چالش ها و مزایای آموزش آنلاین از دیدگاه کودکان
خراسان رضوی بیماری همه گیر کووید-19 به مفهوم تعطیلی مدارس در سراسر جهان و یادگیری آنلاین برای خیلی از افراد بود. پژوهشگران در شیکاگو با کودکان پنج تا هشت ساله درباره تجربیات آنان در دوران کرونا گفت و گو کردند و نتایج آن برخی مزایا و چالش های یادگیری مجازی را از دیدگاه کودکان نشان داد. در این میان یکی از با اهمیت ترین نکات مثبت این بود که هر کودک برای پیشرفت به شرایط متفاوتی نیاز دارد.
به نقل از ویفروم با وجود همه گیری کووید-۱۹ در سراسر جهان مدارس حدودا در بسیار از مناطق بصورت حضوری و غیرحضوری بازگشایی شد. والدین درباره سلامتی و ایمنی کودکان نگران هستند و سیاستگذاران نیز باید بهترین انتخاب ها برای حضور دانش آموزان و رفاه آنان در مدرسه را در نظر بگیرند اما اگر از کودکان درباره آموزش در این دوران سوال نماییم، چه پاسخی خواهند داد؟
بسیاری از تحقیقات نتایجی درباره خستگی و تنهایی دانش آموزان ارائه کرده و کمتر درباره تفکر آنان گزارشی ارائه شده است. کودکان نزدیک به یک سال و نیم در دوران همه گیری، مدرسه ای متفاوت را تجربه کرده اند و اینک فرصتی برای درنگ، تامل و یادگیری از تجربیات آنان است.
محققان این بررسی در سال ۲۰۲۰ با ۳۰ کودک پنج تا هشت ساله در سراسر شیکاگو با جنسیت، نژاد و قومیت های مختلف در مدارس دولتی و خصوصی درباره تجربیات اخیر آنان در مدرسه گفت و گو کردند. داستان های کودکان در مورد آنچه از نظر فیزیکی در مدرسه از دست داده و نداده بودند، تصویری پیچیده از شادی، سرخوردگی، تسکین و اضطراب را ترسیم کرد که ذیل تعدادی از تجربیات آنان ارائه شده است.
دانش آموزان اظهار کردند: در دوران همه گیری دسترسی کندتری به کمک معلمان داشتند. در حقیقت در مدرسه کمک معلمان در مدت زمان کوتاهی میسر بود و کودکان در خانه باید منتظر پاسخ معلم بودند اما از دیگر سو فشار نیز کمتر شده بود و یادگیری مجازی برای تعدادی از دانش آموزان به مفهوم استراحت بیشتر بود.
عجله کمتر نیز برای دانش آموزان در این دوران مهم بود و آنان کارهای خودرا با آرامش بیشتری انجام می دادند و کمتر اشتباه می کردند اما در کنار این مساله دوستان خودرا از دست داده بودند. نتایج تعدادی از تحقیقات نشان داد همکاری با همسالان برای یادگیری مهمست.
عدم تحرک در کلاس موضوع دیگری است که کودکان در یادگیری آنلاین به آن توجه کردند؛ دانش آموزان در کلاس های حضوری بطور معمول روی نیمکت خود می نشینند و به معلم توجه دارند اما در کلاس های آنلاین تحرک آنان بیشتر است. البته تعدادی از دانش آموزان نظر عکس داشتند و عنوان کردند که یادگیری مجازی آنان را محدود به یک جا نشینی کرده در صورتیکه در کلاس می توانستند تحرک بیشتری داشته باشند.
یافته ها نشان میدهد که کودکان خردسال در خواسته ها، ترجیحات و تجربیات خود متفاوت هستند. نظرسنجی از کودکان خردسال درباره همه گیری نشان داد که آنان ترس از دست دادن تحصیل یا تمرکز بر یادگیری مجازی ندارند و بیشتر به مزایا و معایب در ساختارهای مختلف یادگیری توجه دارند.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب