صادرات ۲ و نیم میلیارد دلاری دانش بنیان ها چین خریدار اصلی

صادرات ۲ و نیم میلیارد دلاری دانش بنیان ها چین خریدار اصلی

پروژه آسان: طبق اعلام گمرک ایران، در سال گذشته، بیش از 3 میلیون 605 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد 506 میلیون دلار توسط شرکت های دانش بنیان صادر گردیده است.



به گزارش پروژه آسان به نقل از مهر، جزییات واردات و صادرات شرکت های دانش بنیان در سال ۱۴۰۲ از طرف گمرک ایران منتشر گردید که برمبنای آن در سال گذشته، بیش از ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکت های دانش بنیان صادر گردیده است.
در این مدت همین طور یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار توسط شرکت های دانش بنیان وارد شد.
از تعداد ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در حوزه تجارت خارجی فعالیت داشته اند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در حوزه واردات، ۸۴ شرکت در حوزه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشته اند.
حدود ۸۵ درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکت های دانش بنیان به ۵ کشور عمده شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند متعلق می باشد.
این گزارش درباب مقاصد عمده کالاهای صادراتی شرکت های دانش بنیان می افزاید: در مقابل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و روسیه ۵ کشور عمده مقصد صادراتی کالاهای شرکت های مذکور بوده که درمجموع ۷۵ درصد از کالاهای این شرکتها به این کشورها صادر شد.
قیمت هر تن کالای صادراتی ۶۹۵ دلار بوده است و باتوجه به میزان متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در کشور که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۶۲ دلار بوده است، ارزش صادراتی کالاهای دانش بنیان حدود ۲ برابر متوسط ارزش کالاهای صادراتی کشور بوده است.
این گزارش با اشاره به اینکه، شرکت های دانش بنیان در سال ۱۴۰۲ سهم ۲.۶ درصد از وزن و ۵ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند، اضافه کرد: مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر تکنولوژی های شیمیایی، حدود ۸۰ درصد ارزش صادرات شرکت های دانش بنیان را به خود مختص کرده است.
در جهت تسهیلات ویژه به شرکت های دانش بنیان ۶۱ درصد از واردات شرکت های مذکور در راه سبز یا زرد گمرکی قرار گرفته اند.
این گزارش با اشاره به اینکه، شرکت های دانش بنیان برمبنای نوع مجوز شامل شرکت های نوپا به تعداد ۶۶۵۳، شرکت های نوآور ۲۳۰۵ و فناور ۸۳۴ شرکت هستند، می افزاید: گمرک آمادگی دارد ترکیب واردات و صادرات هر یک از شرکت های دانش بنیان برمبنای حوزه فناوری و محصولاتی که برمبنای آن دانش بنیان نامیده شده اند را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد تا تصویر دقیق تری از عملکرد این شرکتها نمایان گردد.
شایان ذکر است، در تهیه گزارش عملکرد شرکت های دانش بنیان، ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی قرار گرفتند و تمامی این شرکتها به عنوان دانش بنیان در عرصه های مختلف فناوری در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ثبت هستند.

1403/02/27
15:41:43
5.0 / 5
289
تگهای خبر: تكنولوژی , شركت , علم , فناوری
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۹ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه