معاون آینده سازان بنیاد مطرح كرد؛
حمایت بنیاد ملی نخبگان از مدارس شهابی
پروژه آسان: معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان از اطلاق عنوان مدارس شهابی به مدارس موفق در پیاده سازی الگوی رشد استعدادهای برتر و حمایت بنیاد و وزارت آموزش وپرورش از این مدارس آگاهی داد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از بنیاد ملی نخبگان، اولین دوره توانمندسازی مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه مجری طرح شهاب در گردهمایی ملّی مدیران مدارس و کانون های مردمی نخبه پرور با حضور رسول محمدقلی معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان، مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه (نوبت اول) و مسؤلان مدارس شبانه روزی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، مدیران و مربیان کانون های مردمی نخبه پرور مجری طرح شهاب، مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه (نوبت دوم) و روسای ادارات آموزش دوره اول متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان ها در اردوگاه شهید باهنر درحال برگزاری است.
رسول محمدقلی معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در این مراسم ضمن خیر مقدم به مدعوین و تشکر از همراهی مسؤلان وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در اجرای برنامه های بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: امروز در این گردهمایی میزبان مدیران و مربیان بیشتر از ۱۲۰ مدرسه شبانه روزی از سراسر کشور هستیم تا با برگزاری کارگاه ها و برنامه هایی متنوع در جهت توانمندسازی، گامی در جهت هدایت و رشد صحیح استعدادهای دانش آموزی در راه نخبگی بر داریم.
فرصتی ویژه برای خدمت به فرزندان ایران
وی افزود: همان گونه که می دانید معلمی شغل انبیا الهی است و تربیت شاگرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، شما برپایه ارزیابی های صورت گرفته در مورد تراکم حضور و تحصیل دانش آموزان مستعد و مشمول طرح شهاب در مدرسه محل خدمتتان، از میان ۲۷۰۰۰مدرسه در سرتاسر کشور انتخاب و در اینجا گرد هم آمده اید و باید بدانید که این حضور فرصتی ویژه است برای خدمت در راه رشد فرزندان این سرزمین.
محمدقلی با تکیه بر این که تراکم استعدادی در هر مدرسه ای باید مد نظر قرار گیرد تا حتی یک استعداد در کشور مورد غفلت واقع نشود، اظهار نمود: در پاره ای از اوقات در بررسی ها میزان تحصیل دانش آموزان مستعدبرتر در مدارس ما را شگفت زده می کند، گاهی مشاهده شده که در بعضی مدارس ۸۰ درصد استعداد شهابی وجود دارد و تنها میتوان این را لطف خدا به مدیریت و کادر آموزشی آن مدرسه دانست. ازاین رو باید در کنار هم، عمکرد خویش را با برنامه ریزی صحیح بگونه ای تعریف نماییم که بچه های مستعد برتری که الان در مدارس شما مشغول تحصیل هستند و به شکلی فرزند خوانده شما محسوب می شوند، در راه درست رشد قرار گیرند.
معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در ادامه به عرضه تعریف نخبگی پرداخت و اظهار داشت: در تعریف بنیاد نخبه کسی است که دارای استعداد برتر است و توانسته با به کارگیری استعداد، خلاقیت و فکر خود در یکی از عرصه های علمی ادبی، مهارتی، هنری و... اثری بارز و جدی در بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور بگذارد، یعنی ما در بنیاد ملی نخبگان به دنبال این هستیم که کسانی را که اثرگذاری بارزی در یکی از عرصه های مذکور دارند، و یا می توانند با قرارگیری در راه نخبگی و تداوم مسیر به اثرگذاری بارزی در آینده کشور برسند، شناسایی نماییم.
اهمیت وجود زیرساخت های فکری و پرورشی مناسب برای رشد استعدادها
محمد قلی سپس با بیان تغییر رویکرد بنیاد ملی نخبگان از شناسایی خوداظهارانه به شناسایی فعال در دوره جدید، به اهمیت وجود زیرساخت های فکری و پرورشی مناسب برای رشد اشاره نمود و اظهار داشت: بخش عمده فعالیتهای بنیاد ملی نخبگان تابحال متمرکز بر ارتباط مستقیم با خود افراد دارای استعداد برتر و نخبگان بوده، اما در دوره جدید به سراغ افرادی آمدهایم که سازندگان مسیر رشد استعدادهای برتر هستند و باید با فعالیتهای خود زیرساخت مناسب را در تحقق اهداف خرد و کلان در بحث نخبه پروری فراهم نمایند.
محمد قلی ضمن اشاره به لزوم هدایت های استعدادهای برتر بعد از شناسایی اظهار داشت: تنها راه ما برای رشد استعدادها پشتیبانی از مدارس، ظرفیت سازی و توانمندسازی آنها جهت کمک به دانش آموزان است و همه فلسفه حضور شما در این گردهمایی، پیاده سازی مدلی از مدارس شهابی ست که پیش روی نظام آموزشی کشور قرار گیرد تا بعد از این هیچ استعدادی مورد غفلت واقع نشود. در نقطه کنونی ما و شما که اجتماع بسترساز رشد نخبگان هستید، گردهم آمده ایم تا با برگزاری اولین دوره توانمندسازی مدیران مدارس شبانه روزی دوره متوسطه مجری طرح شهاب در گردهمایی ملّی مدیران مدارس و کانون های مردمی نخبه پرور برای فرزندان مان قدمی برداریم.
تبعیض در سرمایه گذاری برای نیروی انسانی مستعدبرتر عین عدالت است
معاون و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه اگر می خواهیم مشکلات را حل نماییم راهی جز سرمایه گذاری روی انسان ها نداریم، افزود: امکانات باید در خدمت نیروی انسانی مستعد قرار گیرد و درصورتیکه قرار باشد مناطق ما از محرومیت خارج شده و رشد کند باید نیروی انسانی را در اولویت قرار دهیم تا تحولی بزرگ و شگرف رقم بخورد. باید روی استعدادهای ویژه مان سرمایه گذاری نماییم و در چنین شرایطی تبعیض عین عدالت است. امیدواریم استعدادهای شناسایی شده در مدارس شما با قرارگیری در راه درست بتوانند در آینده انسان هایی اثرگذار برای پیشرفت شهر، روستا، کشور و حتی دنیای خود شوند و این امر بستگی دارد به این که مسیر رشد را چطور طی کنند و ما هم موظفیم نقش خویش را در انجام مأموریت خطیری که برعهدهمان گذاشته شده به درستی ایفا نماییم.
شناسایی مدارس شهابی
معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در ادامه از اطلاق عنوان مدارس شهابی به مدارس موفق در پیاده سازی الگوی رشد استعدادهای برتر و حمایت بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش از این مدارس اطلاع داد و اظهار داشت: در این برنامه به دنبال شناسایی مدارس شهابی هستیم تا با همراهی آموزش و پرورش، بسترها و امکانات مناسب را برای هدایت تحصیلی دانش آموزان فراهم نماییم، این ها مدارسی خواهند شد که بعنوان مدارس شهابی شناخته می شوند که توانستند دانش آموزان و استعدادهای خویش را در راه صحیح رشد قرار دهند و بدون شک بنیاد ملی نخبگان و آموزش و پرورش پشتیبان این طرح هستند.
شایان ذکر است، برگزاری کارگاه اصول برنامه ریزی تربیتی با رویکرد شناسایی و پرورش استعدادها و برگزاری کارگاه تدوین راهبردهای برنامه ریزی شناسایی و پرورش استعدادها همچون برنامه های اولین روز برگزاری این دوره بود.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب