعالان این حوزه بجای اینکه صداقت را دخیل در کار خود کنند فقط به جهت پول و تبلیغات وارد عمل می شوند و اصل عدالت و انصاف و وجدان کاری را در نظر نمی گیرند، و یا بدون هیچ تجربه، تخصص و دانشی به اظهانظر در مورد یک خوراک می پردازند و حتی مخاطبین خودرا نیز گمراه می کنند.
باقرزاده در آخر اظهار داشت: تسترها با تبلیغ رستوران بی کیفیت که به نحوی دروغگوئی و شوآف نیز شمرده می شود، سیل عظیمی از مردم را به آن سمت سوق می دهند و پس اگر نظر مردم درباب غذای آن محیط منفی باشد یک سیر سقوطی به دنبال دارد و حتی گرفتار ورشکستگی نیز خواهند شد که این یک لطمه بسیار جدی در این حرفه می باشد.
تستر شدن ذوقی نیست
در ادامه مهدی نوروزی مدیر یک رستوران بیان کرد: تسترها به خودی خود تستر نشدند و یک شاخصه ی درسی و مدرک بین المللی مخصوص خودش را دارد که باید از تمام طعم ها و منطقه جغرافیایی و تاریخی خود اطلاع داشته باشند.
وی افزود تیستر ها تمام اطلاعات صحیحِ از غذایی که قرار بر تست آن است را در اختیار دارند، تستر واقعی نسبت به ذائقه ی شخصی خود نظری نمیدهد بلکه بهترین شکل غذا را نسبت به آن غذا برای مخاطب توضیح میدهد که خوب یا بد بودن آنرا اعلام می کند.
نوروزی درباب نحوه اعتماد به یک تستر از طرف رستوران دارها نقل کرد: در وهله اول مدرک وی برای ما ملاک خواهد بود و دوم اینکه با چک کردن نظرات مردم و پس نظر خودش که آیا سبک غذایی اکثراً با زائقه ما ایرانیها هماهنگ بوده یا خیر مورد اطمینان شناخته خواهند شد.
وی افزود: هرچه که توانایی تستر بیشتر باشد هزینه ای که دریافت می کند نیز بیشتر است، اصولا هر چیزی که ما بخواهیم تیست میشود و برای جنبه تبلیغاتی آن چیزی که خود تستر پیشنهاد میدهد تست میشود، بدین جهت قرارداد خاصی درخلال تستر و اوثر رستوران دارها انجام نمیشود و مدت زمان خاصی ندارد چونکه به پیشنهاد ما برای تیست مراجعه می کنند.
این رستوران دار با اشاره به تایید تبلیغات در فضای مجازی اضافه کرد: ما معمولاً بیشتر با برند شدن و معروفیت داخل فضای مجازی موافقیم چون موجب دیده شدن و شهرت حداکثری رستوران ما میشود و قشر عظیمی از مردم در فضای مجازی حضور دارند.
وی اشاره کرد: اگر غذای یک رستوران خوب باشد مطمئناً تاثیرات خوبی به دنبال دارد، دید مردم نسبت به آن رستوران یا کافه باز میشود، مردم از طعم، محیط، مدت، زمان پخت، برخورد کارکنان و حتی نظافت آن رستوران مطلع میشوند، پس بطور قطع با خوب بودن و بالابودن کیفیت تاثیرات بسیار مثبت به ارمغان می آید.
نوروزی درباب لطمه های موجود در این حرفه اظهار داشت: متاسفانه تستر های تبلیغی اصولا بخاطر پول و نداشتن اطلاعات راجع به غذا
باعث می شوند رستورانی که بسیار عالی و سطح بالا است دیده نشود و بالعکس رستورانی که اصلا صلاحیت معروفیت ندارد همه جا شهرت پیدا کند که این عمل هم به مردم و هم به کسانی که دراین زمینه مشغول به کار هستند لطمه می رساند.
باید دانست که کسب کارهای نوپا و رستوران های تازه تاسیس بیشتر از رستوران های مشهور و معروف سطح شهر به این فودبلاگرها روی می آورند، چونکه محیط های شناخته شده و نام آشنا نیازی به تبلیغات و معرفی بیشتر ندارند و نام تجاری پرافتخار آنها مرهون عملکرد حرفه ای و تجربه بالای کاری آنها بوده است که کسل کارهای نوپا می توانند با الگو برداری از این رستوران ها و خلاقیت افزون و سازنده و بالابردن کیفیت کاری راه خودرا به عرصه رقابت باز کنند و غریب و بعید نیست که موفقیت بیشتری کسب کنند.
با وجود نظرات ضد و نقیض موجود نسبت به این حرفه باید گفت یک تستر حتی اگر هم مدارک دانشگاهی زیادی داشته باشد و لوح تقدیرهای متنوع و رنگارنگی هم به دیوار اتاقش بیاویزد اگر اندکی خلاقیت و نوآوری و تجربه نداشته باشد به هیچ وجه در کارش موفق نخواهد شد و مسلماً لازمه پیشرفت و پیشبرد اهداف وی در گرو محتواهای سازنده و جذابی است که تولید می کند، همان چیزی که تمایز دهنده و عامل رقابتی میان انبوه تسترها است. با این وجود عدالت و انصاف نیز نباید فراموش شود و برای اعتماد و اطمینان بیننده بایستی راست گویی و وجدان کاری را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند و برای بهبود زندگی مخاطب همیشه تلاش کنند.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب